Gå til innhold

Hvor svikter smitteforebygging?

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, ISW skrev:

Jeg er skeptisk. Forutsatt at det faktisk er koronasmitte på munnbindet (noe det sannsynligvis ikke er), så er det ekstremt risky å ta på munnbindet eller ta det av og på. Men min mening (mest basert på fysikk) er at stoffmunnbind mest hindrer deg i å smitte andre. Effekten mot smitte gjennom lufta fra andre virker ganske tvilsom. 

Jeg synes staten bør gi munnbind på blå resept til vanskeligstilte og ellers påby medisinske munnbind. 

Medisinske munnbind vs stoffmunnbind.., jeg tenker at hvis mange nok bruker munnbind, så er det kanskje greit med stoffmunnbind, som ikke beskytter en selv. Hvis alle beskytter andre mot smitte liksom (vet det ikke er hundre prosent)

Har noen stoffmunnbind, mens de er på vask, noe de er lenge som alt anna tøy, bruker jeg engangs, medisinske. 

Fortsetter under...

16 minutter siden, Villanda skrev:

Åja, kan man det? Uten å vaske mellom hver gang? Uff, da har jeg fallt av lasset

Ja, jeg orker ikke å sette meg mer inn i dette og hopper av lasset nå. Skjønner ikke alt, men det er ikke så fryktelig relevant eller viktig for meg her jeg bor uansett. 

5 minutter siden, Villanda skrev:

Synes egetnlig engangs- er mer behagelig enn stoff. De jeg har av stoff, hvis jeg puster dypt inn, så liksom følger stoffet med, ikke i luftrøret selvfølegelig, vet ikke hvordan forklare det, kleber seg mot nesen. 

Men det skal jo de medisinske også egentlig gjøre. Det er et tegn på at lufta går gjennom munnbindet og ikke trekkes inn gjennom sprekker og mellomrom. 

Min erfaring er at du må kjøpe riktig størrelse. Jeg antar at du er jente og da trenger du trolig mindre munnbind enn meg. Ofte blir de enten for store eller for små. Jeg har funnet et merke som passer meg bra (kjøper det på Meny). Jeg er ganske tjukk i huet bokstavelig talt, så trenger stort munnbind.

Endret av ISW
48 minutter siden, ISW skrev:

Men det skal jo de medisinske også egentlig gjøre. Det er et tegn på at lufta går gjennom munnbindet og ikke trekkes inn gjennom sprekker og mellomrom. 

Min erfaring er at du må kjøpe riktig størrelse. Jeg antar at du er jente og da trenger du trolig mindre munnbind enn meg. Ofte blir de enten for store eller for små. Jeg har funnet et merke som passer meg bra (kjøper det på Meny). Jeg er ganske tjukk i huet bokstavelig talt, så trenger stort munnbind.

Hm.., det har jeg ikke opplevd med noen medisinske munnbind. Aldri sett det har vært sånn på andre heller. Hvis liksom munnbindet gir etter når du puster inn, så vil jo det synes. Trur kanskje jeg ikke klarte forklare meg helt. Føles som stoffmunnbinda er tettere, og vanskeligere å puste gjennom.  Som å ta en tynn plastpose foran nesa eller munnen og puster inn. Så går det ikke luft gjennom, og den gir litt etter på en måte. Du kan holde den oppe hvis du legger den mot munnen, har åpen munn og puster inn. Samme effekten som det. Bare i mindre grad.

På 23.12.2020 den 10.06, Villanda skrev:

I skogen! Da burde de heller bruke munnbind på treningdsentre. Var visst utbrudd på et slikt nå. 

Ja, det kan jo ha havnet der med vinden. Det var ikke langt inne i skogen. Trenigssentre har jeg alltid tenkt på som smittebomber.

Annonse

På 23.12.2020 den 15.28, ISW skrev:

Jeg skal ikke underslå det faktum at mange har dårlig økonomi, men feilbruk av munnbind for å spare penger grenser for meg mot latterlig. F.eks folk som gjenbruker munnbindene. 

Det koster 150ish kroner for 50 munnbind, og det skal veldig godt gjøres å bruke flere enn det på en måned, i alle fall hvis du planlegger litt. Det er ikke nødvendig å gå i butikken flere ganger om dagen. Folk får bruke munnbind etter instruksjonene, og heller bevege seg mindre på befolkede steder (som jo er litt av poenget) hvis det kniper. 

