Gå til innhold

Har alle rett på et bosted i Norge ?

Anbefalte innlegg

Hva skjer om en person ikke har midler å betale med for bosted,/ leilighet osv? Blir de sendt rett på gaten da eller har nav krav på å hjelpe? Det var noen som påsto at slike ble sendt rett på gaten. Får ikke det til å stemme. Vi bor i Norge. 

Anonymkode: 5970b...6df

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458337-har-alle-rett-p%C3%A5-et-bosted-i-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regelverk til nav sier at du skal få hjelp. Det er ingen garanti for det, du kan bli sendt på gata. Ev det som tilbys er veldige dårlig forhold. 

Anonymkode: d97fb...13a

Ja, regelverket sier at man skal få hjelp, utifra hva jeg leser. Men det er nok aldri noen garanti for det. 

Jeg har inntrykk man har krav på tak over hodet og en seng ja. Da jeg ble dumpet for noen år siden fikk jeg tilbud om hospits. Jeg hadde heldigvis noe familie jeg kunne bo hos så jeg slapp det. Hospits virker forferdelig.

Anonymkode: 66e8c...e93

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk man har krav på tak over hodet og en seng ja. Da jeg ble dumpet for noen år siden fikk jeg tilbud om hospits. Jeg hadde heldigvis noe familie jeg kunne bo hos så jeg slapp det. Hospits virker forferdelig.

Anonymkode: 66e8c...e93

Der tar Norge å hjelper utlendinger til å få jobb osv i landet, men de hjelper ikke alltid sine egne. Alle kan havne i en vanskelig økonomisk krise. Nå er ikke jeg der. Men tenker på folk som jeg kjenner som er i faresonen med å komme dit  

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykt. Det er altfor kaldt å bo i telt i Norge...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://frifagbevegelse.pageflow.io/salims-liv-er-usynlig-fa460241-3539-472c-a817-cc943dfe7a3d#277806

Dersom en ikke er norsk statsborgerer, har enda mindre hjelp. Trist å lese om. 

Anonymkode: d97fb...13a

Kjempetrist. 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var en her som lenge bodde i telt, han fikk telt fra nav. Nedverdigende forhold selv om han var rusmisbruker, at det går an. 

13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det var en her som lenge bodde i telt, han fikk telt fra nav. Nedverdigende forhold selv om han var rusmisbruker, at det går an. 

Ja, men det kan ligge mer bak. En jeg hørte om, fikk ikke noe hjelp til bolig. Så viste det seg at vedkommende hadde ramponert mange leiligheter før nav satt ned foten.

Jeg undersøkte for noen år siden hvordan det var å få hjelp til leilighet av kommunen.  Fikk da til svar at hvis jeg sa opp leiligheten, så måtte jeg greier meg selv. Ble jeg derimot sagt opp, så kunne jeg komme på lista. Og den lista var visstnok lang.

3 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, men det kan ligge mer bak. En jeg hørte om, fikk ikke noe hjelp til bolig. Så viste det seg at vedkommende hadde ramponert mange leiligheter før nav satt ned foten.

Jeg undersøkte for noen år siden hvordan det var å få hjelp til leilighet av kommunen.  Fikk da til svar at hvis jeg sa opp leiligheten, så måtte jeg greier meg selv. Ble jeg derimot sagt opp, så kunne jeg komme på lista. Og den lista var visstnok lang.

Ja mulig det lå noe mer bak men synes ikke det var rett å la han bo i et telt, det er jo kaldt det. Han kunne vel bodd i en ramponert leilighet da. 

Ja ventelistene på kommunal leilighet er lang og det er lettere for innvandrere å få det enn norske folk. Det er urettferdig. 

Annonse

19 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja mulig det lå noe mer bak men synes ikke det var rett å la han bo i et telt, det er jo kaldt det. Han kunne vel bodd i en ramponert leilighet da. 

Ja ventelistene på kommunal leilighet er lang og det er lettere for innvandrere å få det enn norske folk. Det er urettferdig. 

Jeg husker at for over 20 år siden så fikk en venninne av meg hjelp av sosialen til leilighet. Hun hadde ikke jobb. Fikk stønader fra sosialen til å bo i en helt grei leilighet. Men det er gjerne vanskeligere i dag. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker at for over 20 år siden så fikk en venninne av meg hjelp av sosialen til leilighet. Hun hadde ikke jobb. Fikk stønader fra sosialen til å bo i en helt grei leilighet. Men det er gjerne vanskeligere i dag. 

Jeg vet ikke. Jeg og fikk hjelp til leilighet når jeg flyttet for meg selv, hadde jo ikke jobb og inntekt jeg da. 

1 time siden, stjernestøv skrev:

Jeg vet ikke. Jeg og fikk hjelp til leilighet når jeg flyttet for meg selv, hadde jo ikke jobb og inntekt jeg da. 

Ja jeg vet om flere som fikk det tidligere ihvertfall. Dersom det ikke er slik i dag så har systemet forandret seg. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja jeg vet om flere som fikk det tidligere ihvertfall. Dersom det ikke er slik i dag så har systemet forandret seg. 

Ja det har det, fikk hjelp til møbler og alt jeg. Måtte være det billigeste da. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja fikk inntrykk av at det var slik det fungerte... 

Ja de mente det var best jeg flyttet så fikk god hjelp, vet ikke hvordan det er i dag. Folk burde jo få hjelp. 

29 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja de mente det var best jeg flyttet så fikk god hjelp, vet ikke hvordan det er i dag. Folk burde jo få hjelp. 

Enig med deg i det. Folk som trenger det burde få hjelp. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...