AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg ser ikke noe problem. Jeg har muslimske venner og siste gang de inviterte meg på middag serverte de pinnekjøtt. Det kunne jeg godt ha servert dem, men aldri ribbe. De har vært på middag hos meg flere ganger og da har jeg gjerne hatt lam eller fisk. Når jeg har hatt veganere på besøk har jeg sørget for at menyen er slik sammensatt at alle finner noe. Ikke nødvendigvis helt vegansk på bordet, men mulighet til å velge. Jeg er glad i å lage vegan retter så har aldri opplevd dette som vanskelig. Jeg har problemer med å se problemet. Det å si at man spiser det som verten kommer med gjelder ikke på samme måte som 1950. Anonymkode: 704ac...3f8 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 5 timer siden, kupton skrev: Hva hvis du hadde bedt Hitler på middag? Han var vegetarianer. Jeg ville servert vegetarmat. Han kunne fått risgrøt fra Fjordland og et glass vann. Ingen vits i å invitere noen, og så sette frem noe som ikke blir spist. Man er da sivilisert og gir folk mat. Selv dødsdømte får mat. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 23 minutter siden, Grendel skrev: Jeg ville servert vegetarmat. Han kunne fått risgrøt fra Fjordland og et glass vann. Ingen vits i å invitere noen, og så sette frem noe som ikke blir spist. Man er da sivilisert og gir folk mat. Selv dødsdømte får mat. Spørs da, om han hadde spist melkeprodukter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 25 minutter siden, Grendel skrev: Jeg ville servert vegetarmat. Han kunne fått risgrøt fra Fjordland og et glass vann. Ingen vits i å invitere noen, og så sette frem noe som ikke blir spist. Man er da sivilisert og gir folk mat. Selv dødsdømte får mat. DETTE er nok et svar som består Kuptons test. Jaja, dere glupinger altså! Anonymkode: 98fb1...3ba 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fionys Skrevet 5. januar 2021 Del Skrevet 5. januar 2021 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ikke noe problem. Jeg har muslimske venner og siste gang de inviterte meg på middag serverte de pinnekjøtt. Det kunne jeg godt ha servert dem, men aldri ribbe. De har vært på middag hos meg flere ganger og da har jeg gjerne hatt lam eller fisk. Når jeg har hatt veganere på besøk har jeg sørget for at menyen er slik sammensatt at alle finner noe. Ikke nødvendigvis helt vegansk på bordet, men mulighet til å velge. Jeg er glad i å lage vegan retter så har aldri opplevd dette som vanskelig. Jeg har problemer med å se problemet. Det å si at man spiser det som verten kommer med gjelder ikke på samme måte som 1950. Anonymkode: 704ac...3f8 Det er mye enklere å servere mat til muslimer enn det er til vegetarianere og veganere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 30 minutter siden, Fionys skrev: Det er mye enklere å servere mat til muslimer enn det er til vegetarianere og veganere. De vanskeligste er vel veganere. Vegetarianere er ikke noe problem. Men poenget er ikke hvor enkelt eller vanskelig det er, men viljen til å være et godt vertskap. Noen mangler den viljen totalt og har vel heller ikke så mange på besøk. Det blir jo skikkelig utrivelig når du føler at du ikke er velkommen og da frister det ikke til gjentagelse. For det er veldig enkelt å gjennomskue, men det tror jeg ikke egoistene vet, eller det verste er vel at de driter i det. Anonymkode: 6e233...9e3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 På 30.12.2020 den 17.26, Ekstra skrev: Jeg ville aldri tilpasset hele menyen til én vegetarianer- eller vegan-gjest, men jeg ville sørget for å ha ekstra grønnsaker og evt. noe i tillegg som de kunne spise. Veldig glad for at ingen i familien holder på sånn. På 4.1.2021 den 19.52, Kayia skrev: Ja, av høflighet er man pliktig å by på noe som treffer gjestenes behov og ønsker syns jeg. Dersom dette oppleves som problematisk bør man heller la invitasjonen ligge usendt. Nå har jeg bare skumlest tråden, men er enig med dem som sier at man tross alt inviterer noen til middag for hyggens del, og da sier det seg selv at folk skal kunne kose seg med maten i et middagsselskap. Man trenger slettes ikke legge om hele menyen eller by på noe komplisert, men bør legge seg litt i selene og sørge for at alle rundt bordet får noe spisbart i hver servering. Jeg er enig med dere - endrer ikke hele menyen, men ville ha laget noe ekstra. Jeg vil jo at alle skal