Gå til innhold

Kanskje det er på'n igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag morges raste jeg helt plutselig ned i et sort hull hvor hver følelse og tanke bare ble verre og verre. Til slutt lå jeg og gråt. Helt plutselig, etter en 5-6 timer med dette kjøret løsnet det og jeg begynte å le hysterisk. Jeg lo og jeg lo og jeg lo, men følte et intenst ubehag og det føler jeg fremdeles. Kanskje dette er en mutert form for tankekjør? Jeg skal ta en imovane snart og ber om en bedre morgendag. Hvis det begynner igjen i morgen er det bare å doble dosen med fluanxol og holde ut de to tre dagene det tar før alt stabiliserer seg. Av og til lurer jeg på om jeg ikke skal øke dosen fluanxol med et mg eller to på daglig basis for å bli mer robust. Får diskutere dette med psykiateren når jeg har telefonmøte i februar. Skjønt han har jo sagt at jeg kan dosere denne medisinen etter behag. 

Jada, jeg vet at dette er ingenting sammenlignet med hva mange av dere sliter med, men jeg følte for å få det ned på "papir" allikevel. Jeg har gjort endel viktige forandringer i livet mitt de siste par årene som har styrket selvfølelsen min noe enormt og jeg vil gjerne fortsette i det positive sporet. Å være normal er for meg en hedersbetegnelse som jeg streber etter. Jeg har ikke som mål å være noe utenom det vanlige. Jeg ønsker simpelten å være en velfungerende borger i det flotte landet vårt. Det er ambisiøst nok for meg. 

Nå tar jeg frem boksen med fluanxol sånn at den står klar til i morgen. Eller kanskje jeg skal øke allerede nå? Kjenner at det begynner å skrike oppe i hodet igjen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du godt nok medisinert for den bipolare lidelsen? Fluanxol er vel ikke akkurat noen typisk bipolarmedisin, i alle fall ikke som monoterapi. 

Anonymkode: 7f21a...c1d

Skrevet

Jeg håper dagen i dag blir bedre. :) Mine dager er for tiden slik at jeg er svært tung og nedenfor på morgen og første del av dagen. Da er jeg nesten helt invalid og etter morgenstellet er jeg utkjørt og eneste stimuli jeg klarer er å høre musikk og taste på tlf et par min av gangen. Så fungerer jeg litt bedre fra ca kl 14-17 og da prøver jeg å få aktivisert meg litt. En 15 min tur og slikt. Så blir jeg dårligere mot kvelden igjen. Er konstant sliten. Tidvis slik at jeg må ha øynene igjen fordi lyset blir for sterkt. 

Men, vi som dessverre har kroniske lidelser må huske på når det er skikkelig mørkt at vi har jo gang på gang klart å komme oss litt ut av det verste. Det vet jo du også at du gjør, og det ser jo ut som at du har funnet en måte å stoppe nedturene på. Det er jo kjempebra. Men jeg føler virkelig med deg. De dypeste dalene er så vonde og selv om vi vet det ikke er så voldsomt for alltid så kan det være ufattelig tøft mens det står på. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du godt nok medisinert for den bipolare lidelsen? Fluanxol er vel ikke akkurat noen typisk bipolarmedisin, i alle fall ikke som monoterapi. 

Anonymkode: 7f21a...c1d

Jeg står på lamictal, wellbutrin og cipralex også. Fluanxol er den beste ap jeg noensinne har prøvd. 

Skrevet
12 timer siden, Glitter skrev:

Jeg håper dagen i dag blir bedre. :) Mine dager er for tiden slik at jeg er svært tung og nedenfor på morgen og første del av dagen. Da er jeg nesten helt invalid og etter morgenstellet er jeg utkjørt og eneste stimuli jeg klarer er å høre musikk og taste på tlf et par min av gangen. Så fungerer jeg litt bedre fra ca kl 14-17 og da prøver jeg å få aktivisert meg litt. En 15 min tur og slikt. Så blir jeg dårligere mot kvelden igjen. Er konstant sliten. Tidvis slik at jeg må ha øynene igjen fordi lyset blir for sterkt. 

