Gå til innhold

Skal penger som samboer overfører til min konto meldes i selvangivelsen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hørt at folk må oppgi gaver på selvangivelsen... 

I går overførte samboer 20 000 kr til meg for å hjelpe/låne  meg  penger til å få betalt ned et veldig dyrt forbrukslån som hadde så høy rente. Må jeg oppgi de 20 000 kronene i selvangivelsen? Må jeg skatte på de? 

Vi inngår jo i samme husstand så vet ikke om hva reglene er for overføringer av penger til hverandre i sånne anledninger? 

Anonymkode: 51a08...d9f

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis de er av en slik størrelse at likningsvesenet kan få en mistanke om at du har jobbet svart. Hvis f.eks. broren din vinner 32 millioner i Vikinglotto og gir deg 10 av dem, vil de være synlige på kontoen din og stemme dårlig med inntekten din. Da bør du forklare saken for skattevesenet. Eller når man overfører bort fast eiendom av typen hytta på Sørlandet, til barnebarna. Du kan tenke at det gjelder gaver med en verdi som når man mottar (stor) arv. 

Overføringer av normal størrelse mellom folk på samme adresse skal selvsagt ikke oppgis eller beskattes. 

Endret av laban
AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I går overførte samboer 20 000 kr til meg for å hjelpe/låne  meg  penger til å få betalt ned et veldig dyrt forbrukslån som hadde så høy rente. Må jeg oppgi de 20 000 kronene i selvangivelsen? Må jeg skatte på de? 

Vi inngår jo i samme husstand så vet ikke om hva reglene er for overføringer av penger til hverandre i sånne anledninger? 

Det er uansett bare beløp over 100 000 som skal oppgis i skattemeldingen.

Anonymkode: b2c4d...cee

AnonymBruker
45 minutter siden, laban skrev:

Ja, hvis de er av en slik størrelse at likningsvesenet kan få en mistanke om at du har jobbet svart. Hvis f.eks. broren din vinner 32 millioner i Vikinglotto og gir deg 10 av dem, vil de være synlige på kontoen din og stemme dårlig med inntekten din. Da bør du forklare saken for skattevesenet. Eller når man overfører bort fast eiendom av typen hytta på Sørlandet, til barnebarna. Du kan tenke at det gjelder gaver med en verdi som når man mottar (stor) arv. 

Overføringer av normal størrelse mellom folk på samme adresse skal selvsagt ikke oppgis eller beskattes. 

Ok. Da vet jeg det. Takk for info. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dvs de 20 000 trenger du ikke å oppgi. 

Anonymkode: f0881...313

Flott.  

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er uansett bare beløp over 100 000 som skal oppgis i skattemeldingen.

Anonymkode: b2c4d...cee

Ok. Greit å vite. Måtte sette meg inn i reglene. Takk for svar! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...