Gå til innhold

Mestringsplan/kriseplan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
12 minutter siden, Fru2020 skrev:

Jeg er innlagt og vi jobber med min plan. De mestringstrategiene som står der fra før fungerer ikke helt.

Hvilke mestringsstategier står på deres plan?

Dette er svært individuelt og det avhenger av problemet. En slik plan er dynamisk og kan endres ved behov. Mitt problem er angst og mestringsstrategien min er å se på gjenstander med gul farge og stirre på et fast punkt på veggen.

Anonymkode: ed7f5...135

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er svært individuelt og det avhenger av problemet. En slik plan er dynamisk og kan endres ved behov. Mitt problem er angst og mestringsstrategien min er å se på gjenstander med gul farge og stirre på et fast punkt på veggen.

Anonymkode: ed7f5...135

Du har rett i at det er individuelt. Min utfordring er selvmordstanker. Jeg hadde trengt å håndtert dem med en gang de kom og ikke når de tar overhånd.

AnonymBruker
1 minutt siden, Fru2020 skrev:

Du har rett i at det er individuelt. Min utfordring er selvmordstanker. Jeg hadde trengt å håndtert dem med en gang de kom og ikke når de tar overhånd.

I min mestringsplan for akkurat den problemstillingen stod det oppført ulike avledningsøvelser. Altså avlede meg selv bort fra disse tankene. Det kunne være kryssord, internett, musikk, gå en tur, osv. 

Anonymkode: ea898...f67

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I min mestringsplan for akkurat den problemstillingen stod det oppført ulike avledningsøvelser. Altså avlede meg selv bort fra disse tankene. Det kunne være kryssord, internett, musikk, gå en tur, osv. 

Anonymkode: ea898...f67

Samme her. Har også skrevet opp det å snakke med noen (venner/familie) om helt hverdagslige ting, da det hjelper å få tankene over på noe annet.

Anonymkode: 8d0fd...ca9

Annonse

Jeg har ingen formell kriseplan eller mestringsplan, men jeg har jo gjennom mange års erfaring funnet og observert hva som fungerer best for min del. Hos meg kan depresjonen komme så å si over natten og da er kurven kraftig nedadgående. Jeg vet at jeg har et stort behov for søvn og kan derfor ta en liten dose Truxal (som jeg har brukt før) som gjør at jeg sover i 12-14 timer. Bare ved en så lang natt, kan mye være gjort i mitt tilfelle om depresjonen ikke har rukket og "satt seg" godt. Jeg vet også at å komme meg ut i frisk luft kan være oppkvikkende og lett antidepressivt i seg om det er en litt tyngende dag. Det å forsøke å holde seg opptatt med et eller annet, om så bare høre på en lydbok eller radio, kan bety mye for å unngå en uendelig kverning på tanker.

De siste ukene sovner jeg mange kvelder til en lydbok der mange eventyr er lest inn. Noen gamle og kjære, andre litt ukjente, men de gir likevel en følelse av ro og trygghet som gjør at jeg ofte sovner innen en halv time. Jeg har mer enn halvert bruken av Atarax, dvs. at jeg i det hele tatt tar tabletter når jeg skal sove, og for bare 6 år siden var det utenkelig for meg da jeg følte meg psykisk avhengig av 300 mg Truxal for å sove i tillegg til 20 mg Zyprexa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...