Gå til innhold

Kalorifattig middagstips


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er gått litt tom for ideer. Trenger forslag til (enkle) middagsretter for 1 person. Helst noe som metter, men som ikke inneholder så mange kalorier, siden jeg prøver å holde meg til 1500 kcal per dag. 

Anonymkode: b0558...df1

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

girlinyellow

Jeg har drevet med det samme en stund🙂

For ekstra få kalorier, liker jeg å bruke noen lavkalorinudler de har på tights.no i grønnsakswok. De er billige, og ikke så verst sammen med krydder, hvitløk, ingefær og soyasaus, feks. 

Bruker mye salat, brokoli, rosenkål og blomkål. Og grønnsaker generelt. Pleier ofte å lage grønnsaksgryter med ulik style, ved å variere krydder. - Mest texmex og indisk. Bruker ofte litt linser eller bønner. 

Lager også gjerne supper av erter, eller gulrot, eller blomkål. Supplerer ofte med chorizo-pølse (plantebasert) fra Helsans kok, da de metter godt og har et ok kaloriinnhold 🙂

Ellers er jo torsk ganske magert, og godt bakt i ildfast form med hele hvitløksfedd, og andre ovnsbakte grønnsaker. 

Bare noen forslag fra min side☺️👍🏻

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 minutt siden, girlinyellow skrev:

Jeg har drevet med det samme en stund🙂

For ekstra få kalorier, liker jeg å bruke noen lavkalorinudler de har på tights.no i grønnsakswok. De er billige, og ikke så verst sammen med krydder, hvitløk, ingefær og soyasaus, feks. 

Bruker mye salat, brokoli, rosenkål og blomkål. Og grønnsaker generelt. Pleier ofte å lage grønnsaksgryter med ulik style, ved å variere krydder. - Mest texmex og indisk. Bruker ofte litt linser eller bønner. 

Lager også gjerne supper av erter, eller gulrot, eller blomkål. Supplerer ofte med chorizo-pølse (plantebasert) fra Helsans kok, da de metter godt og har et ok kaloriinnhold 🙂

Ellers er jo torsk ganske magert, og godt bakt i ildfast form med hele hvitløksfedd, og andre ovnsbakte grønnsaker. 

Bare noen forslag fra min side☺️👍🏻

Tusen takk for mange gode forslag!
De lavkalorinudlene har jeg brukt tidligere, men en stund siden nå. Syntes de var sånn passe, merket godt at det ikke var «ekte» nudler/spaghetti...

Anonymkode: b0558...df1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
girlinyellow
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for mange gode forslag!
De lavkalorinudlene har jeg brukt tidligere, men en stund siden nå. Syntes de var sånn passe, merket godt at det ikke var «ekte» nudler/spaghetti...

Anonymkode: b0558...df1

Bare hyggelig :) Ja, nudlene er litt annerledes, men blandet inn med mye annet godt, synes jeg de ikke var så verst, bare for å få økt volumet på retten, uten noe særlig ekstra kalorier. Bruker de ikke så ofte, da. I blant spiser jeg helt vanlig fullkornspasta og ris - bare en fjerdedel av hva jeg pleide, kanskje.  

Min strategi er at jeg ikke skal ha så mange regler, og ikke ekskludere noe jeg liker godt. Bare øker grønnsakene, og spise litt mindre posjoner enn jeg gjorde. Det har fungert godt for meg denne gangen :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
girlinyellow

Har prøvd så mye forskjellig det siste halve året, og vekta sto urørlig. Fulgte mange regler, og var så stressa rundt mat. Så tenkte jeg fuck heller, jeg vil spise hva jeg vil, når jeg vil, jeg har alltid lov. - Men jeg må skjerpe inn porsjonene, da jeg feks fort kan spise tre fulle tallerkner meg middag. Nå spiser jeg én full tallerken, og det har endret mye bare de to siste ukene, så det er deilig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lillemus
10 timer siden, girlinyellow skrev:

Har prøvd så mye forskjellig det siste halve året, og vekta sto urørlig. Fulgte mange regler, og var så stressa rundt mat. Så tenkte jeg fuck heller, jeg vil spise hva jeg vil, når jeg vil, jeg har alltid lov. - Men jeg må skjerpe inn porsjonene, da jeg feks fort kan spise tre fulle tallerkner meg middag. Nå spiser jeg én full tallerken, og det har endret mye bare de to siste ukene, så det er deilig.

