AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Nå er forventet levealder blitt hele 84.5 år for kvinner og 81 år for menn. Det høres kanskje bra ut og isolert sett er det selvsagt det, men det krever enormt med resurser å oppnå disse tallene. Er vel rundt 100'000 demente i landet f.eks, fordi mange kropper lever så lenge nå at hjernen begynner å bli det svakeste leddet ofte og da trenger en mye hjelp i hverdagen, og projeksjoner viser at med eldrebølgen og flere medisinske fremskritt så levealderen fortsetter å stige så frykter eksperter at vi fort kan ende med over 300'000 demente i Norge om en del tiår. Bare omsorgstjenestene i Norge i dag enten på sykehjem eller på hjembesøk, koster 130 milliarder kroner, tross massiv underbemanning og dårlig tilbud. Så da er det bare å gange beløpet med 3, og kanskje legge på en 20-30% om vi velger å bemanne i henhold til behovet slik det ikke er idag, så ender du fort på at halve statsbudsjettet vil gå til KUN omsorgstjenester. Det er ikke inklusiv alt annet som brukes av resurser på de eldre som sykehus og pensjoner og slikt Så kommer COVID da, og alle sier at de unge må gi opp livet sitt, fordi vi må beskytte de eldre, vi kan ikke la forventet levealder gå fra 84.5 til 84.3, det ville vært barbarisk, men det som skjer med samfunnet er at alt alltid i alle situasjoner vris i favør av de eldre, mens de kommende generasjonene blir forlatt til seg selv i et samfunn som ikke vil overleve på sikt. Hvem og hva er fremtiden til Norge, hva skal vi leve av? Er det ingen som stiller spørsmålstegn til dette ? Hva mener dere om dette, er det på tide å vende fokus mot ungdommen og fremtiden til Riket, isteden for å bare prioritere levealder for de eldre ? Kjør debatt 🧐 Anonymkode: a4c37...2ea 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Det virker ikke helt som om du har sett på nyhetene det siste halve året.... Tror du det kan ha noe med kapasitet til helsepersonell å gjøre? Anonymkode: 1b543...a30 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
His2va Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Begge må få den hjelpen de trenger, både unge og eldre. De eldre har bygd opp landet vårt, det er de vi kan takke for at vi har det så godt. De fortjener all ære de kan få, og skal selvfølgelig få den hjelpen de trenger, noe annet er en stor skam. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010004 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jovel Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 De eldre fortjener å bli tatt vare på og tiltakene som nå er satt i gang er nødvendige for å verne om alle som har behov for helsetjenester både friske og de svake i samfunnet. Uten tiltak nå kommer man faktisk i en situasjon der man blir tvunget til å prioritere hvem som er mest verdt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010005 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Det er ganske vanlig å ville leve lengst mulig. Så her tror jeg TS bommer litt. Jeg antar det er samme person som har skrevet en rekke trådstarter mot tiltak når det gjelder covid. Korriger meg hvis jeg tar feil. Anonymkode: b96b7...e8c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Det er en balansegang. Det ungdommene ofrer nå er greit fordi det er en begrenset periode. Jeg mener det at ungdom skal treffe hverandre, skaffe nettverk, få kjæreste, gå på teater, konserter, kino, delta i idrett er veldig viktig. Ikke bare for å unngå selvmord og psykisk sykdom, men fordi det har en verdi i seg selv. Livet skal tross alt ha et visst innhold hvis det skal være noe poeng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar det er samme person som har skrevet en rekke trådstarter mot tiltak når det gjelder covid. Korriger meg hvis jeg tar feil. Anonymkode: b96b7...e8c Du tar feil. Korrigert 1 time siden, His2va skrev: Begge må få den hjelpen de trenger, både unge og eldre. Jada, men vi lever i en verden med begrenset med ressurser. Valg/prioriteringer MÅ tas, uansett om du vil eller ei. Økt levealder VIL kreve mer resurser, spørsmålet blir bare hva vil du