Gå til innhold

Støttekontakt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du det og hvorfor? Er det en hjelp for deg?

Jeg har hatt støttekontakt i 2 år nå. Har schizofreni. Personen kommer og henter meg så jeg får vært litt utenfor døren siden jeg ellers aldri går ut alene.  

Anonymkode: ce00b...b99

Hvordan får du handlet mat hvis du aldri er ute alene? Er støttekontakter med deg å handler? 

Anonymkode: d9e65...efe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4017821
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke støttekontakt. Jeg har også schizofreni. Har ikke noe nettverk. Støttis ble foreslått en gang, men jeg takket nei.

Anonymkode: c3b7a...dff

Føler du at du har et fint og innholdsrikt liv uten å komme deg ut? Jeg lurer litt på hvilken begrunnelse overfor deg selv du brukte for å takke nei til støttekontakt, om du vil dele det. For meg virker det litt bakvendt og destruktivt å takke nei til et tilbud som vil gi en en bedre tilværelse. Om det da ikke er begrunnet i angst eller depresjon, selvstraff e.l. - det bør jo ev. vurderes å ta tak i med en terapeut, samtaler med psykiatrisk sykepleier for å få tips til å mestre hverdagen e.l.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4017842
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Føler du at du har et fint og innholdsrikt liv uten å komme deg ut? Jeg lurer litt på hvilken begrunnelse overfor deg selv du brukte for å takke nei til støttekontakt, om du vil dele det. For meg virker det litt bakvendt og destruktivt å takke nei til et tilbud som vil gi en en bedre tilværelse. Om det da ikke er begrunnet i angst eller depresjon, selvstraff e.l. - det bør jo ev. vurderes å ta tak i med en terapeut, samtaler med psykiatrisk sykepleier for å få tips til å mestre hverdagen e.l.

Jeg ville aldri hatt støttekontakt. Ville bare følt kleint og pinlig.

Anonymkode: 1da99...f47

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4017848
Del på andre sider

stjernestøv
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du det og hvorfor? Er det en hjelp for deg?

Jeg har hatt støttekontakt i 2 år nå. Har schizofreni. Personen kommer og henter meg så jeg får vært litt utenfor døren siden jeg ellers aldri går ut alene.  

Anonymkode: ce00b...b99

Har sykepleier fra psykisk helse, det har jeg hatt fra og til i mange år. De kan være med på mye man ikke klarer alene, nå går vi bare tur sammen. Og en stund hadde jeg ei som var ansatt i kommunen, likte henne godt og vi gjorde masse sammen. Dessverre sa hun alt jeg sa til henne til BV, da avsluttet jeg. Hun var så bekymret for barna. Da er det like greit å ha sykepleier fra psykisk helse, favoritten min døde. Tenker ofte på henne, vi gjorde masse sammen og det flere ganger i uken og vi hadde daglig kontakt på sms. Hun var bare hjertegod og varm, som en hjelper og en utrolig god venninne. En jeg alltid kunne stole på, får nok aldri ei sånn igjen. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4017887
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg ser på det som nedverdigende. Att noen skal få betalt for å være sammen med meg. Dessuten er jeg ikke ensom, jeg trives alene. Jeg har også dårlig erfaring med å se en i familien som har hatt støttekontakt hen, har hatt en drøss på noen år, de blir sjelden lengre enn ett par måneder.

Anonymkode: c3b7a...dff

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4017915
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

48 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har blitt presset til å si ja til det nå. Synes også det virker kleint at noen skal få betalt for å være vennen min. Men jeg sa ja, under tvil. Men sa det måtte være en som er noe eldre enn meg. Yngre eller samme alder blir for nært. 

Hvorfor ble du presset til støttekontakt?

De prøvde å presse på meg støttekontakt da jeg ble kasta ut av poliklinikken. Jeg sa at det var ingen vits fordi jeg klarer å komme meg ut av døra og finne på ting selv.

Anonymkode: 0b1ba...d21

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4024234
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ble du presset til støttekontakt?

De prøvde å presse på meg støttekontakt da jeg ble kasta ut av poliklinikken. Jeg sa at det var ingen vits fordi jeg klarer å komme meg ut av døra og finne på ting selv.

Fordi de ser at jeg trenger mer hjelp. Har også fått økt vedtaket i kommunen. Jeg har så lite nettverk at de tenker det kan være fint for meg å ha et til menneske å spille på og trene meg sosialt. Men jeg synes det er ubehagelig med fremmede. Pluss, vet ikke hvordan grensene da blir. Er jo enkelt med helsepersonell, men hvordan relasjon er egentlig en støttekontakt? Skal den personen være åpen om seg selv på lik linje som meg? Og hva om jeg ikke klarer å holde samtalen i gang? Og slik kan jeg kverne videre. 

