Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykiateren foreslo ect for min bipolare depresjon. Veldig usikker. Noen som har noen innspill? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis medisiner ikke hjelper, er det et fornuftig neste skritt. 

Skrevet
3 minutter siden, RamonaK skrev:

Takk @kupton. Nei medisiner funker ikke. Kan det trigge mani ? 

Ja, det kan det, men da skal en bare fortsette, så tar det knekken på manien også :-)

Skrevet
Akkurat nå, kupton skrev:

Ja, det kan det, men da skal en bare fortsette, så tar det knekken på manien også 🙂

Ok. Ja da høres det ut som noe jeg burde takke ja til. 

Skrevet (endret)
15 timer siden, RamonaK skrev:

Psykiateren foreslo ect for min bipolare depresjon. Veldig usikker. Noen som har noen innspill? 

Hadde tatt imot om anna ikke hjalp. Om jeg ikke fikk TMS i sommer, eller hadde fått tilbud mens stemningspoliklinikken var stengt, hadde jeg takka ja. Villig til mye for å for å komme ut av en depresjon. Bivirkninger, hukommelsesproblemer kan oppstå, men trur alvorlig depresjon er mye verre. Skulle ønske TMS var tilgjengelig for flere. Jeg er så glad for at det er en mulighet som fungerer, og overraskende gjør en forskjell etter bare 2-3 behandlinger (langt igjen etter det, men en ørliten forskjell som kan gi litt håp).

Uff, jeg snakker mye om dette, men synest det er så fantastisk, og ja, tenk om flere hadde hatt muligheten. Kunne fått folk raskere frisk, for trur det er mindre terskel for enn ECT(?), og en kunne fått færre som fkk ECT-behandling. Og på sikt, billigere enn ECT vil jeg tru. En psykepleier er billigere i drift enn lege og anestesipersonell.

Endret av Villanda
Skrevet
50 minutter siden, merida skrev:

Jeg hadde gjort det om jeg var deg.

Ja jeg tror jeg har bestemt meg for å prøve.

Skrevet
54 minutter siden, Villanda skrev:

Hadde tatt imot om anna ikke hjalp. Om jeg ikke fikk TMS i sommer, eller hadde fått tilbud mens stemningspoliklinikken var stengt, hadde jeg takka ja. Villig til mye for å for å komme ut av en depresjon. Bivirkninger, hukommelsesproblemer kan oppstå, men trur alvorlig depresjon er mye verre. Skulle ønske TMS var tilgjengelig for flere. Jeg er så glad for at det er en mulighet som fungerer, og overraskende gjør en forskjell etter bare 2-3 behandlinger (langt igjen etter det, men en ørliten forskjell som kan gi litt håp).

Uff, jeg snakker mye om dette, men synest det er så fantastisk, og ja, tenk om flere hadde hatt muligheten. Kunne fått folk raskere frisk, for trur det er mindre terskel for enn ECT(?), og en kunne fått færre som fkk ECT-behandling. Og på sikt, billigere enn ECT vil jeg tru. En psykepleier er billigere i drift enn lege og anestesipersonell.

Har aldri prøvd det, og hadde faktisk ikke hørt om det før du nevnte det i en tidligere tråd. Tror ikke det er noe tilbud for det her jeg bor. Det høres jo veldig bra ut utifra dine erfaringer. 

girlinyellow
Skrevet

Jeg tok ECT i en periode for ca. et år siden. Fikk det VELDIG anbefalt, og det hjalp mot alvorlig depresjon med psykose hos meg. Likevel vil jeg aldri gjøre det igjen, fordi jeg mistet mange minner fra hukommelsen. Én ting er hukommelsestap fra perioden jeg tok ECT, det var helt greit, siden det var en dårlig periode uansett. - Men jeg har glemt omtrent alt fra de to siste årene før jeg tok ECT, pluss litt andre ting.

