Gå til innhold

Hvis man ber folk på middag, er man pliktig til å lage spesielmat til vegetarianere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Regelen om at man spiser det man får servert er fra 50-tallet.

Jeg vil tro at vanlig folkeskikk fortsatt gjelder.

Anonymkode: ce706...b99

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at vanlig folkeskikk fortsatt gjelder.

Ja så du ber glatt dine muslimske venner på ribbe og forventer de spiser av ren høflighet? Syns folkeskikken skal gå begge veier jeg! Det er rett og slett ondskapsfullt å servere veganere/vegetarianere animalsk mat og produkt. Kom deg inn i nåtiden, du driter deg bare ut. Ha litt respekt.

Anonymkode: 6e233...9e3

girlinyellow

Jeg tar alltid hensyn til gjestene, og tilpasser maten etter hvem som kommer. Er veldig glad i å lage mat, og jeg synes det er viktig at maten faller i smak 🙃 Hvis jeg har en ide om hva jeg kan lage, spør jeg alltid om de synes det høres bra ut, eller om de har noen innvendinger 🙂 De jeg kjenner godt, trenger jeg ikke spørre. Jeg har null problemer med å ta hensyn til veganere, vegetarianere, allergikere e.l.

AnonymBruker
15 minutter siden, girlinyellow skrev:

Jeg tar alltid hensyn til gjestene, og tilpasser maten etter hvem som kommer. Er veldig glad i å lage mat, og jeg synes det er viktig at maten faller i smak 🙃 Hvis jeg har en ide om hva jeg kan lage, spør jeg alltid om de synes det høres bra ut, eller om de har noen innvendinger 🙂 De jeg kjenner godt, trenger jeg ikke spørre. Jeg har null problemer med å ta hensyn til veganere, vegetarianere, allergikere e.l.

Så flott! Er jo sånn det skal være. Tror ikke trådstarter er glad i verken gjester eller å lage mat.

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja så du ber glatt dine muslimske venner på ribbe og forventer de spiser av ren høflighet? Syns folkeskikken skal gå begge veier jeg! Det er rett og slett ondskapsfullt å servere veganere/vegetarianere animalsk mat og produkt. Kom deg inn i nåtiden, du driter deg bare ut. Ha litt respekt.

Det er ikke ondskapsfullt. Folk kan la være å komme hvis de ikke liker maten.

Worrisome Plenty
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ondskapsfullt er det ikke, men det er ikke godt vertskap. Mange sier heller ikke hva de skal servere. Er det feks "lutefisklag" er det noe annet, da vet man hva man takker nei til.

Annonse

AnonymBruker
38 minutter siden, Worrisome Plenty skrev:

Ondskapsfullt er det ikke, men det er ikke godt vertskap. Mange sier heller ikke hva de skal servere. Er det feks "lutefisklag" er det noe annet, da vet man hva man takker nei til.

Det er faktisk ondskapsfullt i min bok hvis du bevisst serverer noe du vet en person ikke kan spise. Snakk om å stenge folk ute. Kunne aldri falt meg inn å gjort noe sånt.  Man ber folk på middag for at det skal være koselig og man bør strebe etter å gjøre det mest mulig koselig og hyggelig for gjestene.

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ondskapsfullt i min bok hvis du bevisst serverer noe du vet en person ikke kan spise. Snakk om å stenge folk ute. Kunne aldri falt meg inn å gjort noe sånt.  Man ber folk på middag for at det skal være koselig og man bør strebe etter å gjøre det mest mulig koselig og hyggelig for gjestene.

Jeg er helt enig. Koster meg ekstremt lite å servere noe i tillegg, i julen hadde jeg vegetar medisterkaker ferdig laget fra produsent som jeg bare varmet opp. Så enkelt kan det være. Snakk om å gjøre seg vanskelig.

Anonymkode: bd6e2...98f

På 28.12.2020 den 16.02, AnonymBruker skrev:

Eller gjelder fortsatt den gamle regelen om at man spiser det en får servert?

Hei

jeg spør alltid om noen er allergiske for noe, selv om de egentlig selv bør opplyse om dette.

min erfaring er bare at alt fra eggealergikere, til muslimer, nøttealkergikere, vegetarianere, ofte unnlater å informere.

for nøttealkergikerne, betyr der at de ikke kan komme inn fordi mann har lagd feks hasselnøttsmør til fisk, for vegetarianere er det adskillig enklere, de kan i hvertfall komme inn, mens de venter på at man hiver seg rundt og lager noe fordi man ikke ante noen kommer som ikke spiser kjøtt:-(

for de uanmeldte eggealergikerne, ser men jo store farer og det raser igjennom hodet, « har noe kommet i berøring av egg»?, 

det samme må vel sies om muslimer som ikke spiser svin... hva er sausen lagd av..? Ofte er både buljong og fond og kraft en miks av såpass mye at det ikke er halal.

jeg er selv en slapp vegetarianer, uten allergi, jeg spiser alt  som ikke er kjøtt, også saus lagd av kraft, så da er det enkelt, men jeg syns ekstreme folk, enten de er allergiske eller dypt religiøse, bør informere om dette på forhånd!

man kan ikje stå der med en brun saus for vegetarianere og den vanlige basert på kraft. For så måtte vite at kraft må være halal...fordi vedkommende er jøde/muslim, eller har nøtteallergi eller aggeallergi.

det fins ekstremt mange andre allergier også, og jeg forholder meg til absolutt alle!!

men jeg setter pris på å få vite om folks mat/allergier/fobier, før de kommer.

det gjør ting adskillig enklere!!

