Gå til innhold

Hvorfor kan ikke vi med asperger også få ADHD-medisin (sentralstimulerende)?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
39 minutter siden, kupton skrev:

Meget enkelt fordi det ikke har vist noen positive effekter i studier.

Nå får du gi deg med det tøvet ditt! 

Klart adhd medisiner funker bra på aspergere. Vi mangler driv. 

Anonymkode: 56f82...109

Vel, alle får vel mer pågangsmot av å bruke amfetamin? Men for alle andre enn de med ADD eller ADHD er det et illegalt rusmiddel. For de nevnte retter det opp en feil i hjernen og gir ikke rus. 

Endret av ISW
AnonymBruker
22 minutter siden, ISW skrev:

Vel, alle får vel mer pågangsmot av å bruke amfetamin? Men for alle andre enn de med ADD eller ADHD er det et illegalt rusmiddel. For de nevnte retter det opp en feil i hjernen og gir ikke rus. 

Hva er galt med "rus" hvis man får et liv og kan jobbe? Vet om flere i usa med asperger som får det og fungerer mye bedre.  Bør være vinn vinn  for alle det.

Anonymkode: 0b6c6...ce2

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med "rus" hvis man får et liv og kan jobbe? Vet om flere i usa med asperger som får det og fungerer mye bedre.  Bør være vinn vinn  for alle det.

Da kan man vel gi det til deprimerte også da siden de trenger boost for å fungere

Anonymkode: 4ecdc...708

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rent filosofisk et interessant spørsmål. Jeg vet at i USA er man mer liberale med sentralstimulerende medisiner og det brukes på flere indikasjoner enn i Norge (f.eks vektkontroll, depresjoner preget av trøtthet, osv.) Jeg antar at bruk av amfetamin på andre indikasjoner enn ADHD er beheftet med en del bivirkninger? 

AnonymBruker
2 minutter siden, ISW skrev:

Det er rent filosofisk et interessant spørsmål. Jeg vet at i USA er man mer liberale med sentralstimulerende medisiner og det brukes på flere indikasjoner enn i Norge (f.eks vektkontroll, depresjoner preget av trøtthet, osv.) Jeg antar at bruk av amfetamin på andre indikasjoner enn ADHD er beheftet med en del bivirkninger? 

All medisin har bivirkninger i større eller mindre grad. Antidepressiva kan ha fæle bivirkninger, men det får du nærmest kastet etter deg hos legen.

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan man vel gi det til deprimerte også da siden de trenger boost for å fungere

Anonymkode: 4ecdc...708

Ja hvorfor ikke.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

All medisin har bivirkninger i større eller mindre grad. Antidepressiva kan ha fæle bivirkninger, men det får du nærmest kastet etter deg hos legen.

Jo men det er jo ting som er forsket på. Jeg vet ikke om det er forsket på langtidseffektene av å bruke amfetamin hvis man ikke har ADHD. Jeg har jo både sett og møtt folk som har misbrukt amfetamin i lengre tid og de framstår jo ikke helt gode? 

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du gi deg med det tøvet ditt! 

Klart adhd medisiner funker bra på aspergere. Vi mangler driv. 

Anonymkode: 56f82...109

Da kunne jo alle late folk fått adhd-medisin. Selv om du mangler driv så er det ikke sikkert andre med diagnosen mangler det.

Anonymkode: c9ea0...c54

Worrisome Plenty

Jeg tok bussen til oslo sentrum. Der hoppet det på en mann som var ruset på det jeg antar var afmetamin. Han skjelte ut hele bussen, skrek og hoiet,  og hostet på folk, og slang dritt og truet  ei dame som hadde plassen han ville ha. Denne fysakken på rundt 40kg, antar jeg hadde med seg kniv for hvordan ellers kunne han bråke med store karer, og hoste på dem også videre (før covid). Dette fine eksemplet på ett menneskelig vrak sier nok noe om amfetamin sin uønskede effekt.

Annonse

Gjest Håpeful
18 timer siden, ISW skrev:

Vil ikke si at USA er noe vi bør se på som et foregangsland når det kommer til hvordan vi skal og ikke skal bruke medikamenter...

