Gå til innhold

Diabetes 2 og periodisk faste


Bibit

Anbefalte innlegg

Jeg har diabetes 2 som er godt regulert med Metformin og Januvia, og jeg er overvektig. Siden august har jeg levd på  16:8 -diett, og samtidig forsøkt å redusere noe på karbohydrater. Jeg går noe ned i vekt, men det går utrolig sakte, synes jeg.  Det er en utfordring å finne en oppdeling av døgnet som funker, fordi jeg er i full jobb og det dukker opp ting som gjerne kan forsinke dagens første måltid i et par timer. Når jeg da spiser blir jeg helt utrolig søvnig, uansett hva jeg spiser egentlig. Jeg beveger meg altfor lite, men setter i gang nå.

For det første lurer jeg på om periodisk faste egentlig er bra ved diabetes? 

Er det bedre å gå over til mange små måltider, så blodsukkeret holder seg jevnt?

Fastlegen har vist tommel opp for at jeg har ett brødmåltid i døgnet, hvor jeg kun spiser helt grovt brød eller knekkebrød, og at jeg ellers er svært forsiktig med pasta og ris og spiser lite potet. Godteri her i huset er nøtter. Er ernæringsfysiologen enig med fastlegen i dette?

Muligens litt vagt hvor jeg vil med dette, jeg ser det, men vektnedgang og diabeteskontroll er jo temaene, da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Bibit skrev:

Er ernæringsfysiologen enig med fastlegen i dette?

Det er ingen fagperson her, men det kan hende du får svar fra brukere med peiling. Jeg er dessverre ikke en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, laban skrev:

Det er ingen fagperson her, men det kan hende du får svar fra brukere med peiling. Jeg er dessverre ikke en av dem.

Ikke? Da er det jo ganske misvisende det jeg finner når jeg googler  " spør en ernæringsfysiolog ".  Vel, vi får se da, hva som kommer her. Takk for at du sa fra 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Bibit skrev:

Jeg har diabetes 2 som er godt regulert med Metformin og Januvia, og jeg er overvektig. Siden august har jeg levd på  16:8 -diett, og samtidig forsøkt å redusere noe på karbohydrater. Jeg går noe ned i vekt, men det går utrolig sakte, synes jeg.  Det er en utfordring å finne en oppdeling av døgnet som funker, fordi jeg er i full jobb og det dukker opp ting som gjerne kan forsinke dagens første måltid i et par timer. Når jeg da spiser blir jeg helt utrolig søvnig, uansett hva jeg spiser egentlig. Jeg beveger meg altfor lite, men setter i gang nå.

For det første lurer jeg på om periodisk faste egentlig er bra ved diabetes? 

Er det bedre å gå over til mange små måltider, så blodsukkeret holder seg jevnt?

Fastlegen har vist tommel opp for at jeg har ett brødmåltid i døgnet, hvor jeg kun spiser helt grovt brød eller knekkebrød, og at jeg ellers er svært forsiktig med pasta og ris og spiser lite potet. Godteri her i huset er nøtter. Er ernæringsfysiologen enig med fastlegen i dette?

Muligens litt vagt hvor jeg vil med dette, jeg ser det, men vektnedgang og diabeteskontroll er jo temaene, da.

 

Det er ikke hyppigheten på måltidene som avgjør om blodsukkeret holder seg jevnt, da dreier det seg om hva du spiser. Jeg ville droppet faste og vurdert lavkarbo. Du kan spise 1-2 gang per dag og blodsukkeret holder seg jevnt og du unngår sultfølelse fullstendig. Ville kontaktet en av de dyktigste på diabetes og kosthold etter min mening: https://drhexeberg.no/behandling-og-priser

Anonymkode: 721f2...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Bibit skrev:

Ikke? Da er det jo ganske misvisende det jeg finner når jeg googler  " spør en ernæringsfysiolog ".  

Google finner dessverre også info som er slettet og / eller utdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...