Gå til innhold

Trump-supportere stormer Capitol

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, morsan skrev:

Trump er så farlig at han bør avsettes NÅ. Han kan ikke sitte på makten selv ikke de to ukene som er igjen.

Ja, og det ser ut til at nå har det gått for langt - selv for en del av Trumps egne støttespillere etter hva jeg har forstått. Det har allerede kommet, og jeg vil tro det er rimelig å vente seg flere, oppsigelser (noen med umiddelbar virkning) ved staben rundt Trump i Det hvite hus. Dette understreker jo bare hvor galt det kan gå når en ustabil mann får for mye makt. Håper bare at resten av det amerikanske folk våkner opp og ser det selv, men antakeligvis vil en del benekte det hele og snart hører vi kanskje om det velkjente begrepet "false news" som Trump selv har brukt en rekke ganger... ;) 

Fortsetter under...

11 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, og det ser ut til at nå har det gått for langt - selv for en del av Trumps egne støttespillere etter hva jeg har forstått. Det har allerede kommet, og jeg vil tro det er rimelig å vente seg flere, oppsigelser (noen med umiddelbar virkning) ved staben rundt Trump i Det hvite hus. Dette understreker jo bare hvor galt det kan gå når en ustabil mann får for mye makt. Håper bare at resten av det amerikanske folk våkner opp og ser det selv, men antakeligvis vil en del benekte det hele og snart hører vi kanskje om det velkjente begrepet "false news" som Trump selv har brukt en rekke ganger... ;) 

Ja, vi har jo visst hvem han var hele tiden - fra lenge før han ble nominert til presidentkandidat, og senere vant valget. Også mange av dem som har støttet han i disse fire årene visste det. Maya Angelou sa "When someone shows you who they are, believe them the first time."

They knew then, they know now - YouTube

AnonymBruker
3 timer siden, morsan skrev:

Det er vel liten tvil om at atskillig flere menneskeliv hadde gått tapt om disse opprørerne hadde vært fargede.

Velger å tolke setningen din som "dersom opprørerne oppførte seg på helt samme måte men hadde svart hudfarge, ville flere av dem blitt drept"

Men, lurer på hvor du har det fra, studier viser at politimenn er mer forsiktige med å fyre av mot svarte mistenkte enn hvite bla.a fordi de vet at de vil bli beskyldt for å være rasister pga "optikken" hvor rasistiske antirasister vil beskylde dem for å være rasister fordi de har hvit hudfarge og offeret svart hudfarge.  https://www.pnas.org/content/116/32/15877

Grunnen til at flere svarte blir drept av politiet, er ikke fordi politiet er rasister, det er fordi de oftere er i situasjoner hvor de risikerer å bli skutt av politiet, som følge av at de mye oftere er gjerningsmenn i alvorlige kriminelle handlinger, være seg gjeng-deltagelse, ran, drap etc. Mange år er svarte over 50% av gjerningsmenn i f.eks ran og drap. Da kan du ikke forvente at de skal utgjøre 13% av drepte av politiet. https://www.ojjdp.gov/ojstatbb/crime/ucr.asp?table_in=2&selYrs=2018&rdoGroups=1&rdoData=rp

De mediene som forteller deg at de er 13% men 25%  (el.l) av de drepte av politiet, utelater jo hele årsaken, som er relatert til sosioøkonomiske/kulturelle årsaker som leder til kriminalitet og rus, ikke politiet. Det er ren fake news for å spre rase-hat og selge klikk. Ikke mer, ikke mindre.

Vet ikke om dere husker saken hvor en person ble skutt i ryggen av politiet i Kenosha, det førte til store rase opptøyer fordi offeret var "svart" og politimannen "hvit". De rase opptøyene som følge av medienes fremstilling av saken, førte så til en ny sak med "Kyle Rittenhouse" som ønsket å beskytte byen mot gjenger som brente ned bygninger i protest mot den angivelige rasismen til politimannen, som så endte med enda flere dødsfall.

Ja, hvorfor nevner du dette her Anonymbruker? Jo, det viser seg faktisk slik, at hele grunnlaget for opptøyene i Kenosha, med den rasistiske politimannen som drepte en svart person for morros skyld, ikke stemte, per lovverket var det selvforsvar, han går fri

https://www.chicagotribune.com/news/breaking/ct-jacob-blake-kenosha-shooting-police-charges-decision-20210104-edxoyst26rbqvl44dyvuf5grvy-story.html

Hele opptøyene, og en nedbrent by med flere døde, var basert på fake news fra mediene. Det er noe tragisk.

Og, du og andre slik fake news i mediene, og tror at politiet er rasister, så støtter dere "BLM" og "ACAB", som er det som vil ødelegge aller mest for svarte amerikanere i USA. Det er tragi-komisk egentlig. Om du bor i et high crime område, vil du ikke få deg en jobb fordi ingen vil starte en business i et high crime area, matbutikker f.eks rømmer fordi de taper penger i slike områder pga kriminaliteten er så høy, så sier folk at matkjedene er rasistiske fordi de unngår high crime areas.... Du kan ikke ha et fungerende samfunn med høy kriminalitet, det er 100% umulig, så vi må stryke politiet OG styrke sosiale sikkerhetsnett så færre føler for å ty til kriminalitet og rus. Det er løsningen, ikke rase-opptøyene dere virker ønske så sterkt, for det er ikke noe vitenskapelig hold for påstandene om at rasisme er problemet.

