AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 For da kan jeg faktisk bli sittende resten av dagen til jeg skal legge meg! Jeg har ikke vært slik før. Jeg har vært mer nedstemt før, men ikke hatt dette her at jeg ikke gjør noe. Det er hvis jeg blir værende alene eller setter meg ned at dette skjer. Hva er det? Jeg har mistet mål og mening med livet, og jeg vet jo hvorfor. Jeg er generisk sårbar for depresjoner, jeg har noen diagnoser som har gjort skolen utfordrende også så store deler av mitt liv har vært som tvang. Skolen var tvang, mye av det vi skulle på var tvang.. føler hele greia har vært en rangering og du skal høre alt som er galt ved deg. Har klart mye i livet, men så gikk det liksom tilbake til start også. Så ble det slutt på rutinene og nå har vi pandemien som sørger for nedbemanning over alt. Altså, må jeg holde rutinene selv. Jeg har dette året klart å stå opp senest 11, stort sett mellom 8-10. Alle mine år siden jeg var barn har hatt lett for å sove til 12-14!! I fjor gjorde jeg det samme...sov til 14-15. Nå står jeg opp uten slit , fordi jeg har trent meg til det sikkert. Lagt om vanene. Og det hjelper mot depresjonen en viss grad. Men jeg gjør liksom ikke annet enn å sitte og tenke, det er rett blitt veldig vanskelig å gjøre noe. Jeg er her, jeg jobber frivillig et par timer om dagen, jeg ser på muligheter for utdannelse osv men kommer ikke lenger da jeg vet at i realiteten gjennomfører jeg det nok ikke. Det er rett og slett en brist i pågangsmotet mitt blitt... Anonymkode: 43167...fb8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458102-jeg-kan-ikke-sette-meg-ned/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 Del Skrevet 26. november 2020 Og jeg fant en forklaring, eller jeg har en.. jeg gjør jo ting dersom jeg vet at det vil gi meg noe. Men alt dette å gjøre uten noe mål, har det blitt for mye av Anonymkode: 43167...fb8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458102-jeg-kan-ikke-sette-meg-ned/#findComment-4011347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phobiphobia Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 Hei Først og fremst vil jeg gi deg ros for at du ber om hjelp. Det viser en modenhet og forteller meg at du har en egenmotivasjon for å gjøre noe med den vonde følelsen du sitter med. Det finnes ting man kan gjøre selv for å motvirke depresjon: - Variert og sunt kosthold Sjokolade, brus, hurtigmat etc gir en kortvarig glede. Det føles godt der og da, men kroppen liker det ikke og sier gjerne i fra med å gi deg dårlig mage eller en generell ''uggen'' følelse. En bil trenger riktig olje og drivstoff for å fungere. Vår kropp er på samme måte. - Gode søvnrutiner Det er sjeldent at deprimerte mennesker som går til behandling rapporterer at de har en normal døgnrytme og et godt sovemønster. De lærde strides om årsaken til dette. En av grunnene kan være at hvis man står opp, som du sier, kl. 14-15 er det første man føler når man våkner en følelse av mislykkethet. Tanker som ''Nå har jeg kastet bort enda en dag'' eller ''hva er galt med meg?'' er ikke gode tanker å sitte med. Det sier seg selv at det er en dårlig måte å starte dagen sin på. Det er også veldokumentert hvor viktig søvn er for hjernen vår. Søvn er et hett tema. Det er en grunn til at det er blitt skrevet utallige bøker om emnet. - Trening Det er en klar sammenheng mellom fysisk helse og psykisk helse. Hvordan form for trening er opp til deg, bare det er 30 min med aktivitet om dagen. https://forskning.no/psykiske-lidelser-trening-depresjon/styrketrening-hjelper-mot-depresjon/1238924 Jeg la ved en artikkel som sier det meste om hvor viktig trening er for å motvirke depresjon. Styrketrening har så god effekt mot depresjon at det kan betraktes som en klinisk behandling. Det er et direkte sitat fra den artikkelen. - Sosialisering Sosialisering er enormt viktig for vår mentale helse. Storbritannia gjorde en undersøkelse på dette. De samlet 100 personer som var inne til behandling for depresjon/angst og ga dem litt penger slik at de hver uke skulle ut å gjøre en aktivitet på en sosial arena to ganger i uken. Det kunne være kafebesøk, kino, svømming, klatring etc. Etter et år spurte de deltakerne om hvordan de følte seg og ALLE 100 rapportere mildere symptomer på depresjon. Dette er grep man kan gjøre selv. Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort. Det stiller mye krav til deg, men til syvende og sist er det kun deg selv som kan gjøre en livsstilsendring. Når det er sagt er det mulig at du også har et behov for å prate med noen som kan hjelpe deg å løste opp noen tråder. Husk at en psykolog kan ikke hjelpe hvis du selv ikke er motivert for å gjøre en endring, men siden du skrev dette går jeg ut i fra at du er det. Det finnes også medisiner som kan hjelpe. Dette er noe du kan prate om med din psykolog/lege. Jeg ønsker deg alt vel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458102-jeg-kan-ikke-sette-meg-ned/#findComment-4025948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.