Gå til innhold

Merkelige oppringninger

Anbefalte innlegg

Gjest Naana47

Siden i går har jeg fått 9 anrop fra for meg ukjente nummer. Når jeg har svart har forbindelsen blitt brutt med en gang. Når jeg har søkt på gule sider har det vært helt vanlige mennesker med navn og adresse jeg har fått opp. Andre ganger har det vært uten at noe navn kommer opp. 

Jeg skrev sms til det ene nummeret med navn: "Hei, ser du har ringt. Var det noe spesielt?" Og fikk sms tilbake om at vedkommende ikke hadde ringt meg. 

Noen som vet om dette er en ny form for telefonterror? Har noen opplevd lignende? Er det noen som bruker andres telefonnummer til å ringe opp andre på kødd? Lurer da samtidig på om mitt nummer blir brukt i samme ærend, altså til å ringe opp vilt fremmede mennesker for så å bryte straks de tar telefonen. Det er i så fall veldig kjipt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459023-merkelige-oppringninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Naana47 skrev:

Siden i går har jeg fått 9 anrop fra for meg ukjente nummer. Når jeg har svart har forbindelsen blitt brutt med en gang. Når jeg har søkt på gule sider har det vært helt vanlige mennesker med navn og adresse jeg har fått opp. Andre ganger har det vært uten at noe navn kommer opp. 

Jeg skrev sms til det ene nummeret med navn: "Hei, ser du har ringt. Var det noe spesielt?" Og fikk sms tilbake om at vedkommende ikke hadde ringt meg. 

Noen som vet om dette er en ny form for telefonterror? Har noen opplevd lignende? Er det noen som bruker andres telefonnummer til å ringe opp andre på kødd? Lurer da samtidig på om mitt nummer blir brukt i samme ærend, altså til å ringe opp vilt fremmede mennesker for så å bryte straks de tar telefonen. Det er i så fall veldig kjipt. 

Jeg svarer aldri på numre jeg ikke kjenner (med mindre jeg venter en telefon fra et firma), men sjekker opp etterpå hvem det var. Er det som du beskriver, et vanlig norsk mobilnummer så antar jeg at vedkommende har ringt feil eller så får vedkommende sende meg en sms isteden. Utenlandske nummer avviser jeg alltid.

Men jeg har også opplevd å ta telefonen på vanlig norsk mobilnummer og fått en engelskspråklig dame på tråden. La bare på og hørte ikke mer. Det er svindel fra ende til annen. Så mitt råd er - med mindre du kjenner nummeret (legg det inn i mottagerlista di så kommer det opp hver det er) så avviser du bare og sjekker heller etterpå på 1881.no hvem det var.

4 timer siden, Naana47 skrev:

Jeg har selv mottatt en haug med oppringinger fra ukjent nummer. Men jeg tar de ikke når de ikke kan levere igjen en beskjed eller sende en sms. Liker ikke å få telefoner fra fremmede numre. Viktigste er at jeg vet at det er fra ingen i familien min. Og det er ikke fra jobben. 

Anonymkode: 79828...dec

Gjest Naana47
3 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg svarer aldri på numre jeg ikke kjenner (med mindre jeg venter en telefon fra et firma), men sjekker opp etterpå hvem det var. Er det som du beskriver, et vanlig norsk mobilnummer så antar jeg at vedkommende har ringt feil eller så får vedkommende sende meg en sms isteden. Utenlandske nummer avviser jeg alltid.

Men jeg har også opplevd å ta telefonen på vanlig norsk mobilnummer og fått en engelskspråklig dame på tråden. La bare på og hørte ikke mer. Det er svindel fra ende til annen. Så mitt råd er - med mindre du kjenner nummeret (legg det inn i mottagerlista di så kommer det opp hver det er) så avviser du bare og sjekker heller etterpå på 1881.no hvem det var.

Takk for svar. Har fått ytterligere tre telefonoppringninger siden jeg startet denne tråden, uten at jeg har giddet å ta den eller sjekke hvem det er, så noe er jo galt. Tror jeg får ringe teleoperatøren og spørre om de har hatt noe feil (feilkobling?) av noe slag, det kan jo ha hendt andre enn meg også.

