Gå til innhold

Hva gjør dere på julaften, etter pakkeutdelingen?

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Lillemus skrev:

Vi spiser kl 16 og det tar jo et par timer så vi begynner pakkeåpningen 18-18:30. Tar oss god tid med en eller to gaver i gangen så kvelden går. 😊

Ok. Vi pleier spise senere, og starter åpning etterpå. Barna får åpne noen gaver før da.

Fortsetter under...

2 timer siden, Villanda skrev:

Ok. Vi pleier spise senere, og starter åpning etterpå. Barna får åpne noen gaver før da.

Her har ingen åpnet gaver før den store pakkeåpningen. :) Ungene har fått julestrømpe på morgenen da, men da ungene var små begynte vi å spise kl 16 så det ikke skulle bli så sent for dem innen vi var ferdige og det har vi bare fortsatt med, eller mellom 16-16:30 da og det tar jo et par timer innen middag og dessert er fortært og vi er klare for å begynne med pakkene. Så kvelden går!

Vi spiser middag ca klokka fem, og åpner gaver litt etter det. Desserten etterpå, for vi orker aldri dessert rett etter middagen. Så er det bare kos og hygge med hverandre, og kanskje litt TV. Vi drar også fram kaker, kaffe og brus i løpet av kvelden. 

Anonymkode: 984ab...9e9

Kommer an på om det er min tur til å ha ungene eller ikke, men det blir nå å spise kake og prate og slikt. Jeg er ikke den som prater mest da. Er som oftest utslitt når vi er ferdig med å pakke opp gaver. Liker best julaften med ungene mine. 

Annonse

15 timer siden, Glitter skrev:

Liker best julaften med ungene mine. 

Jeg liker også de årene da min mann og jeg har våre "barn" hos oss. Skriver barn i anførselstegn fordi de er voksne, men de bruker å feire jul annethvert år hos oss, og annethvert år hos de andre foreldrene sine. Når de er sammen med oss betyr de også at vi er hjemme hos oss selv, og da veldig forutsigbart. 

Nicklusheletida
5 timer siden, morsan skrev:

Jeg liker også de årene da min mann og jeg har våre "barn" hos oss. Skriver barn i anførselstegn fordi de er voksne, men de bruker å feire jul annethvert år hos oss, og annethvert år hos de andre foreldrene sine. Når de er sammen med oss betyr de også at vi er hjemme hos oss selv, og da veldig forutsigbart. 

Vi har også våre «barn» hos oss annen hver julaften, men de årene vi ikke har de de, har vi hatt full julaften på lille julaften. 

I år skal vi ha julaften på lille julaften. Kjæresten og jeg har tatt fri. Det vi ikke hadde tenkt på er at alle 4 barna jobber i år, så de kommer rett til middag som vi må utsette til 18.00. :)

16 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har også våre «barn» hos oss annen hver julaften, men de årene vi ikke har de de, har vi hatt full julaften på lille julaften. 

I år skal vi ha julaften på lille julaften. Kjæresten og jeg har tatt fri. Det vi ikke hadde tenkt på er at alle 4 barna jobber i år, så de kommer rett til middag som vi må utsette til 18.00. :)

Vi har ikke full julaften den 23/12 da, men har en felles middag 1. el 2. juledag. Så vi får sett dem, og har det veldig fint sammen med dem. Det er mer det der at julaften uten dem betyr "hvor skal vi gjøre av oss". Ett år bestemte vi oss tidlig for å være alene bare oss to, og det var en fin julaften, hvor vi bl a gikk tur og kokte kaffe ute. Det er også fint å være hos søsken av oss, men det blir en annen følelse rundt det... hvor skal vi, hvem skal vi til, hvem andre kommer dit. Det føles som et avvik fra en norm, på en måte.

Vanligvis blir det godteri (sjokolade) og skravling, samt å ringe å takke. I år blir jeg helt alene. Ingen pakker heller. Så i år skal jeg late som det ikke er julaften. Jeg er ikke noe stort julemenneske ellers heller. 

Anonymkode: 5efd1...429

Nicklusheletida
På 16.12.2020 den 9.19, morsan skrev:

Vi har ikke full julaften den 23/12 da, men har en felles middag 1. el 2. juledag. Så vi får sett dem, og har det veldig fint sammen med dem. Det er mer det der at julaften uten dem betyr "hvor skal vi gjøre av oss". Ett år bestemte vi oss tidlig for å være alene bare oss to, og det var en fin julaften, hvor vi bl a gikk tur og kokte kaffe ute. Det er også fint å være hos søsken av oss, men det blir en annen følelse rundt det... hvor skal vi, hvem skal vi til, hvem andre kommer dit. Det føles som et avvik fra en norm, på en måte.