1 time siden, Håpeful skrev:

Vil ikke si at USA er noe vi bør se på som et foregangsland når det kommer til hvordan vi skal og ikke skal bruke medikamenter...

Ja og nei, det er nok generelt overforbruk av medisiner i USA. På en annen side er nok den medisinske kompetansen «mellomklassen» i USA får tilgang til (altså de med helseforsikring) høyere enn i Norge. Hvis man leser noen av NHD sine gamle svar her, så ser man at det for noen finnes en høyere kompetanse i riktig bruk av medisiner enn å lese Felleskatalogen. Slik kompetanse tror jeg lettere man finner i USA enn Norge (igjen, hvis man har helseforsikring). 

UtakknemligDiva
På 1.1.2021 den 21.36, ISW skrev:

Jo men det er jo ting som er forsket på. Jeg vet ikke om det er forsket på langtidseffektene av å bruke amfetamin hvis man ikke har ADHD. Jeg har jo både sett og møtt folk som har misbrukt amfetamin i lengre tid og de framstår jo ikke helt gode? 

Er forskjell på MET amf og dextro

UtakknemligDiva
På 2.1.2021 den 16.25, Håpeful skrev:

Nei for vi i Norge skal være så forsiktige og tørre... alltid.

UtakknemligDiva

Jeg tror det er aspergersen som gjør at jeg får adhd symptomer. Jeg har jobbet for mye med å sortere ut alt inntrykk så hjernen blir litt overarbeidet. For når jeg har hatt hardkjør på jobb/skole over lang tid, mye å gjøre sosialt osv, så har jeg plutselig fullført alt og var helt alene igjen. Etter eksamen eller etter harde jobbuker er noen eksempler. Så lander jeg, og da kan det komme angst for da får jeg tenkt igjen. Det var som om jeg var full. Jeg husker ikke hva jeg sa og gjorde. Men jeg vet jo likevel at jeg ikke gjorde noe dumt.

Adhd medisin gjør likevel så en ro senker seg over meg. Første tiden på det var faktisk. Dessverre så holdt ikke autistiske trekk seg borte. Jeg har blitt mer følsom på lyder/støy. Som jeg skrev tidligere så må folk nærmest gå på tå for meg etter at den har virket noen timer. Jeg er fremdeles avslappet, men det er den ene bevegelsen til noen som kan forstyrre alt sammen. Feks om vi skal sette oss ned og se på TV, men så reiser noen seg ALLTID opp og skal hente noe. Og en gang til. Og en gang til. *Dunk!* 

Når man har både adhd og asperger, er det vanlig at aspergersymptomene blir mer fremtredende når man får behandling mot adhd. Det tyder jo på at sentralstimulerende ikke er så effektivt mot asperger. Jeg tror sentralstimulerende kan hjelpe på noen av symptomene, men ikke kjernesymptomene/kriteriene for diagnosen. Siden sentralstimulerende regnes som narkotika, og har et misbrukspotensiale, syns jeg det er fornuftig å være restriktiv med bruken. Lite driv er ikke et symptom på asperger og jeg tror ikke du får mer driv av sentralstimulerende med mindre du tar så høye doser at du blir rusa. Mulig du klarer fordype deg enda mer i dine særinteresser, men det er vel egentlig bare å forsterke et symptom?

AnonymBruker
33 minutter siden, Trine skrev:

Når man har både adhd og asperger, er det vanlig at aspergersymptomene blir mer fremtredende når man får behandling mot adhd. Det tyder jo på at sentralstimulerende ikke er så effektivt mot asperger. Jeg tror sentralstimulerende kan hjelpe på noen av symptomene, men ikke kjernesymptomene/kriteriene for diagnosen. Siden sentralstimulerende regnes som narkotika, og har et misbrukspotensiale, syns jeg det er fornuftig å være restriktiv med bruken. Lite driv er ikke et symptom på asperger 

Negative symptomer (inkludert ("lite driv") er svart vanlig hvis en har asperger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...