Gå til innhold

"Normal" ungdom? (Kupton og andre)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tvillinggutter på 18 år. Han ene bruker å ha overnattingsbesøk av to ulike jenter.(Ikke samtidig!!)  Han sier at han ikke er kjærester med noen av de. Jeg har uttrykt min bekymring overfor sønnen min, men han virker ikke å bry seg om det. Han går siste året på videregående og har jobb i butikk vedsiden av. Han gjør det bra på skolen og ellers i livet. Er han en "normal" ungdom eller bør jeg uroe meg?

Anonymkode: e01fb...c0f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/458692-normal-ungdom-kupton-og-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tvillinggutter på 18 år. Han ene bruker å ha overnattingsbesøk av to ulike jenter.(Ikke samtidig!!)  Han sier at han ikke er kjærester med noen av de. Jeg har uttrykt min bekymring overfor sønnen min, men han virker ikke å bry seg om det. Han går siste året på videregående og har jobb i butikk vedsiden av. Han gjør det bra på skolen og ellers i livet. Er han en "normal" ungdom eller bør jeg uroe meg?

Høres normalt ut. 

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt normalt. Min eldste datter hadde mange  overnattingsgjester på rommet sitt opp gjennom oppveksten. Det var mange gutter også, som hun ikke var kjæreste med. Noen ganger var det en, andre ganger var det flere. Det lå madrasser og dyner ut over gulvet. Hun hadde dobbeltseng, så noen lå sammen med henne opp i den også.

I dag er det helt vanlig å ha både guttevenner og jentevenner og hvis en 18-åring skulle finne på noe som "skummelt" som å ha sex, så trøst deg med at det er verre ting de kunne funnet på.

Endret av Nicklusheletida
.
AnonymBruker

Jeg tenker at spørsmålet her er om det er normalt at 18-åringen holder på med to jenter samtidig. Det er ikke overnattingsbesøk som i madrass på gulvet tror jeg. For noen er det vel normalt, for andre ikke. Sikkert noen hjerter som blir knust på veien, men det hører jo ungdommen til.

Anonymkode: c9ff5...5cb

Drømmeautomat

Helt normalt og uansett ikke noe du kan eller bør forsøke å gjøre noe med. Sønnen din er myndig. Jeg ville vel vært mer bekymra for broren, som det ikke virker som det blir så mye på.

Endret av Drømmeautomat

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, Nicklusheletida skrev:

I dag er det helt vanlig å ha både guttevenner og jentevenner og hvis en 18-åring skulle finne på noe som "skummelt" som å ha sex, så trøst deg med at det er verre ting de kunne funnet på.

Ja det er helt vanlig å ha gutte- og jentevenner, men er det vanlig å ha sex med dem etter behag?  De kan finne på verre ting enn å ha sex, men det krever at alle samtykker.  Jeg hadde ikke samtykket til sex hverannen natt.

Anonymkode: cdf87...78a

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ungdom/ung voksen i hus selv, jeg reagerer ikke på det du beskriver. Jeg hadde ikke uroet meg utifra det du skriver.

På 8.1.2021 den 13.39, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke likt dette.  Jeg har hele tiden vært klar på at jeg deler ikke en seksualpartner med andre kvinner.  Vet disse jentene om hverandre`?

Nicklusheletida
På 8.1.2021 den 23.59, AnonymBruker skrev:

Ja det er helt vanlig å ha gutte- og jentevenner, men er det vanlig å ha sex med dem etter behag?  De kan finne på verre ting enn å ha sex, men det krever at alle samtykker.  Jeg hadde ikke samtykket til sex hverannen natt.

Det står ingen ting om at de har sex, men siden du spør:  Ja, jeg tror det er normalt for en 18-åring å ha sex etter behag. Det er i hvert fall ikke unormalt.

18 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det står ingen ting om at de har sex, men siden du spør:  Ja, jeg tror det er normalt for en 18-åring å ha sex etter behag. Det er i hvert fall ikke unormalt.

Det er ikke sexuelt avvik, men ville du likt å være en av jentene hvis de ikke vet om hverandre?

Annonse

16 timer siden, kupton skrev:

Jeg verken vil eller kan svare på om dette er «normalt». Jeg tror ikke det finnes noe objektivt å si om dette (das ding an sich). Det er nok kun en subjektiv bedømmelse (das ding fur mich».

Hadde du hatt sex med to jenter på skift (og det hjemme hos foreldrene dine) da du var i den alderen?  Det er klart subjektivt, men det kan være greit å ha med.  Jeg er ikke særlig stødig i tysk og forstår deg ikke der.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du hatt sex med to jenter på skift (og det hjemme hos foreldrene dine) da du var i den alderen?  Det er klart subjektivt, men det kan være greit å ha med.  Jeg er ikke særlig stødig i tysk og forstår deg ikke der.

De kan være venner, eller de kan ha sex. Uansett lite unormalt. Som foreldre er det selvfølgelig lov å komme med litt spørsmål og «leveregler», men det er uansett ikke unormalt at ting utforskes i den alderen. 

9 minutter siden, cilie skrev:

De kan være venner, eller de kan ha sex. Uansett lite unormalt. Som foreldre er det selvfølgelig lov å komme med litt spørsmål og «leveregler», men det er uansett ikke unormalt at ting utforskes i den alderen. 

Dette handler om etikk.  Det er ikke sexuelt "unormalt" å ha sex hver eneste natt og dele det på to, men det er ikke vanlig i vår kultur.  Hvordan det gjøres i harem har jeg svært små kunnskaper om.