nedprioritere for å finansiere det? Eller skal du trylle? Vil du f.eks nekte å ta imot flyktninger, eller fjerne gratis skolegang, eller gjøre fengslene dårligere det koster mye å drifte så bra fengsler, eller redusere forsvaret, eller ta opp gjeld, eller hva? Valg må tas, jeg stiller bare spørsmålet om vi har høy nok levealder nå, eller om det må presses opp enda høyere (på bekostning av andre ting). Bemanningen på sykehjemmene er allerede ekstremt dårlig, og flere pasienter er på vei. Hva vil du gjøre med det? Det er bare et spørsmål, å drømme om et eventyrland med uendelig av tjenester til alle, løser ikke problemene vi står ovenfor 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske vanlig å ville leve lengst mulig. Så her tror jeg TS bommer litt. Anonymkode: b96b7...e8c (?) Spør du folk hva du vil ha vil de ha mye rart, vet ikke hva det er et argument for. Jeg vil ha et privathelikopter i hagen min jeg. Så, derfor.... (???) ERROR 404: logic not found 56 minutter siden, jovel skrev: De eldre fortjener å bli tatt vare på Huff burde ikke nevnt covid i denne tråden jeg, virker som det trigget en del folk , covid spiller egentlig liten rolle i det store bildet vaksinen er her snart så whatever, men etter covid vedvarer problemet, eldrebølgen kommer, hva vil du gjøre med det? De fortjener sikkert det, men hvordan skal du finansiere det? Fine ord og fraser, vil ikke løse problemet, hva ønsker DU å nedprioritere, for å sørge for flere sykehjemsansatte etc? Hvem vil du gå etter ? Og når synes du det vil være nok. Det er egentlig et uendelig behov for velferdstjenester til de eldre, det er ekstremt utrivelig på sykehjemmene selv i dag, før eldrebølgen. Synes dere bør tenke over det og tenke på hva dere vil nedprioritere for å gi de eldre det de fortjener, for det får de faktisk ikke selv idag, så da har du litt av en jobb, men du har vel planene klare? Det er lett å angripe budbringeren, men tenker dere om litt så innser dere at vi har et problem fremover, så fokuser på det og fortell meg løsningene deres, om dere har noen da.... Lykke til Anonymkode: a4c37...2ea 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 25 minutter siden, Grendel skrev: Det er en balansegang. Det ungdommene ofrer nå er greit fordi det er en begrenset periode. Jeg mener det at ungdom skal treffe hverandre, skaffe nettverk, få kjæreste, gå på teater, konserter, kino, delta i idrett er veldig viktig. Ikke bare for å unngå selvmord og psykisk sykdom, men fordi det har en verdi i seg selv. Livet skal tross alt ha et visst innhold hvis det skal være noe poeng. ok.ok. Men hva er din løsning for eldrebølgen da? Hva vil du nedbemanne, for å oppbemanne eldreomsorgen ? Skoler, fengsler sykehus? forsvaret? Og hvor mye, vi snakker fort 200'000 nye ansatte vi trenger i sykehjemindustrien, så du bør ha en meget stor kuttliste klar, og hvor skal disse menneskene komme fra når dere eldre ikke får unger heller. 1.5 barn per etnisk norsk kvinne bla.a Mange spørsmål, du har sikkert mange svar. ELLER? Hva er planen for Riket? På sikt ? Anonymkode: a4c37...2ea 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Jeg mener man må slutte å ta imot så mange flyktninger. Det bør være insentiv for å føde flere barn. Slik att velferdsstaten kan bestå. Bedre sykehjem for de eldre er også viktig. Anonymkode: b96b7...e8c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener man må slutte å ta imot så mange flyktninger. Det bør være insentiv for å føde flere barn. Slik att velferdsstaten kan bestå. Bedre sykehjem for de eldre er også viktig. Anonymkode: b96b7...e8c Spørs hvem som føder barn, det. Dessverre er det gjerne de minst ressurssterke som får flest barn, og psykososiale og økonomiske vansker går ofte i arv. Anonymkode: d7872...bc7 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: ok.ok. Men hva er din løsning for eldrebølgen da? Hva vil du nedbemanne, for å oppbemanne eldreomsorgen ? Skoler, fengsler sykehus? forsvaret? Og hvor mye, vi snakker fort 200'000 nye ansatte vi trenger i sykehjemindustrien, så du bør ha en meget stor kuttliste klar, og hvor skal disse menneskene komme fra når dere eldre ikke får unger heller. 