Men, vi som dessverre har kroniske lidelser må huske på når det er skikkelig mørkt at vi har jo gang på gang klart å komme oss litt ut av det verste. Det vet jo du også at du gjør, og det ser jo ut som at du har funnet en måte å stoppe nedturene på. Det er jo kjempebra. Men jeg føler virkelig med deg. De dypeste dalene er så vonde og selv om vi vet det ikke er så voldsomt for alltid så kan det være ufattelig tøft mens det står på. 

Jeg har det bedre nå. Takk for omtanken! Før jeg la meg begynte jeg å lese i en bok om helse for kvinner over 50 og den var ganske inspirerende så jeg fikk tankene over på noe annet. I dag har jeg ikke gjort stort. Ikke gått tur en gang, men jeg lagde en god middag. Nå begynner jeg å bli trett og gleder meg til å ta en varm dusj og så legge meg under dyna og lese. 

Hvordan har din dag vært? Samme greia eller bedre?

Skrevet
10 timer siden, Gondor skrev:

Jeg har det bedre nå. Takk for omtanken! Før jeg la meg begynte jeg å lese i en bok om helse for kvinner over 50 og den var ganske inspirerende så jeg fikk tankene over på noe annet. I dag har jeg ikke gjort stort. Ikke gått tur en gang, men jeg lagde en god middag. Nå begynner jeg å bli trett og gleder meg til å ta en varm dusj og så legge meg under dyna og lese. 

Hvordan har din dag vært? Samme greia eller bedre?

Så bra det har gått litt bedre. Tenker det er jo utrolig bra at du har funnet noe som fungerer slik at nedturene ikke blir så utrolig lange hele tiden. Det krever nok mye styrke det. 

Jeg hadde det tøft i går. Masse masse tårer og på kvelden et panikkanfall hvor jeg måtte sette meg ned for holdt på å besvime. Prøver så godt jeg kan selv å huske at det er jo ikke så her ille hele tiden. Jeg må bare holde ut og ikke gjøre dumme ting inntil det slipper taket litt.

Skrevet

Hva er de dumme tingene du eventuelt kunne kommet til å gjøre?

Skrevet

Så bra det går bedre med deg. Det er utrolig vanskelig når man er helt i kjelleren å dra seg opp igjen. Det er jo vanskelig å se at det kommer bedre timer når det stormer som verst. Håper du klarer å fortsette i det positive sporet du er på. 

Skrevet
1 time siden, Gondor skrev:

Hva er de dumme tingene du eventuelt kunne kommet til å gjøre?

Skal ikke gå i detaljer, men ulike destruktive ting for å slippe unna. Det er en stadig kamp, men i perioder er kampen så mye hardere. Men, jeg har jo reist meg igjen mange ganger. Håper på det samme nå. :) Er bedre nå enn jeg var for to uker siden. Da var det kritisk. Nå drifter jeg inn og ut av det. Hvis det gir mening. 

I dag har jeg klart å gå tur i sola. :)

Skrevet

Så fint du har fått gått tur i solskinnet i dag! Det har ikke jeg klart, men jeg skal gå om noen minutter. Bedre å gå i mørke enn å ikke gå i det hele tatt. Jeg skjønner hva du mener når du sier at du drifter inn og ut av en tilstand. Man får fri en liten stund og aner håp og så er det på'n igjen. Jeg sover mye for tiden og tror jeg på den måten unngår å stå ansikt til ansikt med alt det hjernen finner på av krøll. 

God helg og fortsett den nye trenden med å gå tur! Så lover jeg å gjøre det samme. Vi har jo veldig godt av det!

Skrevet
15 timer siden, Gondor skrev:

Så fint du har fått gått tur i solskinnet i dag! Det har ikke jeg klart, men jeg skal gå om noen minutter. Bedre å gå i mørke enn å ikke gå i det hele tatt. Jeg skjønner hva du mener når du sier at du drifter inn og ut av en tilstand. Man får fri en liten stund og aner håp og så er det på'n igjen. Jeg sover mye for tiden og tror jeg på den måten unngår å stå ansikt til ansikt med alt det hjernen finner på av krøll. 

God helg og fortsett den nye trenden med å gå tur! Så lover jeg å gjøre det samme. Vi har jo veldig godt av det!

Ja det er absolutt bra selv om det er mørkt. 

Takk for det! Og ja, det må vi få til. Starte i det små og gradvis øke på. :) Hehe, laget et lite slagord der følte jeg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...