Gå til innhold

Har du tenkt å ta koronavaksinen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 22.12.2020 den 11.10, AnonymBruker skrev:

Nei, det tør jeg ikke.

Anonymkode: 4cad3...fd1

Kan jeg be om at du utdyper dette litt? 

Det ville være interessant å vite hvordan du tenker rundt dette. Hva er det som gjør at du er redd for å ta en vaksine? Det er godt dokumentert at vaksinen er langt mindre farlig enn sykdommen man vaksineres mot (og som man kan få hvis man ikke vaksinerer seg). Er det de sjeldne bivirkningene som er mindre sannsynlig enn å bli påkjørt på gata du er redd for? Har du ikke satt deg inn i temaet og leser svada på nett? Er du redd for selve sprøyten? Har du en angstlidelse fra før? Tenker du ikke på at du kan smitte andre og videreføre smitten til mennesker med dårlig immunforsvar hvis du ikke vaksinerer deg? 

Annonse

35 minutter siden, kupton skrev:

Selvsagt skal jeg ta vaksinen. Selv om jeg ikke er redd for å dø, har jeg et sterkt ønske å om å slippe å dø av covid-19. Dessuten har jeg et sterkt ønske om å ikke smitte folk rundt meg.

Jeg vil heller ikke dø av corona så vurderer vaksinen. Men min mor sa i går at de som har tatt vaksinen kunne smitte andre med corona? Er det sant? Var en forsker som hadde skrevet det, hun så det på FB. Da kan jo ikke jeg være med dem etter de har fått vaksinen? 

20 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg vil heller ikke dø av corona så vurderer vaksinen. Men min mor sa i går at de som har tatt vaksinen kunne smitte andre med corona? Er det sant? Var en forsker som hadde skrevet det, hun så det på FB. Da kan jo ikke jeg være med dem etter de har fått vaksinen? 

Vel, hvis noen med korona hoster på deg og du klemmer noen etterpå, kan du jo videreføre smitten. Derfor er god hygiene og håndhygiene viktig også når du er vaksinert. 

Men vaksinen gjør jo sånn at du ikke kan smitte noen med Stjernestøv-produserte virus. Du lager ikke virus selv, i alle fall ikke i samme grad, etter at du er vaksinert. 

Endret av ISW
43 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg vil heller ikke dø av corona så vurderer vaksinen. Men min mor sa i går at de som har tatt vaksinen kunne smitte andre med corona? Er det sant? Var en forsker som hadde skrevet det, hun så det på FB.

Står litt om det her. Vaksinen forebygger sykdom, men man har ikke undersøkt om vaksinerede kan smitte andre.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-12-12-pfizer-ved-ikke-om-vaccinerede-kan-smitte-andre

Det vides nemlig endnu ikke med sikkerhed, om vaccinerede mod coronavirus kan smitte andre.

Det oplyser Anne Bloch Thomsen, der er medicinsk direktør ved lægemiddelproducenten Pfizer, til TV 2.

- Det er et spørgsmål, vi fortsat undersøger. Vores fase 3-studie har undersøgt, om vaccinekandidaten forebygger sygdom, lyder det.

Anonymkode: d9af0...c31

24 minutter siden, ISW skrev:

Vel, hvis noen med korona hoster på deg og du klemmer noen etterpå, kan du jo videreføre smitten. Derfor er god hygiene og håndhygiene viktig også når du er vaksinert. 

Men vaksinen gjør jo sånn at du ikke kan smitte noen med Stjernestøv-produserte virus. Du lager ikke virus selv, i alle fall ikke i samme grad, etter at du er vaksinert. 

Ja jeg er veldig forsiktig. Så når man har tatt vaksinen kan man ikke smitte andre med corona? Da er man immun og? 

24 minutter siden, kupton skrev:

Nei, det er ikke sant hvis en mener at det har noe med vaksinen å gjøre.

Ja var nesten som hun mente man fikk corona av vaksinen og kunne smitte andre med corona pga vaksinen, da ble jeg skremt. Da vil jo mange være smittebærere. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står litt om det her. Vaksinen forebygger sykdom, men man har ikke undersøkt om vaksinerede kan smitte andre.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-12-12-pfizer-ved-ikke-om-vaccinerede-kan-smitte-andre

Det vides nemlig endnu ikke med sikkerhed, om vaccinerede mod coronavirus kan smitte andre.

Det oplyser Anne Bloch Thomsen, der er medicinsk direktør ved lægemiddelproducenten Pfizer, til TV 2.

- Det er et spørgsmål, vi fortsat undersøger. Vores fase 3-studie har undersøgt, om vaccinekandidaten forebygger sygdom, lyder det.

Anonymkode: d9af0...c31

Å. Da er det jo sant da :( Det er jo ikke noe kjekt å tenke på at alle de vaksinerte kan smitte andre med corona, hva med helsearbeidere? De eldre på sykehjem skulle jo få vaksinen først. Sønnen min jobber på en omsorgsbolig, kan jo dra det med seg hjem da. 

Annonse

2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å. Da er det jo sant da :( Det er jo ikke noe kjekt å tenke på at alle de vaksinerte kan smitte andre med corona, hva med helsearbeidere? De eldre på sykehjem skulle jo få vaksinen først. Sønnen min jobber på en omsorgsbolig, kan jo dra det med seg hjem da. 

Altså, det er i alle fall ikke mer sannsynlig at du smitter noen med vaksine enn uten. Garantert mindre, spørsmålet er bare hvor mye mindre. 

1 minutt siden, ISW skrev:

Altså, det er i alle fall ikke mer sannsynlig at du smitter noen med vaksine enn uten. Garantert mindre, spørsmålet er bare hvor mye mindre. 

Ok. Tror ikke jeg forstår dette helt, men vaksinerte bærer altså corona smitte i seg og kan smitte andre? 

40 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Tror ikke jeg forstår dette helt, men vaksinerte bærer altså corona smitte i seg og kan smitte andre? 

Nei det var der jeg tenker du misforstår litt. Vaksinerte blir ikke koronasmittet av vaksinen. 

Men hvis en vaksinert person utsettes for smitte fra en eller annen, bærer jo den vaksinerte likevel viruset på kroppen i en eller annen grad selv om vedkommende ikke er like smittsom som om han ikke var vaksinert 😊

19 minutter siden, ISW skrev:

Nei det var der jeg tenker du misforstår litt. Vaksinerte blir ikke koronasmittet av vaksinen. 

Men hvis en vaksinert person utsettes for smitte fra en eller annen, bærer jo den vaksinerte likevel viruset på kroppen i en eller annen grad selv om vedkommende ikke er like smittsom som om han ikke var vaksinert 😊

Ok tror jeg forsto det litt bedre da :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...