hygge seg, men er i likhet med Ekstra glad for at det ikke er noe voldsomt utbredt i omgangskretsen med særbehov. Jeg har en niese som ikke spiser kjøtt, og hun får ofte en fiskefilet og eller spiser det samme tilbehøret som resten. Det hadde vært vanskeligere med en veganer der man ofte måtte ha hatt egen saus el lign. Men hvis det er særbehov på svært avgrensede områder får de ta med seg det de trenger selv. Det være seg folk som bare vil ha koffeinfri kaffe, bare vil ha fløte og ikke melk i kaffen, og folk som absolutt må ha sukkerbiter istf strøsukker til kaffen (alle er reelle eksempler). De eneste gangene hele menyen har blitt påvirket, har vært ved venninnemiddager med en hyperallergisk venninne (bl.a. fisk, skalldyr, nøtter, egg). Jeg har da bevisst unngått fiskemeny. Men hvor går grensen for når man skal lage spesialmenyer til gjester? Skal folk på lavkarbo få spesialbehandling fx? Eller folk som ikke liker maten? Eller hva med denne: For noen år siden skulle vi ha grillfest og en gjest skulle ha med seg sin daværende kjæreste, som på forhånd nærmest bad om at grillkjøttet og grønnsakene skulle være økologiske! Den synes jeg var temmelig drøy. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 23 minutter siden, morsan skrev: De eneste gangene hele menyen har blitt påvirket, har vært ved venninnemiddager med en hyperallergisk venninne (bl.a. fisk, skalldyr, nøtter, egg). Jeg har da bevisst unngått fiskemeny. Men hvor går grensen for når man skal lage spesialmenyer til gjester? Skal folk på lavkarbo få spesialbehandling fx? Eller folk som ikke liker maten? Eller hva med denne: For noen år siden skulle vi ha grillfest og en gjest skulle ha med seg sin daværende kjæreste, som på forhånd nærmest bad om at grillkjøttet og grønnsakene skulle være økologiske! Den synes jeg var temmelig drøy. Allergi er noe helt annet enn "liker ikke" så den saken er grei. Om man ber noen som er vegetarianer så synes jeg det er en selvfølge at man sørger for at vedkommende også får noe spise, om man har invitert på middag eller et annet måltid. Lavkarbo er ikke så vanskelig, de fleste der tar gjerne med seg egen kake f.eks. om det er kakeselskap og middag er veldig enkelt, de dropper bare potet / ris / pasta og spiser det andre. Men å forlange at alt skal være økologisk er ikke innafor - da får man faktisk ta med seg maten selv, på den annen side er det jo bare å bløffe i vei på akkurat den da... 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2021 Del Skrevet 6. januar 2021 23 timer siden, Fionys skrev: Det er mye enklere å servere mat til muslimer enn det er til vegetarianere og veganere. Muslimer ble nevnt før i tråden. Det er nøyaktig ikke noe problem å servere mat til vegetarianere og veganere. Vegetarianere spiser ikke kjøtt, men de spiser melkeprodukter og egg. Hvis man ikke har nok fantasi til å lage mat som veganere kan forsyne seg av så kan man ikke ha selskap. Hva med de som har allergier? Skal jeg be dem om å holde seg hjemme og be resten av familiene, for de kan jo ikke spise det som blir servert. Min svigerdatter oppdaget tidlig på juleaften at hennes venn var nyskilt og ville bli alene om kvelden. Han er veganer, men hun ba han med engang på middag. Hun fant vegansk burger i fryseren og så spiste han det han kunne. Det var langt fra å være et problem og kvelden var koselig for oss alle sammen. Jeg hadde blitt kraftig sjokkert hvis hun hadde latt han sitte hjemme fordi han var veganer. Anonymkode: 704ac...3f8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Kommer ann på anledningen selvsagt, men jeg hadde i hvert fall gladelig servert vegetarmat - til alle! Synes bare det er gøy å lage variert mat, enten det er norsk, indisk, thai, mexikansk, fugl, fisk, rødt kjøtt, vegetar osv. Det finnes mange retter der mange ikke hadde tenkt over at er vegetar. Noe annet er selvsagt anledninger som juleaften, eller ved større selskaper der jeg synes at man må forvente å måtte tilpasse noe av maten til enkelte. Anonymkode: 1dcd4...567 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 Jeg er veldig kresen. Jeg har masse jeg ikke liker, masse. Men jeg tar gladelig til takke med en grandis mens de andre spiser tapas. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 16 timer siden, Lillemus skrev: Men å forlange at alt skal være økologisk er ikke innafor - da får man faktisk ta med seg maten selv, på den annen side er det jo bare å bløffe i vei på akkurat den da... Nettop 😉 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 6 timer siden, Worrisome Plenty skrev: Jeg er veldig kresen. Jeg har masse jeg ikke liker, masse. Men jeg tar gladelig til takke med en grandis mens de andre spiser tapas. Oi! Husker ikke sist jeg hadde en grandis i hus! 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 16 timer siden, Lillemus skrev: Allergi er noe helt annet enn "liker ikke" så den saken er grei. Om man ber noen som er vegetarianer så synes jeg det er en selvfølge at man sørger for at vedkommende også får noe spise, om man har invitert på middag eller et annet måltid. Lavkarbo er ikke så vanskelig, de fleste der tar gjerne med seg egen kake f.eks. om det er kakeselskap og middag er veldig enkelt, de dropper bare potet / ris / pasta og spiser det andre. Men å forlange at alt skal være økologisk er ikke innafor - da får man faktisk ta med seg maten selv, på den annen side er det jo bare å bløffe i vei på akkurat den da... Jeg er så utrolig dårlig til å lyve, at jeg aldri hadde tatt sjansen på å si at noe er økologisk hvis det ikke er det 😄 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 10 minutter siden, påskelilje skrev: Jeg er så utrolig dårlig til å lyve, at jeg aldri hadde tatt sjansen på å si at noe er økologisk hvis det ikke er det 😄 Jeg hadde vel sagt en mellomting, at jeg hadde forsøkt å gjøre det økologisk og dels også gjort det for å slippe å lyve, men også tilføyd at jeg hadde mistet litt oversikten over hva jeg hadde klart å få tak i av økologisk og ikke... Å ta hensyn til slike preferanser, tenker jeg er å stille urimelige krav til vertskapet når man er bedt bort til noen. Det er slik jeg ser det nokså respektløst å komme med en masse krav om det ikke har andre gode begrunnelser. Men klart, økologisk og vegansk - de ligger jo i grenseland med hverandre og er like lite medisinsk begrunnet, så vent om 30 år, så kan vi ha denne diskusjonen igjen og se hva vi mener da 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 2 timer siden, Eva Sofie skrev: Jeg hadde vel sagt en mellomting, at jeg hadde forsøkt å gjøre det økologisk og dels også gjort det for å slippe å lyve, men også tilføyd at jeg hadde mistet litt oversikten over hva jeg hadde klart å få tak i av økologisk og ikke... Å ta hensyn til slike preferanser, tenker jeg er å stille urimelige krav til vertskapet når man er bedt bort til noen. Det er slik jeg ser det nokså respektløst å komme med en masse krav om det ikke har andre gode begrunnelser. Men klart, økologisk og vegansk - de ligger jo i grenseland med hverandre og er like lite medisinsk begrunnet, så vent om 30 år, så kan vi ha denne diskusjonen igjen og se hva vi mener da Vel... de som kjenner meg vet at jeg har stor kunnskap på både hva som er økologiske produkter og hva som er veganske produkter, så dersom jeg hadde sagt "jeg har prøvd å gjøre det økologisk" - så faller det helt i fisk 😄 Skjønte ikke hva du mente med at økologisk mat og vegansk mat ligger i grenseland med hverandre? Det er som regel helt ulike årsaker til at folk ønsker hhv økologisk mat og vegansk. Det finnes selvsagt noen som velger begge deler - økologisk vegansk mat. At en stiller det som krav til et vertskap, høres veldig merkelig ut, men det kan selvsagt forekomme. Ei venninne av meg ønsket økologisk vin på en vinkveld hos meg. Jeg hadde da ikke funnet noen økologiske viner som var minst like gode som konvensjonelle, og sa til henne at da måtte hun ta med selv 🙂 Og det gjorde hun - og den vinen var knallgod 🙂 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 2 timer siden, påskelilje skrev: Skjønte ikke hva du mente med at økologisk mat og vegansk mat ligger i grenseland med hverandre? Det er som regel helt ulike årsaker til at folk ønsker hhv økologisk mat og vegansk. Det finnes selvsagt noen som velger begge deler - økologisk vegansk mat. Jeg mente at begge deler er vel i utgangspunktet like "dårlig begrunnet"? Hvorfor skal ikke en med økologisk kosthold få oppfylt sine ønsker når en med vegetariske eller veganske ønsker får det? Det er i de fleste tilfeller ikke medisinske eller religiøse grunner, og enkelte er her på forumet i tvil om de ville ha servert vegetariansk/vegansk mat, mens de fleste ville lagt til rette for dette. Jeg tenker jo da at hvorfor ikke økologisk når vegansk? Vi mennesker har mye rare ideer ved oss 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
