Gå til innhold

Bør vi innføre "kaster" (prestasjonsbasert)

Anbefalte innlegg

Problemet med at alle lever under samme nivå omgitt av hverandre er at alle klarer ikke prestere på samme nivå. De som presterer under vil da være en byrde for de andre og blir hetset og utstøtt av samfunnet, mens de som presterer over blir hyllet som helter som redder samfunnet.

Men om vi deler inn folk etter evnenivå f.eks, så kan folk prestere etter evne og føle seg som en del av sitt lokale samfunn tross av at nivået er lavere enn ellers. Problemet med at alle lever i samme samfunn er at vi sammenligner oss med de rundt oss, så selv om en fattig nordmann har det bra objektivt/materialistisk sett, oppleves det subjektivt ille. Og det er jo bortkastet mangel på lykke, grunnet feil perspektiv grunnet samfunnets struktur.

Et godt eksempel på dette er mange (barn av?) innvandrere fra afrika som føler at livet i Norge er ille, på tross av at de materialistisk sett har det ekstremt mye bedre på alle områder enn de ville hatt i Afrika, fordi de sammenligner seg med de rundt seg her i Norge som materialistisk sett har det enda bedre.

Jeg vet ikke helt hvordan dette skal gjennomføres i praksis, bare lufter ideen så klokere hoder kan tenke over det og utvikle ideen videre. Kaster er vel egentlig fra fødselen men vi kan organisere kastene på andre måter, er vel bare fantasien som setter grensene. Mange smarte folk er på forumet så antar at dere ser hvor god ide dette er og videreutvikler den.

Kjør debatt !

Anonymkode: 19871...458

Fortsetter under...

Dette hørtes tvilsomt ut. En veldig dårlig ide. I india har de kaste system. Flott samfunn, not!!!

Jeg er heller for att "resurspersoner" som politikere med ett positivt syn på innvandring, flytter til de mest belastede områdene. Dersom dette er så berikende.

Kaster og klassesamfunn er da ikke noe å hige etter. At enkelte innvandrergrupper faller utenfor er fordi de har en dårlig kultur, og dårlig kompatibilitet. Men dette gjelder ikke alle innvandrerkulturer. Men de som kommer fra "æreskulturer". Tror virkelig TS att bare de sammenligner seg med andre i sin gruppe så får de det bedre? Og at samfunnet blir bedre? Jaggu sa jeg smør.

De etnisk norske som faller utenfor har mye med boligmarkedet å gjøre. Kommer man i leie-fella så sitter man i saksa. Bolignød er nok en stor grunn til utenforskap. Det bør det gjøres noe med. Men jeg tror ikke det att de ser på seg som en kaste vil gjøre noe for de som ikke eier bolig. 

Er egentlig TS seriøs?

Anonymkode: d2387...b72

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med at alle lever under samme nivå omgitt av hverandre er at alle klarer ikke prestere på samme nivå. De som presterer under vil da være en byrde for de andre og blir hetset og utstøtt av samfunnet, mens de som presterer over blir hyllet som helter som redder samfunnet.

Men om vi deler inn folk etter evnenivå f.eks, så kan folk prestere etter evne og føle seg som en del av sitt lokale samfunn tross av at nivået er lavere enn ellers.

Skal de ulike kastene få sine egne landområder?

Bare lurer.

Anonymkode: 70a78...8b5

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal de ulike kastene få sine egne landområder?

Bare lurer.

Ja må nesten det da, for du sammenligner deg med de rundt deg. Bare lufter tanker jeg har ikke alle løsningene altså :P 

Dette skjer jo en del frivillig allerede da, en kan se Oslo øst vs "vestkanten", segregeringen er betydelig, men siden den ikke er komplett ser de på østkanten hvor bra de på vestkanten har det (materielt), de synes det er urettferdig og langer ut mot alt og alle blir mye kriminalitet og gjenger og slikt av sånn, isteden for å være fornøyd med at de tross alt har det ganske bra objektivt sett.