Her kunne man hente gratis på hjelpemiddelsentralen, tror jeg det var. Vet ikke om man får det lenger for det var en eller annen forening som hadde sponset det. Jeg klarer meg fint uten munnbind. Her ute er det ikke noe problem å få handlet uten å måtte bruke munnbind. Det var knapt mennesker i butikken da jeg så denne dama. 

På 23.12.2020 den 20.37, frosken skrev:

Ja, hvis du ikke trenger det i flere sammenhenger enn det, så er det jo enkelt å vaske mellom hver bruk.  Jeg tar munnbind av og på mange flere ganger om dagen, så jeg er glad det er innafor å gjenbruke tøymunnbind. 

i linken du la ut, står det jo at dersom man tar av munnbindet, skal man ikke ta det på igjen. 

18 minutter siden, Trine skrev:

i linken du la ut, står det jo at dersom man tar av munnbindet, skal man ikke ta det på igjen. 

Jeg la ut link til hva Nakstad sier om gjenbruk av tøymunnbind, og han sier man kan bruke det flere ganger. 

8 timer siden, frosken skrev:

Jeg la ut link til hva Nakstad sier om gjenbruk av tøymunnbind, og han sier man kan bruke det flere ganger. 

Samtidig som FHI i samme artikkel skriver at man ikke skal bruke det flere ganger. I intervjuet med Nakstad mistenker jeg de har klippet bort noe, for ellers er han da altså ikke enig med verken FHI eller helsenorge.no. Og går man inn på helsedirektoratet, ser man at de henviser til FHI for veiledning av korrekt bruk av munnbind, så da må man anta at de er enige med FHI. Altså, man "kan", men det er på ingen måte anbefalt å bruke tøymunnbind flere ganger. Det beskytter ikke bruker i særlig grad uansett. Og andre folk stikker jo ikke snuta oppi ditt munnbind. Men å skrive at man kan bruke det, på en måte som får det til å høres ut som at det er 100% innafor og ikke byr på et eneste problem, det blir veldig veldig feil, mener jeg. Og jeg tviler på at det faktisk er det Nakstad har formidlet. 

Kilde: FHI

På 23.12.2020 den 17.29, ISW skrev:

Takk,

For meg var det jo ikke verre enn at jeg hadde med meg 2 stk, ett til bussen den ene veien og ett til bussen den andre veien. Når jeg kom hjem, heiv jeg begge to i en kjele med kokende vann og desinfiserte de og la de til tørk. Men.. skal jo ikke så mye til før compliance synker i Norge for tiltakene.. 

Man skal ikke koke tøymunnbind. De skal vaskes på 60 grader. Årsaken er at koking kan ødelegge tekstilfibrene, slik at munnbindet ikke fungerer som det skal. 

Tipper det er det, at tøymunnbind ikke beskytter en selv så godt, ikke er godkjent for det i alle fall. Og så er det vel mest en selv en setter i risiko ved å bruke om igjen. Medisinske skal beskytte begge veier, og for at det skal gjelde, det de lover og oppgir i beskyttelsesgrad gjelder kun hvis man bruker det som anbefalt.

Endret av Villanda

Annonse

3 timer siden, Villanda skrev:

Hvorfor må du av og på så ofte egentlig? 

Fordi jeg  skal ulike steder i løpet av en dag og dermed tar trikk, buss og t-bane korte strekninger for å forenkle transport. Bruker ikke munnbind utendørs, da jeg unngår å stå i kø og lignende. 

3 timer siden, Villanda skrev:

Tipper det er det, at tøymunnbind ikke beskytter en selv så godt, ikke er godkjent for det i alle fall. Og så er det vel mest en selv en setter i risiko ved å bruke om igjen. Medisinske skal beskytte begge veier, og for at det skal gjelde, det de lover og oppgir i beskyttelsesgrad gjelder kun hvis man bruker det som anbefalt.

Enig. 

For øvrig er det fortsatt avstand som er det viktigste. 

6 timer siden, frosken skrev:

Fordi jeg  skal ulike steder i løpet av en dag og dermed tar trikk, buss og t-bane korte strekninger for å forenkle transport. Bruker ikke munnbind utendørs, da jeg unngår å stå i kø og lignende. 

Åja. Har det bare på i mellomtiden en stund da istedet for av og på. Med mindre jeg skal kjøre selv innimellom, siden temperaturforskjell lager krøll for brillene. På buss går det fint, da trenger jeg ikke se så mye

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...