Gå til innhold

Hva skal du spise og drikke på julaften ?

Anbefalte innlegg

8 timer siden, påskelilje skrev:

Gjør det! Vi tar alltid med oss CB's julebrus når vi feirer jul eller nyttår på Vestlandet. Julebrus andre steder i landet smaker fælt 😮 😄 

Jeg har alliert meg med datra som har lovet å passe på at faren har (nok) ingefærøl i huset. 🤣

Fortsetter under...

12 timer siden, Mari- skrev:

Vi spiser røkt pinnekjøtt med kålrotstappe, rosenkål og poteter. Champagne har vært fast drikke til de siste årene for min del - en helt fortreffelig kombinasjon, og noe som gjør julemiddagen litt mindre tung og traust, kjenner jeg.  Min mann foretrekker dog øl og akevitt. Riskrem og varme bjørnebær til dessert. 

Du må ikke glemme julepølsene...... :- ) Forøvrig 100% enig med deg i champagnen!

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det at alle dere som skal ha pinnekjøtt er fra vestlandet? Og hvilken saus har dere til riskremen?

Anonymkode: 10cbe...1ae

Vi spiser pinnekjøtt, og moren min kommer fra vestlandet. Jeg vokste opp på østlandet og den gangen var det ikke så mange som spiste pinnekjøtt på julaften. Nå har jeg inntrykk av at også mange østlendinger velger pinnekjøtt. 

Vi har en eller annen slags variant av rød bærsaus til riskremen. Noen år har den blitt laget med kirsebær, andre år med bringbær. (Det er ikke jeg som lager sausen, så jeg vet bare hvordan den smaker...)

8 timer siden, XbellaX skrev:

Du må ikke glemme julepølsene...... :- ) Forøvrig 100% enig med deg i champagnen!

Så hyggelig å «se» deg Bella, det var jammen lenge siden! God jul til deg!🎄

...men julepølser..?🤔 Neeei. 

Koker rødkål og steker medisterkaker as we speek! Her er det også ribbe med medisterkaker, rødkål, rosenkål, poteter og deilig saus, med karamellpudding til dessert. Vi drikker vanligvis øl og akevitt til, men i år blir det vin tror jeg. Mamma vil ha ingefærøl da. Vi spiser multer og krumkaker til gaveøkningen vi😊🎄 Gleder meg til i morgen jeg nå😊

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det at alle dere som skal ha pinnekjøtt er fra vestlandet? Og hvilken saus har dere til riskremen?

Vi skal ha riskrem og når vi lager selv har vi alltid rørt jordbærsyltetøy som vi laget da vi rørte bær om sommeren. I år skal vi bort på julaften og jeg er lovet riskrem til dessert (bonusmora tør vel ikke annet! 🤣), men hva slags saus det blir vet jeg ikke. :D 

Annonse

15 timer siden, XbellaX skrev:

Skal vel ikke være julepøler i nærheten av pinnekjøttet! Og ikke rosenkål heller, bare kålrotstappe. Eller jeg har til min forferdelse oppdaget at den ene broren min serverer pøler sammen med pinnekjøtt - men de bruker også HVIT saus til. 

God jul:-)

4 timer siden, frosken skrev:

Skal vel ikke være julepøler i nærheten av pinnekjøttet! Og ikke rosenkål heller, bare kålrotstappe. Eller jeg har til min forferdelse oppdaget at den ene broren min serverer pøler sammen med pinnekjøtt - men de bruker også HVIT saus til. 

Joa, de hvite, ikke vossakorv eller noe sånt rart. Har enorme tillitsproblemer til mennesker som ikke spiser julepølser til pinnekjøtt.... bare nevner det. Betryggende at din bror tar ansvar i en sådan stund. :- ) 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det at alle dere som skal ha pinnekjøtt er fra vestlandet?

Nei. Det er bare et tegn på at vi har god smak.

(Skjønt den hjemmelagde middagen til Kayia høres ganske fabelaktig ut den og).

13 timer siden, XbellaX skrev:

(Skjønt den hjemmelagde middagen til Kayia høres ganske fabelaktig ut den og).

Her står ribba allerede i ovnen, og der skal den stå i 7-8 timer. Da har fettet smeltet inn i kjøttet som er så mørt at det sier mmmm når vi spiser det 😊 Men først julebrunsj med nystekt julebrød, durdeigsbrød, lammerull, eggesalat, oster, skinker, hjemmelagd leverpostei og hjemmelagd sild i ymse varianter... mmm jul altså😃👍 

Goood jul bella og dere andre! 😃🥰🎄

20 timer siden, frosken skrev:

Hvit saus??? Skandale. Vi bruker vossakorv sammen med pinnekjøttet. Og rikelig med kålrotstappe. Det er det beste jeg veit.

4 minutter siden, mariaflyfly skrev:

Hvit saus??? Skandale. Vi bruker vossakorv sammen med pinnekjøttet. Og rikelig med kålrotstappe. Det er det beste jeg veit.

Vossakorv... Det er definitivt en av de få tingene som står på min liste av ting som ikke er egnet som menneskemat. I selskap med oliven og stangselleri. Det smaker jo som blaut islandshest lukter.

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Vossakorv... Det er definitivt en av de få tingene som står på min liste av ting som ikke er egnet som menneskemat. I selskap med oliven og stangselleri. Det smaker jo som blaut islandshest lukter.

Æsj, Jeg har aldri hatt nærkontakt med en blaut islandshest. 🤢Men vossakorv synes jeg faktisk er nydelig. 😄

20 timer siden, frosken skrev:

Og jeg har lys sirup på pinnekjøttet. :) Men, hvit saus til var langt mer spesielt. Men sikkert godt da. Hvit saus til pølser er i hvert fall veldig godt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...