Men, om de på østkanten ikke visste om disse vestkantnissene, og sammenlignet seg med andre på oslo øst (og oslo øst kvitet seg med disse husene hvor rikfolk faktisk bor der også i øst) så ville de følt seg bedre tror jeg, isteden for å vise oslo øst folk oslo vest, kan vi ikke vise dem afrika nabolag, da vil de føle seg mye bedre i forhold til de i afrika, og bli mer lykkelige og mindre kriminelle og opprørske.

Er jeg ikke inne på noe? Vi må endre hva vi sammenligner oss med, sånn at vi kan føle oss bedre, selv vi som er samfunnets tapere (jeg er en av dem i lav kaste bare så det er klart). Jeg vet ikke optimal måte å oppnå det på, men jeg vet jeg har rett i målet, så er det bare veien dit da...

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja må nesten det da, for du sammenligner deg med de rundt deg. Bare lufter tanker jeg har ikke alle løsningene altså :P 

Dette skjer jo en del frivillig allerede da, en kan se Oslo øst vs "vestkanten", segregeringen er betydelig, men siden den ikke er komplett ser de på østkanten hvor bra de på vestkanten har det (materielt), de synes det er urettferdig og langer ut mot alt og alle blir mye kriminalitet og gjenger og slikt av sånn, isteden for å være fornøyd med at de tross alt har det ganske bra objektivt sett.

Men, om de på østkanten ikke visste om disse vestkantnissene, og sammenlignet seg med andre på oslo øst (og oslo øst kvitet seg med disse husene hvor rikfolk faktisk bor der også i øst) så ville de følt seg bedre tror jeg, isteden for å vise oslo øst folk oslo vest, kan vi ikke vise dem afrika nabolag, da vil de føle seg mye bedre i forhold til de i afrika, og bli mer lykkelige og mindre kriminelle og opprørske.

Er jeg ikke inne på noe? Vi må endre hva vi sammenligner oss med, sånn at vi kan føle oss bedre, selv vi som er samfunnets tapere (jeg er en av dem i lav kaste bare så det er klart). Jeg vet ikke optimal måte å oppnå det på, men jeg vet jeg har rett i målet, så er det bare veien dit da...

Hvordan skal du hindre at man får vite hvordan de andre kastene lever, skal det være forbudt å omtale dette i media og på interwebben?

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg synes ikke beskrivelsene dine er i samsvar med det Oslo jeg kjenner til - og jeg synes ikke du er inne på noe.  

Annonse

På 21.11.2020 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med frosken.  Du er ikke inne på noe.  Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dine beskrivelser.

Anonymkode: 24f5e...bf8

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med frosken.  Du er ikke inne på noe.  Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i dine beskrivelser.

All forskning innen psykologi og sosiologi, viser at samfunn med høy grad av likhet mellom borgerne, gir bedre opplevd livskvalitet og bedre steder å bo.

Samtidig ser vi at forskjellene øker, og at arbeidslivet blir tøffere og tøffere, så de som ikke har evne som trengs (gjerne skole-dropouts f.eks) sliter nå enormt med å fungere i samfunnet, fordi kampen om ufaglærte jobber er helt sinnsykt blitt nå

Og, da vil de skylde på samfunnet, og ikke føle seg som en del av det, men siden de er i nærheten vil de føle på uretten konstant, og bli sure. Ting som vil følge av det er det vi ser fra andre land, større forskjeller gir mer sosial uro, kriminalitet gjenger og til og med borgerkriger kan det bli.

Og, vi har ingen løsning, kommunisme og sosialisme er kanskje det du tenker nå som løsning, men det funker ikke i praksis dessverre, og sperrer vi for ufaglært innvandring vil det hjelpe men kun på kort sikt det er det samme som kommunisme egentlig, uten ufaglært arbeidskraft vil bedriftene bli utkonkurrert av utenlandske bedrifter og jobbene forsvinner uansett, det er tap tap verden har endret seg, og de ufaglærte og med dårlige gener bla.a er de som vil merke det hardere og hardere, og de vil ikke like det....

