Gå til innhold

Når rydder du vekk jula?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg pleier alltid å rydde 2 januar, slik har det vært i alle år. Men i år tok jeg det i dag. HELT nydelig :D Har alltid jula fra 1 desember så den har vart lenge nok. Nå kjennes det helt nydelig å starte januar med lukt av grønnsåpe og nissene nede i boden :) 

Anonymkode: d9537...7f5

Annonse

Her synker julestemningen på vei hjem på Julaften. Etter det hører jeg ikke på julemusikk feks. Det er vel en tendens til at julen starter tidligere og slutter tidligere. Mye av julepynten er kjipt å ta bort for det gjør det mye koseligere med masse lys osv, men bort skal det uansett imgn. 

AnonymBruker
1 time siden, Ekstra skrev:

Skjønner godt at folk som starter julefeiringen tidlig i desember er lei til nyttår.

Januar har ikke noe med jul å gjøre, desember er julemåneden så derfor er det nydelig å bli kvitt den :) 

Anonymkode: d9537...7f5

Annonse

AnonymBruker

Jeg er vokst opp med noe som heter» 13-dags jul». Så sånn rundt 6 januar pleier vi å rydde bort jula. I år tenkte jeg først å kjøpe noen nye esker å ha julepynten i. Lage bedre system fordi vi måtte leite over alt før jul, bare rot. 

Anonymkode: 161d1...cd4

Jeg liker å gjøre hoveddelen (som å ta pynten av juletreet) i dagslys og lagre ting sånn at det ikke virker for kaotisk når det skal opp neste gang. Dermed fortrekker jeg å ta det en helg. Som regel betyr det første helg etter nyttår, hvis ikke nyttårsaften er på en fredag eller lørdag - da synes jeg det blir for kort tid og venter en uke. På den måten blir tidspunktet ofte i nærheten av trettendedagen, men noen ganger litt før eller litt etter. Totaltiden blir ca. to uker, noe vi synes er passe. Bortsett fra noen få adventsting, pynter vi ikke før ca. lille julaften. 

Denne julen tok jeg alt 2. og 3. januar, altså helgen som gikk. Dermed var pynten framme bare ca. halvannen uke. Men siden alle selskap var avviklet og jeg hadde tid den helgen (man har jo nesten ingen planer i disse dager uansett), var det greit å rydde det bort. Noe utebelysning som ikke er spesielt "julete", får stå en stund til.     

Jeg liker normalt å ha juletre og pynt oppe til ca 13. dag jul (altså 6/1), men bruker ofte å legge bortryddingen til en helg. I år derimot gjorde jeg det på kveldstid i går (5/1). Litt lettere å orke å ta det på ettermiddagen nå som jeg likevel bare har hjemmekontor og bedriver sosial distanse, og ikke blir "slitt ut"  av reise til og fra jobb og alskens ærender og besøk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...