Gå til innhold

Var det Trump som ba tilhengere angripe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hører mange prate om at Trump sto bak angrep i går. Jeg fikk bare med meg at han ba tilhengere om å gå hjem og at han ønsker fred. Derfor forstår jeg ikke hvorfor mange mennesker prater om at han er skyldig i angrepet. Det sies at han oppfordret til det. Ba Trump virkelig tilhengerne om å ty til vold og angripe ? For så å be de dra hjem? 

Anonymkode: b0525...16c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458681-var-det-trump-som-ba-tilhengere-angripe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører mange prate om at Trump sto bak angrep i går. Jeg fikk bare med meg at han ba tilhengere om å gå hjem og at han ønsker fred. Derfor forstår jeg ikke hvorfor mange mennesker prater om at han er skyldig i angrepet. Det sies at han oppfordret til det. Ba Trump virkelig tilhengerne om å ty til vold og angripe ? For så å be de dra hjem? 

Nei han gjorde aldri det

Og det er en utfordring med ytringsfrihet.

Om jeg sprer en konspirasjonsteori om at valget ble stjålet, av russere eller demekrater eller samer, så vil de fleste le av meg og/eller be om bevis. Og etter at mine bevis er av samme tvilsomme karakter som påstandene mine vil 99.9% avfeie meg.

Men, så er det de 0.1%ene da, som tror på konspirasjonsteorien. Du må se det fra deres perspektiv, dersom du faktisk er overbevist om at russerne stjal valget, så kan det egentlig forsvare ganske ekstreme handlinger. Som dermed ender katastrofalt, fordi det var jo ikke sant, det var bare en konspirasjonsteori.....

Har du en plattform på 100 millioner, så vil selv en liten prosent være et betydelig antall folk

Derfor mener jeg alle med store følgermasser, være seg Donald Trump, eller NRK, eller kjendiser etc, bør være sitt ansvar bevisst, og forsøke holde seg til de faktiske forhold og ikke spre falskheter.

Mediene er fryktelig ivrige på å peke på trumps trolling, men de kan med fordel se seg selv i speilet også, dette er ikke noe trump fant opp.

Anonymkode: f9e5b...c1f

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier som kupton; du får lese deg litt opp. 

Anonymkode: a7cbb...abf

UtakknemligDiva
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan han utløse krig? Altså - er han så farlig at han kan det?

Anonymkode: 5ad0c...d96

Nei, ett menneske er ikke så farlig. Mennesker er. Hjernevaskede mennesker. Mennesker som blir påvirket av hva andre sier. Mennesker som trenger sårt å føle tilhørighet, velger å tro på og støtte en gruppe. 
En eneste person kan da ikke utløse krig! Det er mennesker! 

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snopes er USAs svar på faktisk.no (eller omvendt). De har faktasjekket akkurat dette og her er hva de sier:

https://www.snopes.com/fact-check/trump-tell-supporters-storm/

What's True

U.S. President Donald Trump did tell supporters on Jan. 6, 2021, to gather at the U.S. Capitol and try to convince members of Congress to delay the constitutional process that would affirm Biden's presidency.

What's False

Trump did not explicitly tell people to "storm" or "breach" or "break into" the Capitol.

What's Undetermined

It was a subjective call on whether Trump's use of phrases "you have to show strength" and "demand that Congress do the right thing" were meant to condone violence and crimes among right-wing extremists without explicitly encouraging it.

Så får folk avgjøre selv. 

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men jeg har ikke satt meg inn i det. Tenkte bare å se om jeg ville få svar fra noen som har satt seg inn i det.

Anonymkode: 5ad0c...d96

Her får du konkret hva som hendte

https://www.nrk.no/urix/xl/tidslinje-for-beleiringen-av-kongressen_-slik-var-de-dramatiske-timene-1.15316913

Anonymkode: 9c231...f31

Annonse

På 7.1.2021 den 18.06, AnonymBruker skrev:

Trump har i lang tid kommet med ville konspiratoriske beskyldninger om valgfusk, kommet med oppfordringer om opprør ("go wild" osv på twitter), dette kuliminerte med den famøse talen i Washington nå på onsdag (hvor også Giuliani oppildnet tilhørerne ("trial by combat")). Han forstod veldig godt hvordan mobben ville reagere. Han ventet veldig lenge med å be dem dra hjem (og brukte da mest tid på å gjenta beskyldningene om valgfusk). I tillegg forhindret han også sannsynlig nasjonalgarden fra å settes inn (det var det Pence og Pelosi som sørget for). Dette kunne gått langt verre. Mannen er gal, og må avsettes. Han står igjen som tidenes dårlige president, og er heldigvis helt ferdig i politikken.