Jeg hadde ikke likt å ha en 18 årig gutt boende hos meg, uansett om det var min sønn eller ikke, som hadde flere jenter på overnatting på skift.  Jeg antar at jeg ikke hadde hatt samme betenkninger om å ha flere jenter på madrasser på gulvet samtidig selv om de i utgangspunktet kunne hatt gruppesex.  Hvis det er tilfellet synes jeg at ungdommene kan flytte for seg selv, i mitt hjem hadde jeg ikke likt gruppesex eller forskjellige sexpartnere.

Nicklusheletida
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sexuelt avvik, men ville du likt å være en av jentene hvis de ikke vet om hverandre?

Er det du eller jeg som har misforstått spørsmålet tro ?

Jeg kan ikke se at trådstarter lurer på om jentene liker dette. Det står heller ingenting om at jentene ikke vet om hverandre. Det står ingeting om at de har sex heller. Det står at de er venner.

Så spørsmålet er om det er normalt for en gutt å ha to forskjellige jentevenner og ha dem på overnatting. Svaret mitt er ja. 

Jeg har ganske lang erfaring med ungdommer. Min eldste datter hadde mange både guttevenner og jentevenner. Alle overnattet i tur og orden. 

Hun yngste var litt annerledes. Hun har nesten bare jentevenner og en guttevenn. Guttevennen har overnattet flere ganger. Han er homofil og på en måte en av jentene. 

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Er det du eller jeg som har misforstått spørsmålet tro ?

Jeg kan ikke se at trådstarter lurer på om jentene liker dette. Det står heller ingenting om at jentene ikke vet om hverandre. Det står ingeting om at de har sex heller. Det står at de er venner.

Så spørsmålet er om det er normalt for en gutt å ha to forskjellige jentevenner og ha dem på overnatting. Svaret mitt er ja. 

Jeg har ganske lang erfaring med ungdommer. Min eldste datter hadde mange både guttevenner og jentevenner. Alle overnattet i tur og orden. 

Hun yngste var litt annerledes. Hun har nesten bare jentevenner og en guttevenn. Guttevennen har overnattet flere ganger. Han er homofil og på en måte en av jentene. 

Jeg tror ts må svare på hvem forstår hvem.  Så det er sagt så har jeg lang erfaring med ungdommer også, både privat og yrkesmessig.  Hvorvidt homofil guttevenn av din datter overnattet hos henne er ikke relevant i denne diskusjonen.

Jeg har hatt foreldre foran meg som påsto at datteren var så uheldig at akkurat da politiet sto i døren tok hun sitt første drag av hasj.  Gjett hvem trodde på det?

Nicklusheletida
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ts må svare på hvem forstår hvem.  Så det er sagt så har jeg lang erfaring med ungdommer også, både privat og yrkesmessig.  Hvorvidt homofil guttevenn av din datter overnattet hos henne er ikke relevant i denne diskusjonen.

Jeg har hatt foreldre foran meg som påsto at datteren var så uheldig at akkurat da politiet sto i døren tok hun sitt første drag av hasj.  Gjett hvem trodde på det?

Hasj er langt verre enn sex.

Men du lurer egentlig ikke på om 18-åringen er en normal ungdom eller ikke? Det var nemlig det jeg svarte på. Jeg tror det er ganske normalt og mer normalt i dag enn da du og jeg var unge.

Men det du lurer på er om dette er greit eller ikke ? Det har jeg ikke svart på enda, men du kan få et svar nå.

Hvis dette var min sønn og jeg gikk ut i fra at de hadde sex, så ville jeg nok ha stilt noen spørsmål. Er dette ok for jentene? Vil du komme til å såre noen? Er det et avklart vennskapsforhold inkl sex eller håper jentene på et forhold? Hvis jentene håper et kjæresteforhold, så ville jeg ha sagt det var respektløst overfor jentene og bedt han behandle de pent.

Ut over dette er det ikke så mye mer jeg kunne ha gjort annet enn å oppfordre til bruk av kondom. 

Hvis min tenåringsdatter hadde overnattet hos sønnen din hadde jeg vært veldig glad for at du fulgte litt med. Jenter er mer sårbar i disse situasjonene uansett hva det moderne kvinnesyn måtte si. Det er typisk norsk å mene at det man selv mener og gjør er det normale og det rette også for andre. Tror Kupton prøver å si at man i mange tilfeller ikke kan svare for andre hva som er normalt og riktig. De som mener at du ikke har rett til å si noe fordi ungdommen er 18 år kan ikke ha hatt en 18 åring i hus selv. 
Jeg er også mor til flere ungdommer men de 
gjør meg ikke til ekspert på andre sine ungdommer. Og fagfolk er lært opp til å ha en objektiv og nøytral mening om temaet. Men jeg kjenner fagfolk som er streng med sine egne ungdommer fordi de i sitt yrke har sett konsekvensene av friheten i vårt samfunn. Du kjenner din ungdom best og du har lov å mene noe så lenge din myndige ungdom bor hjemme. Jeg hadde fire ulike ungdommer. Noen var moden og tok kloke avgjørelser tidlig og noen var mer umoden. Etter min mening tar noen altfor lett på sex. Som om det bare er en enkel fysisk aktivitet uten ansvar og konsekvenser. Og da mener jeg konsekvenser som ikke et kondom kan beskytte mot. Å ha overnatting av ulike jenter alene på sitt eget rom er ikke nødvendigvis normalen men helt sikkert mange andre som gjør. Min datter overnattet noen ganger hos en venn men da på eget rom og de var gjerne flere som overnattet. Likevel ble fristelsen en gang for stor og denne vennen presset henne til sex. Det fikk ingen konsekvenser for han men en del følelsesmessige konsekvenser for henne i ettertid. 

Anonymkode: 48e45...0cc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...