I år blir det andre året sambo og jeg skal.være alene på julaften. Noen av «ungene» skal overnatte og spise frokost hos oss på julaften, men så drar de til sine andre foreldre.

For 2 år siden , synes jeg det var deilig og være bare meg og sambo på julaften. Vi var liksom ferdig julaften vi da . Vi varmet opp pinnekjøtt til middag og bsre slappet av forran tv'n. Helt nydelig. :)

Jeg hadde sett helt annerledes på det om ungene var små. Da hadde det vært helt utenkelig ikke å feire med ungene på julaften. 

10 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde sett helt annerledes på det om ungene var små. Da hadde det vært helt utenkelig ikke å feire med ungene på julaften. 

Jeg har vært to julaftener uten ungene, da var de 4 og 6 / 6 og 8 år og det var pyton. Etter det har vi alle (ungene, eksem, bonusmor, mannen min, meg og en tante eller to) feiret jul sammen og jeg vet at ungene (nå 20 og 22 år) har innsett at det nok ikke blir slik for alltid, men så lenge ingen av dem har egen familie og inviterer til jul så fortsetter vi nok sånn en stund til. Jeg kan ikke tenke meg noe annet for jeg synes det er så koselig. 😊

Å ha "julaften" 4. juledag da ungene kom til oss ble slett ikke det samme. 

15 timer siden, Nicklusheletida skrev:

14 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg har vært to julaftener uten ungene, da var de 4 og 6 / 6 og 8 år og det var pyton. Etter det har vi alle (ungene, eksem, bonusmor, mannen min, meg og en tante eller to) feiret jul sammen og jeg vet at ungene (nå 20 og 22 år) har innsett at det nok ikke blir slik for alltid, men så lenge ingen av dem har egen familie og inviterer til jul så fortsetter vi nok sånn en stund til. Jeg kan ikke tenke meg noe annet for jeg synes det er så koselig. 😊

Å ha "julaften" 4. juledag da ungene kom til oss ble slett ikke det samme. 

Ja, jeg ville også syntes det var skikkelig kjipt å feire uten barnet mitt da han var liten. En av fordelen med å bli skilt "sent" er at han rakk å bli nesten voksen 😉 Julaften med eksen er ikke aktuelt, så første julaften for meg uten sønnen var da han var 17 år. Det var fortsatt kjipt, men ikke så kjipt som om han hadde vært liten. Og uansett var han ikke borte til 4. juledag. Han bodde fast hos meg, og har som oftest villet komme hjem igjen før middag 1. eller 2. juledag de årene han har vært hos faren sin.

De årene han ikke har vært hos meg har jeg ikke hatt "alternativ julaften" med pakker og opplegg hos meg på en annen dag. Han har fått med seg alle pakkene, både fra meg og mormor/andre i min familie, og åpnet opp dette på den ekte julaftenen. Så har vi heller hatt "bare" middagsselskap senere. 

Annonse

Nicklusheletida
52 minutter siden, morsan skrev:

Ja, jeg ville også syntes det var skikkelig kjipt å feire uten barnet mitt da han var liten. En av fordelen med å bli skilt "sent" er at han rakk å bli nesten voksen 😉 Julaften med eksen er ikke aktuelt, så første julaften for meg uten sønnen var da han var 17 år. Det var fortsatt kjipt, men ikke så kjipt som om han hadde vært liten. Og uansett var han ikke borte til 4. juledag. Han bodde fast hos meg, og har som oftest villet komme hjem igjen før middag 1. eller 2. juledag de årene han har vært hos faren sin.

De årene han ikke har vært hos meg har jeg ikke hatt "alternativ julaften" med pakker og opplegg hos meg på en annen dag. Han har fått med seg alle pakkene, både fra meg og mormor/andre i min familie, og åpnet opp dette på den ekte julaftenen. Så har vi heller hatt "bare" middagsselskap senere. 

Ja, vi finner alle våre måter å gjøre det på :)

Vår lillejukaften blir akkurat som julaften. Helt likt. Skjønt i år skal alle ungdommene jobbe til langt på dag, så litt annerledes blir det. Livet er stadig i endring og jeg er bare kjempehappy for at alle har jobb, så tilpasser vi oss etter det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...