Gå til innhold

Orker du virkelig å spise kjøtt selv når du vet hvor mye dyreplageri det er?

Anbefalte innlegg

Orker du virkelig spise svin når du vet hvor fælt grisen har hatt det? Når du vet at grisen er vokst opp hele sitt liv innestengt uten dagslys og den eneste gangen grisen får sett dagslys er på vei inn i slaktebilen. Orker du virkelig å fortsette å spise gris når du vet hvor fælt grisene har hatt det? Det gjør ikke jeg. Hele livet har det stått på sementgulv og aldri opplevd å ha gress under føttene. 

Anonymkode: 3d90e...621

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orker du virkelig spise svin når du vet hvor fælt grisen har hatt det? Når du vet at grisen er vokst opp hele sitt liv innestengt uten dagslys og den eneste gangen grisen får sett dagslys er på vei inn i slaktebilen. Orker du virkelig å fortsette å spise gris når du vet hvor fælt grisene har hatt det? Det gjør ikke jeg. Hele livet har det stått på sementgulv og aldri opplevd å ha gress under føttene. 

Det gjelder vel ikke alle griser her i Norge? 

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei, det visste jeg ikke. Trodde de fikk være ute jeg. 

De tilbringer hele livet deres innendørs i fjøset på betonggulv og får aldri sett dagslys. Og dette kjøttet sitter vi å koser oss med... Jeg vet ikke med deg men jeg blir kvalm. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De tilbringer hele livet deres innendørs i fjøset på betonggulv og får aldri sett dagslys. Og dette kjøttet sitter vi å koser oss med... Jeg vet ikke med deg men jeg blir kvalm. 

Ja det var ikke bra :( Stakkars dyr, trodde de ble behandlet godt i Norge. 

Annonse

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det var ikke bra :( Stakkars dyr, trodde de ble behandlet godt i Norge. 

Følger du ikke med på nyheter og samfunnsdebatt?

var en fær dokumentar om dette på tv i fjor.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/bryter-loven-med-vitende-og-vilje-1.14595066

Anonymkode: 8ab68...4cd

Følger du ikke med på nyheter og samfunnsdebatt?

var en fær dokumentar om dette på tv i fjor.

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/bryter-loven-med-vitende-og-vilje-1.14595066

Nei jeg liker ikke å lese om dyr som har det dårlig, men folk legger jo ut ting om det på FB. Får helt vondt i hjertet av det. 

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orker du virkelig spise svin når du vet hvor fælt grisen har hatt det?

Orker krokodillen virkelig å spise hjorten når den vet hvor mye hjorten vil lide

Hele dyreriket er slik, spis eller bli spist. Selv om menneskene ble veganere, ville det ikke utgjort noen særlig forskjell, naturen fortsetter sin gang.

Du får se på animal planet der har de gode illustrasjoner av dyr som jakter på dyr, f.eks løver som jakter på sitt bytte.

Anonymkode: 4e910...499

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det behøver ikke være svart hvitt, du kan gjøre litt research og finne ut steder som behandler griser mer humant.

Anonymkode: aee58...8fb

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det behøver ikke være svart hvitt, du kan gjøre litt research og finne ut steder som behandler griser mer humant.

Anonymkode: aee58...8fb

Da blir det for dyrt. Folk vil ha billig flesk, vel.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orker krokodillen virkelig å spise hjorten når den vet hvor mye hjorten vil lide

Hele dyreriket er slik, spis eller bli spist. Selv om menneskene ble veganere, ville det ikke utgjort noen særlig forskjell, naturen fortsetter sin gang.

Du får se på animal planet der har de gode illustrasjoner av dyr som jakter på dyr, f.eks løver som jakter på sitt bytte.

Anonymkode: 4e910...499

Er forskjell på en hjort som blir spist av krokodille. Denne hjorten har i det minste levd et bra og verdig liv ute i det fri før det ble drept, det samme kan ikke sies om de innestengte grisene og kyllingene. 

UtakknemligDiva

Hva skal vi med disse dyrene ellers da? Slippe dem ut i det fri? Som om ikke andre dyr vil komme og ta dem? 
Ja, de kan få gå mer fritt. Jeg spiser ikke svin forresten. Ikke glad i kylling heller. Jeg også tenker over slik når jeg ser hvordan dyrene lever, men altså...Hvordan skal de leve ellers? Er kyr og gris egentlig nødvendig for noe annet enn å spise gress og bli spist? Spiser ikke vi dem kommer andre dyr til å gjøre det; gaupe, rev, ulv, bjørn

8 minutter siden, 90tallsbarn skrev:

Hva skal vi med disse dyrene ellers da? Slippe dem ut i det fri? Som om ikke andre dyr vil komme og ta dem? 
Ja, de kan få gå mer fritt. Jeg spiser ikke svin forresten. Ikke glad i kylling heller. Jeg også tenker over slik når jeg ser hvordan dyrene lever, men altså...Hvordan skal de leve ellers? Er kyr og gris egentlig nødvendig for noe annet enn å spise gress og bli spist? Spiser ikke vi dem kommer andre dyr til å gjøre det; gaupe, rev, ulv, bjørn

Jada men bedre at dyret dør etter å ha levd et lykkelig og verdig liv enn om det dør etter å ha levd et liv i tortur innesperret hele dets liv. 

UtakknemligDiva

Jada men bedre at dyret dør etter å ha levd et lykkelig og verdig liv enn om det dør etter å ha levd et liv i tortur innesperret hele dets liv. 

Ja. Jeg kan ikke gjøre noe med det. Hadde det vært opp til meg skulle de hatt store områder å gå på såklart.. men jeg kan spise dyr om jeg får det servert... jeg liker bare ikke å kjøpe det selv

Drømmeautomat

Hvis kjøttproduksjonen reduseres slutter man selvfølgelig å avle opp dyr som lever et kort og gledesløst liv, ofte med mye lidelse, så hva man skal gjøre med dyrene er et ikke-problem.

Jeg slutta å spise kjøtt etter at jeg så den dokumentaren om grisehold i fjor. Spiser fortsatt fisk. Det er ikke et så stort offer.

Nå er det vel sånn at mennesket også er et dyr, i følge noen. At dyr spiser dyr bør derfor ikke komme som noen overraskelse. Hele tida har det handlet om å spise eller å bli spist, men siden mennesket er det høyest utviklede dyret har det funnet mer lettvinte måter å få seg kjøtt på. I stedet for å jakte i timesvis og dagesvis slik vi gjorde før, med alle de farene og ulempene det førte med seg, aler vi heller opp husdyr innenfor "rekkevidde". Så mye mer lettvint og så mye greiere. 

Jeg tenker også at det ikke dyrene vet om, har de ikke vondt av. Så lenge de ikke vet hvordan det er å se dagslys eller å være ute, vil de heller ikke savne det? 

Forøvrig synes jeg ideen "Vi kan ikke spise kjøtt fordi dyra lider" ikke er holdbar. Jeg synes det er noe umodent over en slik tankegang, selv om tilhengerne av den ideologien synes det er motsatt -at det er vi som enda spiser kjøtt som er de umodne. ;)

Anonymkode: 4c625...1ba

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...