Gå til innhold

Hva om Norge var som USA?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor hvem som er rikest er de som kan stille til valg og "Run for President". Det hadde tatt seg ut! 

Hvem av topp 5 rikeste ville ha ønsket å bli president, tror dere? 😆

Anonymkode: adb54...b5d

Helt sykt. Og denne Trump takler ikke nederlaget. Og vil krige seg til for å fortsatt få sitte i presidentrollen.  

Anonymkode: 66aa6...7c3

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/09/24/7570082/john-fredriksen-tapte-10-milliarder-men-okte-ledelsen-til-norges-andre-rike

John Fredriksen topper lista, men han er ikke norsk. Han er kyprioter med norsk bakgrunn. Han teller ikke med blant topp 5 i Norge. Jeg vil også ta vekk de som er rene finansakrobater, så da ryker Andresen og Halvorsen ut.

Rema-Reitan, Lakse-Witzøe og Norgesgruppe- Johannson står igjen. Alle er bra kandidater.

Jeg tror jeg ville satset på Rema-Reitan. Han har gått hele veien fra vanlig butikkmedarbeider til konsernsjef. Han er visjonær, jordnær og har gjennomføringskraft. Han har mer erfaring med både vanlig arbeid, næringsliv og ledelse enn de fleste politikere. Faktisk ville det vært en bra presidentkandidat.

(Han er nok en ganske hard forretningsmann bak smilet, men oppgaven var å velge blant milliardærene.)

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor hvem som er rikest er de som kan stille til valg og "Run for President". Det hadde tatt seg ut! 

Hvem av topp 5 rikeste ville ha ønsket å bli president, tror dere? 😆

De som er sterkt mot monarkiet bør  tenke over dette :P

5 minutter siden, Ekstra skrev:

De som er sterkt mot monarkiet bør  tenke over dette :P

Det finnes andre republikk-modeller enn den amerikanske. Men da ville ikke Norge "vært som USA", som spørsmålet var.

Jeg vil helst ha den islandske varianten av republikk. Haakon M må gjerne bli den første presidenten. Men monarkiet er ikke noe som jeg bruker mye energi på å irritere meg over. 

Jeg ble faktisk spurt om min holdning til monarkiet en gang, i den tiden man kunne bli oppringt av meningsmålere. Da valgte jeg alternativet "jeg er mot monarkiet, men det betyr ikke så mye". 

Å sammenligne Norge og USA går ikke an.  Størrelsesforholdene og mangfoldet er laaaaangt fra hverandre.

Obama paret var ikke født inn i rike familier.  De har skapt sin formue selv, ikke minst etter president perioden.  Det er flere før dem.  Jeg vet at Trump er rik, men jeg aner ikke om Biden er det.

Jeg er prinsipielt mot monarki, men bruker ikke krefter på det.  Jeg er hjertens enig med laban.

Anonymkode: 353d3...3b4

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å sammenligne Norge og USA går ikke an.  Størrelsesforholdene og mangfoldet er laaaaangt fra hverandre.

Det var ikke ment som sammenligning, men tanker om hvis Norge var som USA. Hvis Norge var USA. Det er stor forskjell. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke ment som sammenligning, men tanker om hvis Norge var som USA. Hvis Norge var USA. Det er stor forskjell. 

Lille Norge kan aldri bli som USA.  Det er ikke vanskelig å forstå.  Et lite land som har vært homogent landbrukssamfunn i årtusener kan ikke være som en hel verdensdel.

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lille Norge kan aldri bli som USA.  Det er ikke vanskelig å forstå.  Et lite land som har vært homogent landbrukssamfunn i årtusener kan ikke være som en hel verdensdel.

Det har du jammen rett i. Norge kan ikke bokstavelig talt bli helt likt USA. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, Grendel skrev:

Det har du jammen rett i. Norge kan ikke bokstavelig talt bli helt likt USA. 

Har dere ikke forestillingsevne da? Hvis Norge = USA, hvem riking ville ha ønsket å stille som presidentkandidat i Norge da? 

Mimrer tilbake til norsktimene på skolen hvor forestillingsevne ble verdsatt. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke forestillingsevne da? Hvis Norge = USA, hvem riking ville ha ønsket å stille som presidentkandidat i Norge da? 

Mimrer tilbake til norsktimene på skolen hvor forestillingsevne ble verdsatt. 

Jeg har ingen evner til å forestille meg at lille Norge var som USA, og jeg har undervist i norsk og flere språk.  Norge og USA er ikke sammenlignbart.  Presidenten i USA er kanskje mer som presidenten i EU og da kan lille Norge være f.eks. Maine.  Har du "forestillingsevne" til å se det i det perspektivet?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er USA en verdensdel?

Anonymkode: f316a...8e6

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen evner til å forestille meg at lille Norge var som USA, og jeg har undervist i norsk og flere språk.  Norge og USA er ikke sammenlignbart.  Presidenten i USA er kanskje mer som presidenten i EU og da kan lille Norge være f.eks. Maine.  Har du "forestillingsevne" til å se det i det perspektivet?

Hva om Norge var som Island?

Anonymkode: f316a...8e6

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen evner til å forestille meg at lille Norge var som USA, og jeg har undervist i norsk og flere språk.  Norge og USA er ikke sammenlignbart. 

Det har jeg skjønt at du ikke har. 

Nei, de er ikke sammenlignbare, men så var det heller ikke det spørsmålet dreide seg om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...