Eneste løsning på denne opplevde urettferdigheten, er å separere de med "dårlige" gener, i egne samfunn, uten innblikk i verden rundt. For så lenge de du sammenligner deg med er i samme bås, vil du ikke føle det urettferdig. Tenk på de som levde i 1950, med folk rundt seg som også levde etter 1950 standard. De følte seg ikke som tapere og urettferdig behandlet og ville brenne ned byen, fordi alle rundt dem hadde samme levestandard. Men tenk om en person må leve etter 1950 standard. i et samfunn hvor de rundt en lever etter 2020 standard. Det vil føles helt forferdelig og en vil ikke finne seg i det. Da brenner en heller ned byen, sant. Det gir jo mening det, om samfunnet er urettferdig mot deg, hvorfor være rettferdig tilbake da?

Jeg bare lufter ideer, jeg har ikke alle løsninger, jeg ser at det i praksis er vanskelig å implementere separate isolerte samfunn, men dere som tror at å fortsette som før er noe bedre, vil nok gå på en smell etterhvert som årene går og samfunnet blir mer og mer tribalistisk og konfliktfylt. Bare å se på andre land hvordan slikt ender, slike riker kollapser. Og det som oppstår etterpå er ofte enda verre.

Vi får se hva som skjer.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eneste løsning på denne opplevde urettferdigheten, er å separere de med "dårlige" gener, i egne samfunn, uten innblikk i verden rundt

Jeg orker ikke lese det du skriver, men jeg la merke til den setningen.  Den minner meg om Nazi-Tyskland.  Regner med at jeg ikke trenger å si mer.

På 21.11.2020 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner poenget ditt. Folk blir ulykkelige av å sammenligne seg med de rundt.

Jeg tror befolkningen blir mer enn nok segregert helt av seg selv, uten å innføre kaster. Jeg tror folk har en tendens til å havne sammen med andre som ligner både hvor de jobber og hvor de bor. Er det bra? Jeg har mer inntrykk av at det forsterker forskjellene.

Jeg har ikke noen enkel løsning seg heller. Velferdsstat, relt5og progressivt skattesystem (som treffer personlig inntekt og ikke bedriften, vel å merke) Jeg tror ikke man slipper unna at noen føler, seg underlegne selv i et kommunistland. 

På 21.11.2020 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Men om vi deler inn folk etter evnenivå f.eks, så kan folk prestere etter evne og føle seg som en del av sitt lokale samfunn tross av at nivået er lavere enn ellers. Problemet med at alle lever i samme samfunn er at vi sammenligner oss med de rundt oss, så selv om en fattig nordmann har det bra objektivt/materialistisk sett, oppleves det subjektivt ille. Og det er jo bortkastet mangel på lykke, grunnet feil perspektiv grunnet samfunnets struktur.

Et godt eksempel på dette er mange (barn av?) innvandrere fra afrika som føler at livet i Norge er ille, på tross av at de materialistisk sett har det ekstremt mye bedre på alle områder enn de ville hatt i Afrika, fordi de sammenligner seg med de rundt seg her i Norge som materialistisk sett har det enda bedre.

Jeg vet ikke helt hvordan dette skal gjennomføres i praksis, bare lufter ideen så klokere hoder kan tenke over det og utvikle ideen videre. Kaster er vel egentlig fra fødselen men vi kan organisere kastene på andre måter, er vel bare fantasien som setter grensene. Mange smarte folk er på forumet så antar at dere ser hvor god ide dette er og videreutvikler den.

Kjør debatt !

Nei, kommunisme fungerer ikke.

Beklager.

Anonymkode: 31636...0f9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...