Gå til innhold

Pensjonsparing, pensjon og skatt

Anbefalte innlegg

Det står at jobben har spart 57 000 i pensjonssparing til meg. Betyr det at jeg får den summen utbetalt med en gang jeg blir pensjonist?  

Det står at jeg vil forløbig få 221 000 kr utbetalt i året. Det betyr litt i underkant av 17 000 i måneden. Må man betale skatt av det? 

Nå er det nesten 25 år til jeg blir pensjonist men interessant å vite om dette uansett  :) . Noen som forstår seg på dette med pensjon osv ? 

Anonymkode: e67e7...622

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458472-pensjonsparing-pensjon-og-skatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der er privat tjenestepensjon. Dersom du jobber der i de neste 25 årene, vil du få fra jobben 221000 kr utbetalt i året, i 10 år. Fra du er 67 til 77 år. Dette kommer i tillegg til den offentlige pensjonen. 

Du må betale skatt av pensjonen. 

Anonymkode: 920ed...e9b

De 221.000 i året er et meget grovt estimat over hva du vil få utbetalt fra pensjonssparingen til arbeidsgiveren din, med følgende forutsetninger:

- Du har samme lønn som i dag og du jobber samme sted

- Avkastningen på sparingen er X prosent i året (vanligvis 5-6 prosent) - her er det jo mye usikkerhet. 

- Du står i jobben din til du er 67 år gammel. 

Pensjon er skattepliktig inntekt, ja. Husk at de 221.000 (hvis det stemmer) ikke er like mye penger som 221.000 er i dag, om 25 år. Kan være lurt med privat pensjonssparing/IPS i tillegg! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...