Endret av slabbedask
7 timer siden, slabbedask skrev:

Trump har i lang tid kommet med ville konspiratoriske beskyldninger om valgfusk, kommet med oppfordringer om opprør ("go wild" osv på twitter), dette kuliminerte med den famøse talen i Washington nå på onsdag (hvor også Giuliani oppildnet tilhørerne ("trial by combat")). Han forstod veldig godt hvordan mobben ville reagere. Han ventet veldig lenge med å be dem dra hjem (og brukte da mest tid på å gjenta beskyldningene om valgfusk). I tillegg forhindret han også sannsynlig nasjonalgarden fra å settes inn (det var det Pence og Pelosi som sørget for). Dette kunne gått langt verre. Mannen er gal, og må avsettes. Han står igjen som tidenes dårlige president, og er heldigvis helt ferdig i politikken.

Jeg er enig i at han har et stort indirekte ansvar fordi han sprer en løgn om at valget er stjålet. Hvis man faktisk tror på massiv organisert juks, så er det kort vei til å bruke vold. Det burde han forstå. 

Spørsmålet i tråden er imidlertid:

"Var det Trump som ba tilhengere angripe?"

Svaret er nei.

Han ba dem om å holde en fredelig demonstrasjon:

"I know that everyone here will soon be marching over to the Capitol building to peacefully and patriotically make your voices heard" 

Det finnes ingen sitat hvor han hinter om at noen skal bryte seg inn i Kongressen. Hvem skulle tro det i det hele tatt var mulig?

Her kan man lese hvert ord Trump sa i talen, for de som har god tid:

https://abcnews.go.com/Politics/trump-told-supporters-stormed-capitol-hill/story?id=75110558&cid=social_twitter_abc

Nicklusheletida
1 time siden, Grendel skrev:

Jeg er enig i at han har et stort indirekte ansvar fordi han sprer en løgn om at valget er stjålet. Hvis man faktisk tror på massiv organisert juks, så er det kort vei til å bruke vold. Det burde han forstå. 

Spørsmålet i tråden er imidlertid:

"Var det Trump som ba tilhengere angripe?"

Svaret er nei.

Han ba dem om å holde en fredelig demonstrasjon:

"I know that everyone here will soon be marching over to the Capitol building to peacefully and patriotically make your voices heard" 

Det finnes ingen sitat hvor han hinter om at noen skal bryte seg inn i Kongressen. Hvem skulle tro det i det hele tatt var mulig?

Her kan man lese hvert ord Trump sa i talen, for de som har god tid:

https://abcnews.go.com/Politics/trump-told-supporters-stormed-capitol-hill/story?id=75110558&cid=social_twitter_abc

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-trump-var-fornoyd-med-kaoset/73252479

36 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg er enig i alt som står der, bortsett på forsøket på tankelesning og at han "innerst inne likte kaoset". 

Kilder nær ham sier at han snarere fornektet virkeligheten da det sto på. Han gjentok hele tiden at "våre folk er fredelige" og at "ingen reagerte da BLM drev hærverk". 

Bagatellisering og bortforklaringer altså. 

På 7.1.2021 den 23.09, Grendel skrev:

Snopes er USAs svar på faktisk.no (eller omvendt). De har faktasjekket akkurat dette og her er hva de sier:

https://www.snopes.com/fact-check/trump-tell-supporters-storm/

What's True

U.S. President Donald Trump did tell supporters on Jan. 6, 2021, to gather at the U.S. Capitol and try to convince members of Congress to delay the constitutional process that would affirm Biden's presidency.

What's False

Trump did not explicitly tell people to "storm" or "breach" or "break into" the Capitol.

What's Undetermined

It was a subjective call on whether Trump's use of phrases "you have to show strength" and "demand that Congress do the right thing" were meant to condone violence and crimes among right-wing extremists without explicitly encouraging it.

Så får folk avgjøre selv. 

Hei

det er oppsiktsvekkende at ikke flere får med seg slike viktige nyanser.

da det er særdeles viktig, uavhengig av hvem man liker/ikke liker, for å kunne mindre forutinntatt vurdere en situasjon/vurdere scenarier/ analysere ulike scenarier/ utfall.

Det er viktig at vi selv, hver og en av oss, leser faktisk hva som har skjedd, og ikke artikler av folk som i utgangspunktet « hater» Trump. Det er ikke der man finner svar på hva som har skjedd...

det finnes fortsatt noen ok media-hus, men de krymper og blir ferre og ferre. Før leste jeg aljazeera og bbc m.fl, men siden presse-ensretting/sensur, stadig øker, øker mine sporadiske visitter innom Resett😳🙀

men sånn går det når sensuren og ensrettingen blir for omfattende, da blir selv en garva sosialist « tvunget « inn i suspekte nyhetskanaler,

men men, det går nok bra, bare man står støtt i hva man mener og tror på.

Men vi er nok alle best tjent med å ha såpass stor toleranse, at vi kan tåle hverandre / omgås hverandre, på samme sosiale plattformer. 

På 7.1.2021 den 18.06, AnonymBruker skrev:

... å be de dra hjem, det kan være et "spill"..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...