Lykke til.

Anonymkode: ded1a...ab3

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye fattigdom i USA, men å si at flesteparten er det er langt fra sannheten.

Anonymkode: d0668...afe

Da husket jeg feil, men mener fremdeles at kamp mot fattigdom, og utdanning, er veldig viktig for å kunne ha et velfungerende demokratisk samfunn. 

Anonymkode: 55d4b...13c

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det er 100% umulig, så vi må stryke politiet OG styrke sosiale sikkerhetsnett så færre føler for å ty til kriminalitet og rus. Det er løsningen, ikke rase-opptøyene dere virker ønske så sterkt, for det er ikke noe vitenskapelig hold for påstandene om at rasisme er problemet.

Problemet er fattigdom og lav eller ingen utdannelse blant veldig mange. Løsningen er derfor å bekjempe fattigdom og å utdanne folket. På den måten unngår man slike problemer som vi så i går, og færre velgere ville ha stemt på Trump osv. Rekken av slike gode tiltak vil føre til positive ringvirkninger for fremtiden. 

Men de tenker ikke sånn i USA som i demokratiske land i Europa. Dessverre. 

Anonymkode: 55d4b...13c

Stadig mer informasjon siver ut.

Det ble bygd symbolsk galge utenfor Kongressen.

https://www.snopes.com/fact-check/noose-hung-outside-capitol/

Og inntrengerne hadde med seg strips for å kunne ta folk til fange.

https://www.snopes.com/fact-check/zip-cuffs-capitol-riots/

Dette kunne veldig fort gått mye verre om mobben hadde fått tak i "forræderen" Mike Pence eller andre politikere.

Kom ikke her å fortell meg at Trump ikke var en medvirkende årsak til det som skjedde etter den retorikken som har kommet fra Trump i den siste tiden.

GettyImages-1230454617.jpg?resize=865,452

Annonse

31 minutter siden, slabbedask skrev:

Stadig mer informasjon siver ut.

Det ble bygd symbolsk galge utenfor Kongressen.

https://www.snopes.com/fact-check/noose-hung-outside-capitol/

Og inntrengerne hadde med seg strips for å kunne ta folk til fange.

https://www.snopes.com/fact-check/zip-cuffs-capitol-riots/

Dette kunne veldig fort gått mye verre om mobben hadde fått tak i "forræderen" Mike Pence eller andre politikere.

Kom ikke her å fortell meg at Trump ikke var en medvirkende årsak til det som skjedde etter den retorikken som har kommet fra Trump i den siste tiden.

GettyImages-1230454617.jpg?resize=865,452

Jeg tror ikke du finner noen her som nekter for at Trump er en medvirkende årsak. Dette er folk som kjemper for Trump. 

En venn på FB påstår at det er ANTIFA som står bak, men han tror også at det er byer på Mars. 

På 7.1.2021 den 8.27, Grendel skrev:

Talen hans var et veldig blandet budskap. Han ba dem være fredelige og dra hjem, men det fantes ikke fnugg av fordømmelse. Bare forståelse og skryt av hvor fantastiske mennesker de var. "We love you" etc. En veldig rar ting å si i en sånn situasjon.

Han virker veldig isolert nå. Dette var også tross alt også et angrep på hans egen visepresident. Det var Mike Pence som kalte inn nasjonalgarden for å stoppe opptøyene, og ikke Trump.

Jeg synes det er påfallende at det amerikanske politiet ikke skjøt flere. Det er fælt å si det med tanken på hun som ble drept, men man kan rett og slett ikke slippe inn en sånn gjeng inn i Kongressen og håpe på det går bra. Hva skal de med våpen hvis de står og ser på at dette skjer? På den annen side kunne kanskje situasjonen eskalert hvis mange demonstranter ble skutt, så i ettertid er det kanskje best at de var tilbakeholdne.

Hei

jeg lurer på om talen hans opplevdes blandet fordi han faktisk tror på det budskapet han formidler. 

jeg syns ikke det var overraskende at politiet ikke grep mer inn, Trumph har stor støtte innen politiet.

At han sier, « jeg/vi elsker dere», er ikke så rart, det handler mer om amerikansk kultur, og hvordan de uttrykker seg,  har vært en del amerikanere som har elsket alt fra meg, til vinduene mine...?? Og da blir en autist ganske forundret:-)

51 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg tror ikke du finner noen her som nekter for at Trump er en medvirkende årsak. Dette er folk som kjemper for Trump. 

En venn på FB påstår at det er ANTIFA som står bak, men han tror også at det er byer på Mars. 

Og jeg kan anbefale deg denne dokumentar om du ikke sett, blir mer og mer interessant når man kommer mitt ut i dokumentar og de undersøker valgboksene i USA, som er «kjempesafe» 🙂 De kan ikke koble seg på net, så mye interessant og moro om sikkerhet og systemet i USA.

The Cyber War on America's Elections

lå på HBO men er borte, men jeg fant annet sted.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...