AnonymBruker
2 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

jeg spør alltid om noen er allergiske for noe, selv om de egentlig selv bør opplyse om dette.

min erfaring er bare at alt fra eggealergikere, til muslimer, nøttealkergikere, vegetarianere, ofte unnlater å informere.

for nøttealkergikerne, betyr der at de ikke kan komme inn fordi mann har lagd feks hasselnøttsmør til fisk, for vegetarianere er det adskillig enklere, de kan i hvertfall komme inn, mens de venter på at man hiver seg rundt og lager noe fordi man ikke ante noen kommer som ikke spiser kjøtt:-(

for de uanmeldte eggealergikerne, ser men jo store farer og det raser igjennom hodet, « har noe kommet i berøring av egg»?, 

det samme må vel sies om muslimer som ikke spiser svin... hva er sausen lagd av..? Ofte er både buljong og fond og kraft en miks av såpass mye at det ikke er halal.

jeg er selv en slapp vegetarianer, uten allergi, jeg spiser alt  som ikke er kjøtt, også saus lagd av kraft, så da er det enkelt, men jeg syns ekstreme folk, enten de er allergiske eller dypt religiøse, bør informere om dette på forhånd!

man kan ikje stå der med en brun saus for vegetarianere og den vanlige basert på kraft. For så måtte vite at kraft må være halal...fordi vedkommende er jøde/muslim, eller har nøtteallergi eller aggeallergi.

det fins ekstremt mange andre allergier også, og jeg forholder meg til absolutt alle!!

men jeg setter pris på å få vite om folks mat/allergier/fobier, før de kommer.

det gjør ting adskillig enklere!!

Alt det du kommer med nå er jo allmenn kunnskap i disse dager. Har folk ekstreme allergier så gir de selvsagt beskjed om det.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt det du kommer med nå er jo allmenn kunnskap i disse dager. Har folk ekstreme allergier så gir de selvsagt beskjed om det.

Hei

nei det gjør de ikke.

både nøtteallergikere glutenallergikere , eggealkergikere , muslimer, jøder , pinsevenner, vegetarianere,  veganere, mormons venner, har jeg hatt på besøk, uten å få vite om det. Og det medfører selvsagt stort stress. Derfor spør jeg alltid på forhånd om allergier og hva folk kan spise og ikke kan spise.

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

nei det gjør de ikke.

både nøtteallergikere glutenallergikere , eggealkergikere , muslimer, jøder , pinsevenner, vegetarianere,  veganere, mormons venner, har jeg hatt på besøk, uten å få vite om det. Og det medfører selvsagt stort stress. Derfor spør jeg alltid på forhånd om allergier og hva folk kan spise og ikke kan spise.

Har du så mye folk på middagsbesøk?

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så flott! Er jo sånn det skal være. Tror ikke trådstarter er glad i verken gjester eller å lage mat.

Det har du helt rett i. Spurte for en "venn".

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man får vite på forhånd hva som blir servert ja. Om jeg hadde vært vegetarianer og vedkommende som hadde bedt meg på middag visste det så hadde jeg blitt svært forundret over å bli servert en kjøttgryte...

AnonymBruker
28 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

nei det gjør de ikke.

Ja, og samtidig er du aktiv på DOL. Makes sense. Ber du helt tilfeldig ukjente på middag du da? Uten å vite noe ting om deres livssyn eller allergier? Lite troverdig. Jeg ber helst venner og bekjente og jeg vet om de er muslimer eller veganere.

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du helt rett i. Spurte for en "venn".

ja, du kan umulig ha ofte besøk siden alt skal tilfredsstille deg.

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig. Koster meg ekstremt lite å servere noe i tillegg, i julen hadde jeg vegetar medisterkaker ferdig laget fra produsent som jeg bare varmet opp. Så enkelt kan det være. Snakk om å gjøre seg vanskelig.

Anonymkode: bd6e2...98f

Ja, det er veldig enkelt. men noen elsker å gjøre ting vanskelig for andre. Tror de næres av det, helt oppriktig. Bruker sikkert mer tid på å tenke og fundere på hvorfor man skal være på tilbudssiden enn hva det ville tatt av tid å gjøre i stand til vegetarianeren. Sikkert gniten  i tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...