Men vi ble enig om at jeg taper jo ikke på å forsøke. Bare leit om jeg blir knyttet til den også slutter den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4024242
Del på andre sider

9 minutter siden, Glitter skrev:

Fordi de ser at jeg trenger mer hjelp. Har også fått økt vedtaket i kommunen. Jeg har så lite nettverk at de tenker det kan være fint for meg å ha et til menneske å spille på og trene meg sosialt. Men jeg synes det er ubehagelig med fremmede. Pluss, vet ikke hvordan grensene da blir. Er jo enkelt med helsepersonell, men hvordan relasjon er egentlig en støttekontakt? Skal den personen være åpen om seg selv på lik linje som meg? Og hva om jeg ikke klarer å holde samtalen i gang? Og slik kan jeg kverne videre. 

Men vi ble enig om at jeg taper jo ikke på å forsøke. Bare leit om jeg blir knyttet til den også slutter den.

Ja det der var mye av grunnen til at jeg også takket nei. Jeg knytter meg for fort og lett, og da er det uaktuelt å skulle knytte meg til ett menneske som kun bryr seg så lenge de får betalt for det. Bruddet ville blitt for smertefullt. Jeg syns også det er så trist å tenke på at man får kun være med " vennen" sin så lenge de har avsatt tiden og får kompensasjon for det. Det er jo ikke en venn du kan ringe og spørre om å henge en torsdag hvis de innvilgede timene er 3 timer på en tirsdag.

Jeg har heller ikke noe venner eller nettverk, og er uføretrygdet pga lidelsene mine så har ikke kollegaer og en jobb å gå til heller, men klarer heldigvis å komme meg på trening eller å gå å se i butikker/museer nede i sentrum.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4024243
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det der var mye av grunnen til at jeg også takket nei. Jeg knytter meg for fort og lett, og da er det uaktuelt å skulle knytte meg til ett menneske som kun bryr seg så lenge de får betalt for det. Bruddet ville blitt for smertefullt. Jeg syns også det er så trist å tenke på at man får kun være med " vennen" sin så lenge de har avsatt tiden og får kompensasjon for det. Det er jo ikke en venn du kan ringe og spørre om å henge en torsdag hvis de innvilgede timene er 3 timer på en tirsdag.

Jeg har heller ikke noe venner eller nettverk, og er uføretrygdet pga lidelsene mine så har ikke kollegaer og en jobb å gå til heller, men klarer heldigvis å komme meg på trening eller å gå å se i butikker/museer nede i sentrum.

Ja, og det er derfor jeg har sagt nei tidligere. Grunnen til at jeg sa ja nå er jo rett og slett fordi jeg ser at jeg er nødt til å få økt livskvaliteten hvis jeg skal komme videre. Og å få øvd meg på å være sosial kan kanskje hjelpe senere. 

Men må ærlig innrømme at jeg kjenner på skam i forhold til å ha støttekontakt. Føler på en måte det er et skikkelig bevis på hvor skakkjørt ting er. Det er kanskje litt ulogisk når jeg er regelmessig innlagt og har oppfølging fra kommunen, skal i videre behandling osv, at det er det med støttekontakt som får meg til å føle at det virkelig står dårlig til. Samtidig, hvis det kan hjelpe meg så må jeg jo bare prøve. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4024244
Del på andre sider

19 minutter siden, Glitter skrev:

Ja, og det er derfor jeg har sagt nei tidligere. Grunnen til at jeg sa ja nå er jo rett og slett fordi jeg ser at jeg er nødt til å få økt livskvaliteten hvis jeg skal komme videre. Og å få øvd meg på å være sosial kan kanskje hjelpe senere. 

Men må ærlig innrømme at jeg kjenner på skam i forhold til å ha støttekontakt. Føler på en måte det er et skikkelig bevis på hvor skakkjørt ting er. Det er kanskje litt ulogisk når jeg er regelmessig innlagt og har oppfølging fra kommunen, skal i videre behandling osv, at det er det med støttekontakt som får meg til å føle at det virkelig står dårlig til. Samtidig, hvis det kan hjelpe meg så må jeg jo bare prøve. 

Ja da er det absolutt verdt et forsøk, og jeg håper det kan hjelpe deg til å komme videre ❤️ Jeg føler det er en viss forskjell på det å være innlagt/ha oppfølging fra kommune og poliklinikk og en støttekontakt. De første er det mer tydelig at du er en jobb for dem, mens støttekontakt blander ledig det å skulle være noens jobb med venn. Det er noe jeg selvs liter med å kunne takle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4024255
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja da er det absolutt verdt et forsøk, og jeg håper det kan hjelpe deg til å komme videre ❤️ Jeg føler det er en viss forskjell på det å være innlagt/ha oppfølging fra kommune og poliklinikk og en støttekontakt. De første er det mer tydelig at du er en jobb for dem, mens støttekontakt blander ledig det å skulle være noens jobb med venn. Det er noe jeg selvs liter med å kunne takle.

Ja, det er akkurat det som er. 

Takk. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458683-st%C3%B8ttekontakt/#findComment-4024257
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...