Gå til innhold

Avbestille rotfylling

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kaller da ikke inn uten at du har bedt om det!

Anonymkode: 3e782...667

Tannleger er veldig opptatt av å skaffe seg «recurring business». Det synes jeg er en uting. 

Jeg går til tannlegen når jeg har behov for det. F.eks hvis jeg skulle fått vondt i en tann eller jeg ser en tann det er noe galt med. Akkurat som jeg går til legen når jeg har behov for det eller selv mener jeg har behov for en sjekk. Fastlegen kaller meg ikke inn til årlig sjekk og sender faktura hvis jeg ikke møter. Jeg stiller derfor spørsmål rundt om denne praksisen hos tannleger egentlig er lovlig, eller bare gjøres «fordi det alltid har vært sånn» og det faktisk ville vært for lite for tannlegen å gjøre hvis alle bare gikk dit ved behov. 

1 minutt siden, ISW skrev:

Tannleger er veldig opptatt av å skaffe seg «recurring business». Det synes jeg er en uting. 

Jeg går til tannlegen når jeg har behov for det. F.eks hvis jeg skulle fått vondt i en tann eller jeg ser en tann det er noe galt med. Akkurat som jeg går til legen når jeg har behov for det eller selv mener jeg har behov for en sjekk. Fastlegen kaller meg ikke inn til årlig sjekk og sender faktura hvis jeg ikke møter. Jeg stiller derfor spørsmål rundt om denne praksisen hos tannleger egentlig er lovlig, eller bare gjøres «fordi det alltid har vært sånn» og det faktisk ville vært for lite for tannlegen å gjøre hvis alle bare gikk dit ved behov. 

Det er da bare å si fra at du ikke ønsker innkallelse til årlig sjekk. Det er ikke tvang.

Annonse

Worrisome Plenty
1 minutt siden, ISW skrev:

Det lønner seg å gå minst en gang i året. Venter man flere år tar man ikke ting som kunne lett vært fikset uten store inngrep som begynnende hull og slikt. Det tillegges ofte tannleger en slags grådighet som ikke stemmer. Du går en gang i året fordi da blir det mindre store ting å gjøre. Dette lønner seg økonomisk i lengden. Det har det gjort hos meg. Før gikk jeg når jeg hadde vondt og det ble dyre rotfyllinger og masse etterslep. Nå går jeg en gang i året og har ikke noe hull.

4 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Det lønner seg å gå minst en gang i året. Venter man flere år tar man ikke ting som kunne lett vært fikset uten store inngrep som begynnende hull og slikt. Det tillegges ofte tannleger en slags grådighet som ikke stemmer. Du går en gang i året fordi da blir det mindre store ting å gjøre. Dette lønner seg økonomisk i lengden. Det har det gjort hos meg. Før gikk jeg når jeg hadde vondt og det ble dyre rotfyllinger og masse etterslep. Nå går jeg en gang i året og har ikke noe hull.

Jeg tror du/dere ikke helt ser poenget mitt. 

Det er sikkert lurt å gå til tannlegen med jevne mellomrom. Jeg gjør jo det jeg også. Men hvis jeg får en lapp i posten om at jeg har time 18.juli, som jeg ikke har bestilt selv, og jeg ikke møter til den, så tar jeg i tvil tannlegens rett til å sende meg en faktura. Det skulle vært interessant å ta en slik sak til retten. Det ville skapt presedens for tusenvis av mennesker i en vanskeligere situasjon enn meg, hvis jeg vant fram. 

Tannleger tjener typisk ekstremt godt, ofte bedre enn leger. Jeg synes ikke akkurat synd på de.

2 minutter siden, ISW skrev:

Det er sikkert lurt å gå til tannlegen med jevne mellomrom. Jeg gjør jo det jeg også. Men hvis jeg får en lapp i posten om at jeg har time 18.juli, som jeg ikke har bestilt selv, og jeg ikke møter til den, så tar jeg i tvil tannlegens rett til å sende meg en faktura. Det skulle vært interessant å ta en slik sak til retten. Det ville skapt presedens for tusenvis av mennesker i en vanskeligere situasjon enn meg, hvis jeg vant fram. 

Tannleger tjener typisk ekstremt godt, ofte bedre enn leger. Jeg synes ikke akkurat synd på de.

Så gi beskjed om at du ikke ønsker innkalling og bestill selv time. Problem solved.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så gi beskjed om at du ikke ønsker innkalling og bestill selv time. Problem solved.

Med teskje: Dette er ikke poenget. Jeg vil ha svar på om (og eventuelt hvorfor) jeg er bundet av en avtale jeg selv ikke har inngått? Det bryter med en del avtalerettslige prinsipper. 

36 minutter siden, ISW skrev:

Da tror jeg du var heldig, for sykehusene har lov til å belaste det som før var 2x, nå 3x beløpet du skulle betalt for konsultasjonen. Men de viser jo skjønn da.

Men de må vel godta det hvis en ringer straks sentralbordet åpner og melder avbud da? Alle kan jo bli syke og ha ligget med feber hele natten, osv. Det er jo ganske umenneskelig å belaste 3x beløpet hvis en er blitt syk i løpet av kvelden/natten i forveien. 

Anonymkode: 03b28...0a1

8 minutter siden, ISW skrev:

Med teskje: Dette er ikke poenget. Jeg vil ha svar på om (og eventuelt hvorfor) jeg er bundet av en avtale jeg selv ikke har inngått? Det bryter med en del avtalerettslige prinsipper. 

Nå er du bare vrang. Når du sier ja til recall får du automatisk en time som tannlegen setter opp. Det er resultatet av avtalen du har med tannlegen. Hvis dette er et problem, sier du nei til recall og bestiller selv time når du ønsker.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de må vel godta det hvis en ringer straks sentralbordet åpner og melder avbud da? Alle kan jo bli syke og ha ligget med feber hele natten, osv. Det er jo ganske umenneskelig å belaste 3x beløpet hvis en er blitt syk i løpet av kvelden/natten i forveien. 

Anonymkode: 03b28...0a1

De pleier å være ganske forståelsesfulle.

Annonse

Worrisome Plenty
39 minutter siden, ISW skrev:

Jeg har meldt meg ut av automatisk innkalling til time. Det tok 1 minutt på telefon. Tannleger tjener godt ja, men de tjener ikke mindre på att folk venter i årevis og må ut med flere titusen kroner i omfattende tannforfall. Da synes jeg de 5-700 kronene i året er bedre å betale ved å møte opp årlig.

Rent teknisk ser jeg problemet med att de kan kreve penger hvis du ikke møter opp. IOM att man kan jo for alt man vet være indisponert og ett helt annet sted. Derfor tok jeg det 1 minuttet til å si att jeg selv bestiller time. Jeg husker tannlegen spurte meg om jeg ville få faste innkallelser. Og det bør være ett valg. Jeg sa ja, da for flere år siden, og så ombestemte jeg meg.

Jeg tenker også att store deler av dagen til sekretæren er å ombooke timer. Det er veldig mange som utsetter de, så hvorvidt det er en god løsning, kan man la stå åpent. Men hensikten bak er ikke nødvendigvis grådighet.

Endret av Worrisome Plenty
På 16.12.2020 den 20.27, ISW skrev:

Tja... Jeg var hos tannlegen nylig og fikk da beskjed om at det var så fint og stabilt med mine tenner at jeg kunne la det gå to år mellom hver kontroll om jeg ville. Hallo?! Det er eneste gangen i året jeg kan ligge på rygg og få behandling av en usannsynlig kjekk ung mann! Fortsetter med en gang i året jeg... 🙈

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...