Gå til innhold

Var jeg i fare for hjertestans?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De siste 4 dagene har jeg ruset meg hardt på Ritalin. Har tatt myye, sovet lite og spist lite. Har også tatt benzo da så har ikke gått i overdose. I dag fikk jeg plutselig svært uregelmessig puls, ble svimmel og dårlig. Dette varte lenge. Så jeg tok 40-40 mg benzo og etter en halvtime gav hjerterytmeforstyrrelsen. Nå er jeg helt fin igjen bortsett fra veldig sliten. Regelmessig puls, ikke svimmel, ikke noe trykk i brystkassen. Jeg ville for alt i verden unngå å ringe 113 da det virket som det skulle utvikle seg i negativ retning, og siden jeg vet benzo motvirker Ritalin så tok jeg benzo. 

Men kunne dette virkelig utviklet seg til hjertestans? Er jeg trygg nå, eller kan det komme tilbake igjen når benzoen slutter å virke? Jeg tåler vanligvis Ritalin bra, men denne helga tok det litt av ja. 

Det var skummelt, men samtidig så ville jeg heller dø enn å ringe ambulanse. 

Anonymkode: 5a274...7ae

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458647-var-jeg-i-fare-for-hjertestans/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uregelmessig (rask) puls kan egentlig bare være to ting; en normalrytme ispedd mye ekstraslag, eller atrieflimmer. Du kan egentlig ikke skille disse uten å ta et EKG mens anfallet pågår. Men ingen av disse fører vanligvis til hjertestans. 

Med det sagt skal du selvfølgelig ikke ruse deg på Ritalin eller misbruke benzo! Benzo er ikke for hjertets del noen motgift til Ritalin. 

Endret av ISW
AnonymBruker
16 minutter siden, ISW skrev:

Uregelmessig (rask) puls kan egentlig bare være to ting; en normalrytme ispedd mye ekstraslag, eller atrieflimmer. Du kan egentlig ikke skille disse uten å ta et EKG mens anfallet pågår. Men ingen av disse fører vanligvis til hjertestans. 

Med det sagt skal du selvfølgelig ikke ruse deg på Ritalin eller misbruke benzo! Benzo er ikke for hjertets del noen motgift til Ritalin. 

Det er benzo man får på sykehuset som behandling mot overdose på blant annet Ritalin, amfetamin og annen sentralstimulerende da. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er benzo man får på sykehuset som behandling mot overdose på blant annet Ritalin, amfetamin og annen sentralstimulerende da. 

Ja for de verste symptomene kommer fra nervesystemet. Der hjelper det. Men ikke for hjertet som organ. 

AnonymBruker
2 timer siden, ISW skrev:

Ja for de verste symptomene kommer fra nervesystemet. Der hjelper det. Men ikke for hjertet som organ. 

Stemmer med ikke min erfaring. Vet om mange som har fått hjelp av benzo i slike situasjoner. Akkurat som at når noen tar overdose på opiater og en ikke har den nesesprayen så må de som er sammens med vedkommende sette et g amfetamin i åra på personen. Da våkner de ofte til. Jeg måtte rette en på den måten. 

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer med ikke min erfaring. Vet om mange som har fått hjelp av benzo i slike situasjoner. Akkurat som at når noen tar overdose på opiater og en ikke har den nesesprayen så må de som er sammens med vedkommende sette et g amfetamin i åra på personen. Da våkner de ofte til. Jeg måtte rette en på den måten. 

Trist lesning... Jeg har jo visst om det, men det er heldigvis fjernt fra min virkelighet. Dette er ingen fremtidsrettet strategi som hjelper noen på sikt - det viser bare hvor avhengighetsskapende slike stoffer er og hvor farlige de kan være brukt på feil måte. 

Men mest av alt tenker jeg egentlig nå på de som ikke har noe hjem å trekke inn i f.eks. i Bergen hvor det for tiden er 6-7 minusgrader og har vært det i en uke. Det er veldig kaldt i Bergen - kan ikke sammenlignes med Østlandet. Jeg håper nå at det gis hjelp og husrom til de som trenger det, på tross corona, slik at ikke enda flere liv går tapt på grunn av corona-restriksjoner. Begriper meg for øvrig ikke på de som frivillig bosetter seg i en slik kald og våt by ;) 

Endret av Eva Sofie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...