Gå til innhold

Det virker som at psykologen tror jeg har fortrengte traumer, mens jeg bare har blitt redd for falske minner

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å gå til en ny psykolog. Jeg husker veldig lite fra barndommen og ungdomsårene, noe som har vert en del av det vi har snakket om. Han har kommet med kommentarer som at kroppen husker og at det kommer til å bli interessant hva som ligger bak det at jeg husker så lite og at han tror det vil komme frem etterhvert o.l.

Jeg har fått inntrykk av at han tror jeg har fortrengte traumer, mens jeg selv egentlig bare tror at det er naturlig at jeg ikke husker så mye. Og det at han tror dette har gjort meg redd for falske minner.

Noen som har erfaring? Er det "hysterisk" av meg å være redd for falske minner? Kan jeg stole på at psykologen har nok kompetanse på dette til at han kan innse at jeg bare er en person som husker lite fra fortiden?

Anonymkode: 1621c...9c0

Fortsetter under...

Jeg hadde automatisk blitt betenkt. Om jeg var deg ville jeg diskutert dette med ham og forklart hvordan du opplever det. Er i det hele tatt dette relevant for situasjonen din i dag og det du strever med?

9 timer siden, kupton skrev:

Kroppen husker ingenting. 

Når du tenker at kroppen ikke husker noe, er det da hodet som husker når jeg brekker meg av visse typer konsistenser i munnen? Og når jeg reagerer som en automatisk innarbeidet refleks på spesielle typer berøringer? Eller får flashbacks av berøring eller visse bevegelser. Når jeg i forrige time kunne vise psykologen min en bevegelse jeg dagen i forveien hadde begynt å gjøre med hendene/armene som en beskyttelse og da jeg forsøkte å gjøre samme bevegelse på psykologkontoret og tillot meg å kjenne etter på følelsene, begynte tårene å renne nedover kinnene fordi jeg forsto at det var en bevegelse for å beskytte meg selv (som var nødvendig å gjøre for meg en gang i tiden). Jeg forsto det da som at hodet gjenkjente kroppens bevegelser og assosierte den til et spesifikt minne eller hendelse som ble smertefullt å bli påminnet om. Et minne jeg har kjempet knallarhdt i alle år for å komme meg unna ved å holde meg i aktivitet alle døgnets timer jeg er våken så å si.

Jeg synes det er vanskelig som pasient at det er ulike holdninger til dette i fagmiljøet. Verre var det i 1960- og 1970-årene. Den lidende part fordi profesjonene er uenige seg i mellom blir pasientene som bllir mer eller mindre forvirret og vet ikke hva eller hvem man skal tro på. Som pasient er man prisgitt de som har studert faget i 6 år for å hjelpe oss, og man har jo tro på at de har fagkunnskap, men når de er uenige seg imellom, kan en jo begynne å lure. Jeg har et klart standpunkt hva falske minner og fortrengt barndom angår, men at kroppen husker er jeg mer tvilende til fordi jeg selv opplever å ha en annen erfaring eller å ha fått forklart en annen teori på mine erfaringer. Psykologen min er utdannet innen sensorimotorisk psykoterapi (SPI), men anvender også flere typer behandlingsmetoder da han også kan dette, om det har noe å si. For meg fungerer det fint, og det viktigste er uansett at psykologen ikke forsøker å plante falske minner i pasienten. Dette har jeg og min psykolog ærlig snakket om i terapien på mitt initiativ og jeg tenker det er et viktig tema å belyse - om det er et emne som terapeuten ønsker å feie under teppe eller tenker at ikke er viktig, bør en finne en annen terapeut.

Slik psykoterapi tror jeg i mange tilfeller kan være skadelig. Jeg hadde en venn som gikk hos en ufaglært alternativ terapeut som mente at hennes psykiske uhelse kunne skyldes overgrep i barndommen. Hun trodde det var hennes far. Altså at hennes far kunne være overgriper, uten att "pasienten" selv husket det. Så jeg og flere til gikk og skulte olmt på faren hennes i flere år, før hun trakk alle beskyldninger. 

Anonymkode: bdbd4...7a4

Annonse

Det der med fortrengte minne/traumer er vel egentlig bare tull har jeg forstått. Har ikke psykologen til Thomas Quick fått mye tyn for det? Enten husker man, ellers så er det bare manipulerte falske minner, tenker jeg.

Anonymkode: 98a78...33d

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der med fortrengte minne/traumer er vel egentlig bare tull har jeg forstått. Har ikke psykologen til Thomas Quick fått mye tyn for det? Enten husker man, ellers så er det bare manipulerte falske minner, tenker jeg.

Ja, tenk han fikk benzodiazepiner når han skiftet personlighet og husket de grusomme detaljene. Litt av ett incentiv for en bedrager med benzoavhengighet.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenk han fikk benzodiazepiner når han skiftet personlighet og husket de grusomme detaljene. Litt av ett incentiv for en bedrager med benzoavhengighet.

Off-topic, men en liten påminnelse om at det kan være helt ok å være litt skeptisk til autoriteter og eksperter.(Uten at man skal bikke over og bli QAnon) 

7 minutter siden, Grendel skrev:

Off-topic, men en liten påminnelse om at det kan være helt ok å være litt skeptisk til autoriteter og eksperter.(Uten at man skal bikke over og bli QAnon) 

Du vet visst ikke så mye om QAnon hvis dette fikk deg til å relatere dette til dem. Slutt med off-topic innslag er du snill.

32 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg henviser bare til dekningen i media. I kort-tekst er det det jeg skriver der, så jeg skjønner ikke helt hva som var galt i det jeg sa. Jeg sier ikke feks att DID er noe vås. Det har jeg ikke grunnlag for å si. Jeg bare påpekte en som misbrukte diagnosen. Og hvilket minefelt slik terapi kan bli.

Jeg har sett en person forandre personlighet jeg. Spilte hen spilte hen godt. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg henviser bare til dekningen i media. I kort-tekst er det det jeg skriver der, så jeg skjønner ikke helt hva som var galt i det jeg sa. Jeg sier ikke feks att DID er noe vås. Det har jeg ikke grunnlag for å si. Jeg bare påpekte en som misbrukte diagnosen. Og hvilket minefelt slik terapi kan bli.

Jeg har sett en person forandre personlighet jeg. Spilte hen spilte hen godt. 

Hvis noen tolker innlegget mitt som et slags angrep har de misforstått.

Men unnskyld til TS, det var ikke meningen å komme med slikt i denne tråden. Jeg ville også vært skeptisk. Uten att det er så dramatisk som avsporingen her kunne hinte på. For så ille er det ikke.

Annonse

16 timer siden, kupton skrev:

Kroppen husker ingenting. 

Tror du må forklare deg nå. Har du aldri opplevd at en lukt, en lyd, om henholdsvis nese og ører oppfatter gir minner i hjernen? 

Anonymkode: bdb67...50d

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags faglige kvalifikasjoner har Solvei Bøhle?

Anonymkode: 4b24b...690

Vet ikke men har lest den boken, kjente meg igjen. 

1 time siden, Grendel skrev:

Hvis noen tolker innlegget mitt som et slags angrep har de misforstått.

Ah, ok. Jeg tenkte du mente jeg gikk litt langt i min kommentar. Da den sa noe vedrørende ekstremvarianten av dette traume og falske minner begrepet.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nervesystemet er vel en del av kroppen? 

Anonymkode: a130d...805

Jeg skulle vært mer presis. Hjernen er selvsagt en del av kroppen, og det er den som husker.

Men når en del av traumemiljøet slenger ut "kroppen husker"- påstanden, er det nedenfor kjeven de mener.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...