1.5 barn per etnisk norsk kvinne bla.a Mange spørsmål, du har sikkert mange svar. ELLER? Hva er planen for Riket? På sikt ? Anonymkode: a4c37...2ea Nei, si det du. Jeg synes ikke vi skal la de gamle dø tidligere for å løse problemet. Noen eksperter mener robotisering og AI vil fjerne halvparten av alle jobber.. Andre eksperter spår stor mangel arbeidskraft Kanskje det går opp i opp? 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Nei det er ikke de eldre som er grunnen til tiltakene. Det er kapasiteten på sykehusene. Og mange også yngre som det kan være farlig for. Men min store frykt er jo at eldre blir det eneste vi skal jobbe med hater tanken på å jobbe med omsorg og pleie. Ikke fordi jeg ser ned på jobbene, men fordi JEG hater kroppslukt, tar inn vonde følelser, Er utolimodig. Ja, vi skal respektere de eldre for vi vet ikke deres livshistorie og de har bygget opp det vi har. Men ikke alle eldre har det... er dessverre enig i at mye er bortkastet ressurs. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 Tror nok vi må skyte alle over 70 i fremtiden. Anonymkode: 93a7a...bdd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er forventet levealder blitt hele 84.5 år for kvinner og 81 år for menn. Det høres kanskje bra ut og isolert sett er det selvsagt det, men det krever enormt med resurser å oppnå disse tallene. Er vel rundt 100'000 demente i landet f.eks, fordi mange kropper lever så lenge nå at hjernen begynner å bli det svakeste leddet ofte og da trenger en mye hjelp i hverdagen, og projeksjoner viser at med eldrebølgen og flere medisinske fremskritt så levealderen fortsetter å stige så frykter eksperter at vi fort kan ende med over 300'000 demente i Norge om en del tiår. Bare omsorgstjenestene i Norge i dag enten på sykehjem eller på hjembesøk, koster 130 milliarder kroner, tross massiv underbemanning og dårlig tilbud. Så da er det bare å gange beløpet med 3, og kanskje legge på en 20-30% om vi velger å bemanne i henhold til behovet slik det ikke er idag, så ender du fort på at halve statsbudsjettet vil gå til KUN omsorgstjenester. Det er ikke inklusiv alt annet som brukes av resurser på de eldre som sykehus og pensjoner og slikt Så kommer COVID da, og alle sier at de unge må gi opp livet sitt, fordi vi må beskytte de eldre, vi kan ikke la forventet levealder gå fra 84.5 til 84.3, det ville vært barbarisk, men det som skjer med samfunnet er at alt alltid i alle situasjoner vris i favør av de eldre, mens de kommende generasjonene blir forlatt til seg selv i et samfunn som ikke vil overleve på sikt. Hvem og hva er fremtiden til Norge, hva skal vi leve av? Er det ingen som stiller spørsmålstegn til dette ? Hva mener dere om dette, er det på tide å vende fokus mot ungdommen og fremtiden til Riket, isteden for å bare prioritere levealder for de eldre ? Kjør debatt 🧐 Anonymkode: a4c37...2ea Du er helt uinteressant å diskutere noe med. Alle penger i statbudsjettet er der pga av de gamle som har bygd opp dette landet. Ingenting å diskutere . Gå og legg deg under steinen din igjen🧐 Anonymkode: ef51a...885 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener man må slutte å ta imot så mange flyktninger. Det bør være insentiv for å føde flere barn. Slik att velferdsstaten kan bestå. Bedre sykehjem for de eldre er også viktig. Anonymkode: b96b7...e8c Det bør bli sånn at man kun kan få kontantstøtte for maks 3 barn. Da tenker jeg det er 'noen' som kommer til å bruke prevensjon! 