Gå til innhold

stokkand med hevelse nederst på halsen. fugleinfluensa?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det er det ikke. Fugleinfluensa synes ikke på fuglen. 

Det er også viktig å huske at det er ekstremt sjeldent fugleinfluensa smitter til mennesker. Fugleinfluensavirus (H5N1) har i utgangspunktet ingen måte å infisere menneskeceller. 

1 minutt siden, ISW skrev:

Nei, det er det ikke. Fugleinfluensa synes ikke på fuglen. 

Det er også viktig å huske at det er ekstremt sjeldent fugleinfluensa smitter til mennesker. Fugleinfluensavirus (H5N1) har i utgangspunktet ingen måte å infisere menneskeceller. 

ok jeg leste om at fugler kan få hovene hals om de har fugleinfluensa noenganger. det er jo registrert fugleinfluensa i gås i rogaland. det stod at ender får mildere symptomer enn høns og gjess  noen av endene hadde blåfarge på nebbet.

17 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

ok jeg leste om at fugler kan få hovene hals om de har fugleinfluensa noenganger. det er jo registrert fugleinfluensa i gås i rogaland. det stod at ender får mildere symptomer enn høns og gjess  noen av endene hadde blåfarge på nebbet.

Nja. Det finnes sikkert fugler med influensa som har hoven hals, men jeg vil tro det finnes vanligere grunner til at fugler har hoven hals. Vanligste er nok skader.

Men hvis du vil være helt sikker, og slippe å tenke på dette, så bør du la være å mate fugler fra hånden. Legg heller mat på bakken 😊

Screenshot_20201223-161150.thumb.png.b7b445719dfdfc5c0cf5a58d6a0a9669.png

10 minutter siden, ISW skrev:

Nja. Det finnes sikkert fugler med influensa som har hoven hals, men jeg vil tro det finnes vanligere grunner til at fugler har hoven hals. Vanligste er nok skader.

Men hvis du vil være helt sikker, og slippe å tenke på dette, så bør du la være å mate fugler fra hånden. Legg heller mat på bakken 😊

ok jeg holdt brødet sån at den ikke kom borti meg når den tok brødet, da. når en and er lillablå på nebbet, er den syk da og når de virker litt "hese"?

Endret av Blomsterfluen

Annonse

Akkurat nå, Blomsterfluen skrev:

hoven  nedre hals og blålilla på nebbet:

Screenshot-20201223-161000.png

Litt vanskelig å stille diagnose på fugler da (er jo verken lege eller dyrlege) - ser jo ut som det er noe galt med den men kan jo være noe helt annet enn influensa! 

2 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Ser ut som det er noe med kråsen til fuglen. Kanskje det sitter noe fast der?

ok. klarer ender å rense kråsen selv? er det derfor den er blå på nebbet?

Endret av Blomsterfluen
20 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg mente kro på fuggelen. Det ser ut som det sitter noe i kroen, ikke kråsen.  Kro er i halsen og kråsen er i magen.

ok. men den ser ut til å kunne spise bra likevel. bør den fanges å hjelpes å få løs det den har i kroen?

Worrisome Plenty
Akkurat nå, Blomsterfluen skrev:

ok. men den ser ut til å kunne spise bra likevel. bør den fanges å hjelpes å få løs det den har i kroen?

Da må det vel en veterinær til, så det er nok ikke så lett å ordne.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...