Gå til innhold

Råd og tips pm utdanning

Anbefalte innlegg

Nå i jula vil dattera vår gjerne prate litt ordentlig med oss om utdanning. Hun er SÅ i tvil hva hun skal studere. Hun liker språk, samfunnsfag, histoire, er interessert i mennesker og utadvent. 

Hvilke jobbmuligheter finnes dersom hun studerer f.eks. tysk + samfunnsfag/historie?

Finnes det noen nettside med oversikter over studier og studiesteder,  samt yrker en kan ha mål om å havne i etterpå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458430-r%C3%A5d-og-tips-pm-utdanning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, påskelilje skrev:

Nå i jula vil dattera vår gjerne prate litt ordentlig med oss om utdanning. Hun er SÅ i tvil hva hun skal studere. Hun liker språk, samfunnsfag, histoire, er interessert i mennesker og utadvent. 

Hvilke jobbmuligheter finnes dersom hun studerer f.eks. tysk + samfunnsfag/historie?

Finnes det noen nettside med oversikter over studier og studiesteder,  samt yrker en kan ha mål om å havne i etterpå?

Utdanning. no er en kvalitetssikret og god side. 

Mange med slike fag ender i undervisning etter å ha tatt ped. 

3 timer siden, påskelilje skrev:

lærer må jo være ganske riktig ut i fra dette

Anonymkode: f4dfe...3d5

Annonse

Flere nevner lærerutdanning her, men jeg er veldig sikker på at fagkombinasjonen tysk og samfunnsfag /historie aldri vil gi en full stilling, verken i videregående skole eller ungdomstrinnet. Mange lærere i små fag som tysk, fransk og spansk jobber på flere skoler (- noe som for øvrig er oppskrifta på dårlig smittevern i disse dager!) for å få fylt opp stillinga si, og det er ikke noe drømmescenario.

Få inn norsk / nordisk i fagkretsen, så vil hun aldri bli arbeidsledig. 😉

1 time siden, mariaflyfly skrev:

Flere nevner lærerutdanning her, men jeg er veldig sikker på at fagkombinasjonen tysk og samfunnsfag /historie aldri vil gi en full stilling, verken i videregående skole eller ungdomstrinnet. Mange lærere i små fag som tysk, fransk og spansk jobber på flere skoler (- noe som for øvrig er oppskrifta på dårlig smittevern i disse dager!) for å få fylt opp stillinga si, og det er ikke noe drømmescenario.

Få inn norsk / nordisk i fagkretsen, så vil hun aldri bli arbeidsledig. 😉

Hun har vel egentlig ikke tenkt så mye på lærerutdanning,  er nok ikke i utgangspunktet den beste til å forklare,  er noe utålmodig 😮🙃 - men det kan vel modnes i henne?  Hun har sterke meninger om både gode og dårlige lærere 😊

Men det med norsken hadde nok vært lurt ja, hvis hun skulle velge lærer. Kan du si noe om de ulike utdanningsløpene for å ende opp som lærer?

14 timer siden, cilie skrev:

Jurist og journalist kan være aktuelt.

Jeg tror nok jurist ikke passer. Kan ikke tenke meg at lesing og tolking av lovtekster er hennes greie. Og hun skriver sånn helt midt på treet. Jobbmarkedet for journalister er vel veldig trangt nå vel?

15 timer siden, Sol1973 skrev:

Lærer, enten begynne direkte på lærerutdanning eller begynne på universitetet og ta disse fagene som master og pedagogikk. Med tysk er ikke så populært. 

Ser mange foreslår lærer. Men det må vel være andre aktuelle yrker og?

Annonse

2 timer siden, påskelilje skrev:

Hvorfor det?

Jeg tror veien er litt lengre dersom man velger bachelor/master i et fag og så tar pedagogikken (PPU?) fremfor å velge lærerstudiet med en gang. Men dette er jeg altså ikke sikker på, så jeg ville i alle fall sjekket det opp først.

Uansett er det jo en del som går i fellen hvor de studerer noe de synes er interessant, men som ikke gir jobb.

Det viktige for henne er hva slags jobb hun ønsker. Hvor vil hun jobbe? På kontor? Med mennesker, og i så fall hva slags mennesker (barn, syke, voksne, etc.)? Turnus eller kun dagarbeid?

Noen forslag til yrker/studier er saksbehandler i NAV, statsviter, sosionom. Men dette er jo veldig forskjellige typer arbeid, så jeg ville fokusert på hva hun ønsker å jobbe med. 

Språkinteresse er vanskelig å få jobb med utenom lærer tror jeg. Men noen interesser er jo fint å bare kunne ha som hobby - hun kan jo for eksempel dra på utveksling til f.eks. Tyskland hvis det er aktuelt. 

7 minutter siden, Maxlime skrev:

Jeg tror veien er litt lengre dersom man velger bachelor/master i et fag og så tar pedagogikken (PPU?) fremfor å velge lærerstudiet med en gang. Men dette er jeg altså ikke sikker på, så jeg ville i alle fall sjekket det opp

Bachelor er ikke lenger nok for å få tatt PPU, man må ha mastergrad.

2 timer siden, påskelilje skrev:

Hun har vel egentlig ikke tenkt så mye på lærerutdanning,  er nok ikke i utgangspunktet den beste til å forklare,  er noe utålmodig 😮🙃😊

Men e med norsken hadde nok vært lurt ja, hvis hun skulle velge lærer. Kan du si noe om de ulike utdanningsløpene for å ende opp som lærer?

Veien til lærerutdanning er blitt via master uansett hva man velger - enten et femårig masterløpet på lektorprogrammet eller en ordinær master + ett år med PPU.

7 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg tror nok jurist ikke passer. Kan ikke tenke meg at lesing og tolking av lovtekster er hennes greie. Og hun skriver sånn helt midt på treet. Jobbmarkedet for journalister er vel veldig trangt nå vel?

Jeg tror, som flere er inne på her, at hun må fokusere på hva slags type jobb hun ønsker. Hun kan feks. se på jobbkompasset på utdanning.no. Hvis hun går på vgs, har hun tilgang til rådgiver på skolen og bør benytte muligheten for veiledning. 

Jurister har gjerne mange muligheter, og det er nok en trygg vei å gå. Samtidig må man være motivert for det som kreves og ønske den type jobber. 

Læreryrket er nok det som kommer først i tankene, men det finnes mange andre muligheter.  Med mastergrad i tysk er det sikkert mulig å få jobb i et firma som trenger en som snakker både tysk og norsk.  Hva med turistbransjen?  Tyskere er ikke gode i engelsk, og de svømmer over Norge om sommeren (i hvert fall før covid).  Mange i reiselivsbransjen ville ansatt henne raskt.

Hva med tolk?  Hun kan bli sertifisert som tolk.  Hva med business hvor det foregår kjøp og salg mellom Norge og Tyskland?  Det er ikke farlig å studere noe og ikke vite om man får en drømmejobb rett etter studiene.  Utdannelse handler om livskvalitet.

Anonymkode: 2782b...c69

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...