😁 Det er ingen hemmelighet at mange innvandrerkvinner føder barn på barn for å ha en inntekt. Anonymkode: c8cd2...b0b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. november 2020 Del Skrevet 17. november 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Så kommer COVID da, og alle sier at de unge må gi opp livet sitt, fordi vi må beskytte de eldre, vi kan ikke la forventet levealder gå fra 84.5 til 84.3, det ville vært barbarisk, men det som skjer med samfunnet er at alt alltid i alle situasjoner vris i favør av de eldre, mens de kommende generasjonene blir forlatt til seg selv i et samfunn som ikke vil overleve på sikt. Et års tid på vent er vel ikke helt det samme som å gi opp livet sitt? Jeg er mor til en student som har gått glipp av mye, så jeg vet godt at det er kjipt, men det kommer nok flere år. Generasjonen før min fikk livet snudd på hodet i fem krigsår, noen av dem mistet det også. Av de som overlevde, klarte mange seg aldeles utmerket. Jeg tror nok mange vil være uenig med deg i at "alt alltid i alle situasjoner vris i favør av de eldre". Det er mange eldre, særlig i storbyene, som lider under samfunnets prioriteringer, pandemi eller ikke. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 På 17.11.2020 den 18.00, AnonymBruker skrev: Det er lett å angripe budbringeren, men tenker dere om litt så innser dere at vi har et problem fremover, så fokuser på det og fortell meg løsningene deres, om dere har noen da.... Anonymkode: a4c37...2ea En av løsningene er å engasjere seg i et politisk parti eller i en organisasjon slik at man selv gjør en innsats for å forbedre situasjonen i landet - og ikke bare sitter hjemme fremfor skjermen og sutrer over at alt burde bli bedre og være annerledes uten å selv løfte en finger for å bedre på situasjonen. Medlemsantallet i organisasjoner og politiske partier går ned og det mener jeg er svært uheldig. Uten interesse for å gjøre endring, faller dette på færre hender og de færre hendene må gjøre mer jobb. Selv føler det på kroppen gjennom å ha ulike verv: Vi er for få mennesker og da blir det mer arbeidsbelastning på oss som faktisk engasjerer oss. Mennesker i dag vil gjerne ha tilbud og tjenester, men ønsker ikke selv å gjøre noe for det. Det er noe av feilen med dagens samfunn. Vi må engasjere oss mer - hver og enkelt av oss. Og, siden det er så mange her på DOL som klager over meningsløs og innholdsløs hverdag, kan det å aktivisere seg gjennom n organisasjon eller parti som står for det samme som du interesserer deg for, gi mening i livet. Det å gjøre noe for andre eller fylle livet med noe som er større enn deg selv, er bevist gjennom studier at er med på å skape mening i hverdagen og livet til mennesker. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 På 17.11.2020 den 22.15, laban skrev: Et års tid på vent er vel ikke helt det samme som å gi opp livet sitt? Jeg er mor til en student som har gått glipp av mye, så jeg vet godt at det er kjipt, men det kommer nok flere år. Generasjonen før min fikk livet snudd på hodet i fem krigsår, noen av dem mistet det også. Av de som overlevde, klarte mange seg aldeles utmerket. Jeg tror nok mange vil være uenig med deg i at "alt alltid i alle situasjoner vris i favør av de eldre". Det er mange eldre, særlig i storbyene, som lider under samfunnets prioriteringer, pandemi eller ikke. Det var da f.… til sammenligning? Krigen gikk da ganske greit liksom😅? Det var noen millioner som gav livet sitt nettopp for å få tilbake basale friheter. Akkurat derfor blir sammenligningen rar. De som ikke tok det så tungt surfet nok ganske greit gjennom. De savnet nok ekte kaffe og bananer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) 5 minutter siden, Grendel skrev: Det var da f.… til sammenligning? Krigen gikk da ganske greit liksom😅? Det var absolutt ikke det jeg mente. Jeg prøvde å si at det finnes verre inngrep i unge folks liv enn at de må leve digitalt en periode og kanskje bli et år forsinket med planene sine. Endret 20. november 2020 av laban 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 4 minutter siden, laban skrev: Det var absolutt ikke det jeg mente. Jeg prøvde å si at det finnes verre inngrep i unge folks liv enn at de må leve digitalt en periode og kanskje bli et år forsinket med planene sine. Joda, jeg skjønner at du ikke mente det sånn. Det ble bare en rar sammenligning på mange plan når man virkelig tenker gjennom det. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/457974-hvorfor-prioriterer-samfunnet-levealder-over-alt-annet-er-det-riktig-hva-skal-vi-leve-av-i-fremtiden-eldreomsorg/#findComment-4010358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.