Der tror jeg du er inne på noe veldig viktig - for noen fungerer det greit med "Dette kan du spise og dette må du holde deg unna", men mange av oss vil da bli veldig fokusert på det vi ikke kan spise... Meg inkludert. For meg er det lureste å spise litt mindre, prøve å spise forholdsvis sunt, men vite at til helgen kan jeg spise den sjokoladen eller det kakestykket.

I går var det eplekake med krem på jobben, men jeg klarte å si nei takk for jeg hadde i bakhodet at jentungen kom hit i går så da ville det nok bli litt ekstra godis i går kveld og det ble det jo. :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 20.10.2020 den 22.32, girlinyellow skrev:

Min strategi er at jeg ikke skal ha så mange regler, og ikke ekskludere noe jeg liker godt. Bare øker grønnsakene, og spise litt mindre posjoner enn jeg gjorde. Det har fungert godt for meg denne gangen :)

Vi tenker veldig likt der👍😊

Må bare venne magen (og hodet!) til å bli «fornøyd» med mindre porsjoner... 🤪 Jeg har en tendens til å spise for fort i stedet for å nyte maten, så det er også noe jeg jobber med. 

Anonymkode: b0558...df1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 uker senere...
Eva Sofie
På 20.10.2020 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Er gått litt tom for ideer. Trenger forslag til (enkle) middagsretter for 1 person. Helst noe som metter, men som ikke inneholder så mange kalorier, siden jeg prøver å holde meg til 1500 kcal per dag. 

Anonymkode: b0558...df1

Dette er ikke direkte middagstips, men et tilbehør vi ofte bruker her i heimen. Jeg synes ikke en middag blir fullgod uten noe grønt i en eller annen form ved siden av. Om det ikke er varmebehandlet grønnsaker, har vi ofte salat. Vi har to salater som går igjen og som har blitt slagere her i heimen.

Den enkleste som er laget på 5-10 minutter er en eple- og druesalat, den består kun av oppskårne eplebiter og druer delt i to. Test ut at det blir to vidt ulike salater enten du bruker de sure grønne eplene eller søtere epler. Ett eple og ca. 15 druer er passelig til to personer. Denne er fin å ty til om du har det travelt og ikke riktig vet. Passer godt inntil fugl.

Den andre salaten, og den er svært kalorifattig, men mer omstendelig å lage, er en melonsalat, som består av oppkuttet agurk, melon og druer i biter samt at man kan ha vårløk i (men da blir den kun holdbar en dag eller to). Melon som kan brukes er den man selv foretrekker. Selv foretrekker jeg honningmelon og cantalope - den sistnevnte har en fantastisk smak! Det står opprinnelig i oppskriften at en skal bruke vannmelon og honningmelon, men jeg er ikke glad i vannmelon da den lett får en mjølen smak/konsistens. Melonsalaten har jeg testet både inntil fugl, fisk og den passer også som et litt annet alternativ enn den vanlige og tradisjonelle salaten man er vant til å få servert inntil lasagnen. Folk utviser litt skepsis før de smaker, og deretter positiv overraskelse over hvor friskt og godt tilbehør det er inntil maten.

Og får du melon til overs, del de opp i biter og frys dem ned til en smoothie til senere! Selv deler og porsjonerer jeg både melon, banan, kiwi, ananas osv. som ikke bør ligge lenger i kjøleskapet i passelige biter, legger de i så store porsjoner jeg bruker til en smoothie i brødposer (dvs. en eller to store never mengde i hver porsjon) og fryser dem ned. Mindre matsvinn og godt å nyte en gang man får lyst på noe forfriskende :) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Opprett ny...