2019 ble et år der jeg jobbet med å "finne igjen meg selv", og det var egentlig en ganske hard jobb. Jeg husket heller ikke hva jeg pleide å gjøre, spise, rutiner, ting vi hadde snakket om i terapien, hvordan jeg trente osv. Små, men viktige ting. Etter et år, vil jeg si at jeg har funnet meg selv igjen, men minnene som forsvant har ikke kommet tilbake, selv om jeg har blitt fortalt ting, sett bilder, osv. Jeg tenker likevel ikke at jeg angrer på at jeg prøvde ECT. Da vet jeg hvordan det fungerte for meg, og da trenger jeg ikke å gå å lure på det senere. 

Det er bare min erfaring, og det virker som om ulike personer har ulike erfaringer med det.  

Skrevet
29 minutter siden, girlinyellow skrev:

Jeg tok ECT i en periode for ca. et år siden. Fikk det VELDIG anbefalt, og det hjalp mot alvorlig depresjon med psykose hos meg. Likevel vil jeg aldri gjøre det igjen, fordi jeg mistet mange minner fra hukommelsen. Én ting er hukommelsestap fra perioden jeg tok ECT, det var helt greit, siden det var en dårlig periode uansett. - Men jeg har glemt omtrent alt fra de to siste årene før jeg tok ECT, pluss litt andre ting.

2019 ble et år der jeg jobbet med å "finne igjen meg selv", og det var egentlig en ganske hard jobb. Jeg husket heller ikke hva jeg pleide å gjøre, spise, rutiner, ting vi hadde snakket om i terapien, hvordan jeg trente osv. Små, men viktige ting. Etter et år, vil jeg si at jeg har funnet meg selv igjen, men minnene som forsvant har ikke kommet tilbake, selv om jeg har blitt fortalt ting, sett bilder, osv. Jeg tenker likevel ikke at jeg angrer på at jeg prøvde ECT. Da vet jeg hvordan det fungerte for meg, og da trenger jeg ikke å gå å lure på det senere. 

Det er bare min erfaring, og det virker som om ulike personer har ulike erfaringer med det.  

Det du beskriver er akkurat det jeg er redd for kommer til å skje hvis jeg prøver ect. Men jeg lener mest mot å prøve siden ingenting annet funker. 

Skrevet
2 timer siden, RamonaK skrev:

Det du beskriver er akkurat det jeg er redd for kommer til å skje hvis jeg prøver ect. Men jeg lener mest mot å prøve siden ingenting annet funker. 

Jeg fikk også kraftig hukommelsestap i perioden jeg tok ECT rett over nyttår for akkurat 17 år siden, og jeg ble også satt på Tiamin for å forsøke å bøte på problemet underveis og noen måneder etterpå før det etter ett års tid normaliserte seg igjen. Men det fikk meg opp av det som ble betegnet som en alvorlig depresjon til moderat depresjon etter 8 behandlinger, da jeg valgte å avbryte - og mulig jeg hadde fått bedre effekt om jeg hadde fullført helt. Og, på den andre siden, om du ikke forsøker og lar det være uprøvd, vil du hele tiden gå og spørre deg selv: Hva om...? Å leve er å tørre å ta sjansen...

Jeg har også hørt om at ECT er en god behandling for bipolare om man får vedlikeholdsbehandling, etter hovvedbehandlingen som er (i hvert fall var) på 12 behandlinger. For mange er også ECT en behandling med mindre bivirkninger enn en del antidepressive medisiner, men nå går kanskje du på det i tillegg...

Jeg ønsker deg uansett lykke til. Forsøk å tenke at det kan vel ikke bli verre enn det er nå - kan det?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, merida skrev:

Jeg hadde gjort det om jeg var deg.

Jeg hadde _ikke_ gjort det!

Anonymkode: ee420...288

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, RamonaK skrev:

Mitt råd blir som følger:

1. Drøft fordeler og ulemper med dine nærmeste pårørende.

2. Sørg for å skrive ned viktige ting før evt ECT. Passord feks kan være «blåst».

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, kupton skrev:

Ja, det kan det, men da skal en bare fortsette, så tar det knekken på manien også 🙂

Hvis ECT tar knekken på manier, må det vel være et «must» at alle med manier får ECT?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...