Gå til innhold

Takknemlighet for corona-året 2020 - en tankevekker ...

Anbefalte innlegg

Jeg synes at @Kupton har satt ord på dette en og annen gang, men jeg tror vi alle har godt av å bli minnet på det, når vi klager over at vi ikke får se venner, må ha hjemmekontor og blir pålagt begrensninger og restriksjoner i hverdagen vi vanligvis ikke er vant til.

https://radio.nrk.no/podkast/psykologen/sesong/202010-11-12/l_2e465743-5d3f-4811-8657-435d3ff811da

Jeg kom over denne, da jeg enda en dag startet dagen liggende i sengen for å samle krefter nok til å starte på dagen og for å vente på at smertestillende skulle gi meg tilstrekkelig mobilitet tilbake. Og jeg tenkte: Jeg har god grunn til å være takknemlig - det kunne ha vært så mye verre. Jeg kunne ha blitt nektet tilgang til helsehjelp, behandling og medisiner eller ev. måttet betalt alt av egen lomme og blitt gjeldsslave for resten av livet eller ev. vurdert å ikke ta imot helsehjelp og leve et uverdig liv, eller jeg kunne ha vært rammet av noe langt mer alvorligere... Så vi skal vel være fornøyd med det vi tross alt har når vi lever i et godt og trygt samfunn som Norge, tror jeg...

PS: "Psykologen" er en veldig fin podcast fra NRK synes jeg, med 3-4 minutters varighet hver gang, hvor de rent overfladisk tar opp små og større problemstillinger som er aktuelt i alles liv. Det finnes også en tilsvarende podcast for den fysiske helsen som heter "Radiolegen". Jeg er veldig stor tilhenger av podcaster fordi det krever så lite energi å følge med på de og innen kategorien helse og trening er det mye nyttig å lære og utvikle seg på...

Fortsetter under...

Gjest Naana47
42 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Og jeg tenkte: Jeg har god grunn til å være takknemlig - det kunne ha vært så mye verre.

Enig. Jeg forsøker også å tenke sånn. En har lett for å bli for oppslukt av sin egen lidelse sånn at det store perspektivet kommer ut av syne. Noen ganger har jeg tenkt at det ligger mye i det som sies at en bør ta et skritt ut av seg selv i blant og heller tenke på hvor mye en har å være takknemlig for, for det er faktisk ganske så mye! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...