Gå til innhold

Utenlandsk EØS-borger /arbeider i Norge, hva skjer når vedkommende går av i pensjon?

Anbefalte innlegg

Jeg har en samboer som har utenlandsk statsborgerskap. Er EØS-borger og har opphold i Norge pga jobb. Det er svært mange utenlandske arbeidere i Norge. Men jeg har begynt å tenke tanken om hva som skjer når vedkommende går av med pensjon osv.. Jeg ønsker jo helst å leve et langt liv med vedkommende. Er redd for at han må ut av landet når han blir pensjonist.  Det er vel 20 år til han blir pensjonist. 

Minuset med å være sammen med en utenlandsk statsborger er jo nettopp at han / hun kan miste oppholdet i landet. 

Noen som har kjennskap til regler om dette? 

Anonymkode: a77c7...5bf

Fortsetter under...

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en samboer som har utenlandsk statsborgerskap. Er EØS-borger og har opphold i Norge pga jobb. Det er svært mange utenlandske arbeidere i Norge. Men jeg har begynt å tenke tanken om hva som skjer når vedkommende går av med pensjon osv.. Jeg ønsker jo helst å leve et langt liv med vedkommende. Er redd for at han må ut av landet når han blir pensjonist.  Det er vel 20 år til han blir pensjonist. 

Minuset med å være sammen med en utenlandsk statsborger er jo nettopp at han / hun kan miste oppholdet i landet. 

Noen som har kjennskap til regler om dette? 

Han har god tid til å søke varig opphold hvis det er 20 år til han blir pensjonist.

Anonymkode: eba06...145

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han har god tid til å søke varig opphold hvis det er 20 år til han blir pensjonist.

Anonymkode: eba06...145

Det har han.  Han må søke varig opphold for at han kan få lov til å bo i landet når han blir pensjonist.  Men han må gå på norsk-kurs og ta en samfunnskunnskapsprøve for å kunne søke. Det har han ikke tatt, men har tenkt å ta det i fremtiden. Vet heller ikke om det er vanskelig å få statsborgerskap eller enkelt. Rart med alt man kan tenke på. Men får ta det som det kommer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...