Gå til innhold

Avbestille rotfylling

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hvor mye er det å betale da? 

En rotfylling koster vel en 3-5000kr. 

«Pasient regnes som uteblitt når pasienten uten varsel ikke møter til avtalt tid eller når time avbestilles senere enn 24 timer før avtalt tid. Dersom pasient uteblir, skal om mulig tid anvendes på annet honorargivende arbeid. Dersom det ikke er mulig å anvende tapt tid på annet honorargivende arbeid, kan det debiteres med inntil 80 % av lavt timehonorar. For pasient som har krav på 75 % moderasjon, kan det bare debiteres for inntil 80 % av det beløp som fremkommer etter at moderasjonsbeløpet er trukket fra. Pasient regnes som forsinket når pasienten møter senere enn 5 minutter etter avtalt tid. Tapt tid som følge av forsinket pasient kan tidsdebiteres etter reglene i tredje ledd (§7).»

https://www.tannlegetidende.no/i/2007/1/dntt-229085

Anonymkode: 6ef5a...113

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Pasient regnes som uteblitt når pasienten uten varsel ikke møter til avtalt tid eller når time avbestilles senere enn 24 timer før avtalt tid. Dersom pasient uteblir, skal om mulig tid anvendes på annet honorargivende arbeid. Dersom det ikke er mulig å anvende tapt tid på annet honorargivende arbeid, kan det debiteres med inntil 80 % av lavt timehonorar. For pasient som har krav på 75 % moderasjon, kan det bare debiteres for inntil 80 % av det beløp som fremkommer etter at moderasjonsbeløpet er trukket fra. Pasient regnes som forsinket når pasienten møter senere enn 5 minutter etter avtalt tid. Tapt tid som følge av forsinket pasient kan tidsdebiteres etter reglene i tredje ledd (§7).»

Det er helfo som skal betale det, det er en gammel skade...knuste fortenner og det gjelder ikke meg. Hvordan blir det da? 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har faktisk ofte vurdert å ta en slik sak (ikke møtt til tannlegen) til retten, spesielt i de tilfellene hvor tannlegen setter opp time til deg uten at jeg har bestilt det. Det skulle vært interessant med en rettslig prinsipiell vurdering om dette er noe tannlegen har lovlig anledning til å gjøre. 

Spesialistkonsultasjoner på sykehus er lovhjemlet å kunne belastes 3x egenandelen. Men jeg finner ikke samme hjemmel for tannleger. Jeg synes egentlig det er en uting at de bare kaller inn uten at jeg har bedt om det og lurer som sagt på om de har lov å fakturere for ikke møtt, spesielt hvis jeg ikke har bestilt timen selv. 

8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er helfo som skal betale det, det er en gammel skade...knuste fortenner og det gjelder ikke meg. Hvordan blir det da? 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror man må betale av egen lommebok.

Anonymkode: 3e782...667

Ja, egenandelen 

3 minutter siden, ISW skrev:

Jeg har faktisk ofte vurdert å ta en slik sak (ikke møtt til tannlegen) til retten, spesielt i de tilfellene hvor tannlegen setter opp time til deg uten at jeg har bestilt det. Det skulle vært interessant med en rettslig prinsipiell vurdering om dette er noe tannlegen har lovlig anledning til å gjøre. 

Spesialistkonsultasjoner på sykehus er lovhjemlet å kunne belastes 3x egenandelen. Men jeg finner ikke samme hjemmel for tannleger. Jeg synes egentlig det er en uting at de bare kaller inn uten at jeg har bedt om det og lurer som sagt på om de har lov å fakturere for ikke møtt, spesielt hvis jeg ikke har bestilt timen selv. 

Ja det er noe med det og. 

Jeg skulle jo på et sykehus til en kirurg med en fot, da ringte jeg om morningen og sa jeg ikke kom. Fortalte og at jeg hadde hatt angst hele natten, jeg slapp å betale noe. 

Annonse

7 minutter siden, ISW skrev:

De kaller da ikke inn uten at du har bedt om det!

Anonymkode: 3e782...667

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja det er noe med det og. 

Jeg skulle jo på et sykehus til en kirurg med en fot, da ringte jeg om morningen og sa jeg ikke kom. Fortalte og at jeg hadde hatt angst hele natten, jeg slapp å betale noe. 

Da tror jeg du var heldig, for sykehusene har lov til å belaste det som før var 2x, nå 3x beløpet du skulle betalt for konsultasjonen. Men de viser jo skjønn da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...