påskelilje Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 1 minutt siden, Eva Sofie skrev: Jeg mente at begge deler er vel i utgangspunktet like "dårlig begrunnet"? Hvorfor skal ikke en med økologisk kosthold få oppfylt sine ønsker når en med vegetariske eller veganske ønsker får det? Det er i de fleste tilfeller ikke medisinske eller religiøse grunner, og enkelte er her på forumet i tvil om de ville ha servert vegetariansk/vegansk mat, mens de fleste ville lagt til rette for dette. Jeg tenker jo da at hvorfor ikke økologisk når vegansk? Vi mennesker har mye rare ideer ved oss Dette interesserer meg veldig 🙂 Så jeg bare begynner å skrive, så får vi ser hvor det ender! Jo, jeg ser poenget ditt. Som regel er ikke ønsket om vegansk mat eller økologisk mat medisinsk eller religiøst begrunnet. Det er vel heller med begrunnet av livssyn og til dels politikk. Det er nok lettere for en veganer å spise 100 % vegansk enn for en annen å spise 100 % økologisk, fordi tilgangen til økologiske matvarer er begrenset. Så kan en si at det kan være mulig å spise kun økologisk dersom produksjonsmåten er viktigere enn variasjonen av matvarer. Jeg har imidlertid aldri møtt på noen som kun spiser økologisk mat, men flere jeg kjenner velger f.eks. økologisk melk, fløte, rømme, grønnsaker, frukt, kjøtt når de handler inn selv. Å pålegge dette til en annen vert, virker veldig rart, særlig når det gjelder kjøtt, fordi det som regel krever en del arbeid og tid for å få tak i dette kjøttet. En veganer har tatt et valg om å ikke spise animalsk mat, enten pga dyrevelferd, likestilling av alle levende dyr inkludert mennesker, eller pga ressursbruk og klimautslipp i matvareproduksjonen - eller en kombinasjon av disse. Dersom verten ikke har laget noe spesielt for veganeren, vil jeg tro at han/hun forsyner seg med det som kun er plantebasert, selv m det kanskje da er litt kjipt. Mens den som vanligvis spiser økologis mat vil jo da ikke ha motforestillinger for å spise kjøtt/fisk/melk/egg i seg selv, men vil mest sannsynlig spise den maten som blir servert, selv om den ikke er økologisk. Det finnes sikkert enkelte personer som vil velge å la være å spise - men det er nok sjelden. For å oppsummere litt, så mener jeg vel at det er et mer politisk valg å kreve/forvente økologisk mat, mens det å kreve/forvente vegansk mat er mer livssynsvalg. Selv om det ikke er religiøst, likner altså veganisme mer på det enn på politikk. Men det er klart det ligger politikk i dyreproduksjon også - jeg ser jo det. For vår del spiser vi veldig mye plantebasert. To av ungdommene/voksne barna er veganere. De var veldig kategoriske i et år eller to - nå har de satt seg noen unntak. Jeg lager sjelden to typer middag. Enten spiser vi vegansk alle sammen, eller så steker jeg en veggisburger eller noe annet liknende som veganeren kan spise til tilbehøret vårt når vi har kjøtt eller fisk. I sauser, pannekaker etc bruker jeg som regel soyamelk i stedet for vanlig melk. Nå er det sjelden vi har middagsgjester, men jeg pleier å spørre om det er noe de ikke spiser. Spør ikke lenger om det er noe de ikke tåler, for jeg synes at et livssynsbasert valg om mat bør respekteres, uavhengig om det er religiøst eller ikke - og jeg ønsker jo at gjestene mine skal føle seg velkommen, bli mett og være inkludert. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2021 Del Skrevet 7. januar 2021 På 5.1.2021 den 17.07, kupton skrev: Hva hvis du hadde bedt Hitler på middag? Han var vegetarianer. Nå tror jeg at jeg vet svaret: Man kan ikke invitere Hitler fordi han er død. Anonymkode: 98fb1...3ba 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 Del Skrevet 8. januar 2021 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå tror jeg at jeg vet svaret: Man kan ikke invitere Hitler fordi han er død. Anonymkode: 98fb1...3ba Men han døde jo ikke fordi han var vegetarianer... så jeg skjønner likevel ikke hvorfor han ble dratt inn i dette, med mindre kupton faktisk mener at alle vegetarianere har samme holdninger ellers i livet som Hitler hadde. Anonymkode: 1dcd4...567 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/458559-hvis-man-ber-folk-p%C3%A5-middag-er-man-pliktig-til-%C3%A5-lage-spesielmat-til-vegetarianere/page/4/#findComment-4017833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.