Jeg pleier vanligvis heller ikke å svare på numre jeg ikke kjenner, men angsten for at det kan være noe relatert til det voksne barnet mitt som ikke bor hjemme blir noen ganger for stor. Det kunne jo være at noe hadde hendt hn og hn har bedt dem ringe meg..

Utenlandske numre tar jeg aldri jeg heller. 

Gjest Naana47
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv mottatt en haug med oppringinger fra ukjent nummer. Men jeg tar de ikke når de ikke kan levere igjen en beskjed eller sende en sms. Liker ikke å få telefoner fra fremmede numre. Viktigste er at jeg vet at det er fra ingen i familien min. Og det er ikke fra jobben. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte å ringe opp igjen men det gikk ikke. Hørte kun piping når jeg ringte opp igjen. 

Takk for svar til deg også. 

Annonse

Gjest Naana47
3 minutter siden, Ekstra skrev:

Har hørt at disse scam-telefonene fra utlandet kan se ut som de kommer fra norsk nummer. Saken er vel at om du ringer tilbake, ringer du til en rådyr teletorgtjeneste i utlandet uten å vite det. Tror jeg.

Åja.. når du sier det så tror jeg at jeg leste om det for ikke så lenge siden faktisk. Godt jeg ikke har ringt noen av dem opp igjen da. Jeg har bare svart og så har det blitt lagt på/brutt i samme øyeblikk. Men... Hvorfor ser det ut til at noen av numrene tilhører helt vanlige norske folk med navn og adresse da? 

Endret av Naana47
Gjest Naana47
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er spoofing.  https://www.online.no/sikkerhet/sikre-deg-mot-falske-telefonnumre/

Anonymkode: f4160...9f1

Takk for svar. Høres jo riktig ut, bortsett fra at de ikke forsøker å snakke med meg. Kanskje det heller er sånn som @Ekstra sa at de vil at jeg skal ringe opp igjen for så å ta betalt for svindyre tellerskritt. Men noen av numrene ser jo ut til å tilhøre helt vanlige folk, så jeg blir ikke klok på dette. Tror jeg får ringe kundeservice å høre. 

17 minutter siden, Naana47 skrev:

Åja.. når du sier det så tror jeg at jeg leste om det for ikke så lenge siden faktisk. Godt jeg ikke har ringt noen av dem opp igjen da. Jeg har bare svart og så har det blitt lagt på/brutt i samme øyeblikk. Men... Hvorfor ser det ut til at noen av numrene tilhører helt vanlige norske folk med navn og adresse da? 

Tør ikke svare det nummeret som jeg ikke kjenner som i dag har ringt meg 4 ganger. I går ringte de meg 3 ganger... 

3 minutter siden, Naana47 skrev:

Takk for svar. Høres jo riktig ut, bortsett fra at de ikke forsøker å snakke med meg. Kanskje det heller er sånn som @Ekstra sa at de vil at jeg skal ringe opp igjen for så å ta betalt for svindyre tellerskritt. Men noen av numrene ser jo ut til å tilhøre helt vanlige folk, så jeg blir ikke klok på dette. Tror jeg får ringe kundeservice å høre. 

Ja, numrene er fra vanlige folk som kanskje har fått hacket telefonen sin eller de bare tar et tilfeldig nummer. Det er visst ganske lett. Jeg er som deg, tar aldri telefon fra nummer jeg ikke kjenner. Og kjenner jeg ikke personen som har ringt når jeg sjekker, så tar jeg heller ikke telefonen. 

Gjest Naana47
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tør ikke svare det nummeret som jeg ikke kjenner som i dag har ringt meg 4 ganger. I går ringte de meg 3 ganger... 

Ett og samme nummer? Det kan være en pågående telefonselger. En sånn en ringte meg flere ganger på rad en gang til jeg tok telefonen, og da var det for å få meg til å skifte strømleverandør. Hvorfor akkurat jeg var så viktig å forsøke flere ganger vites ikke. 

Annonse

Gjest Naana47
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, numrene er fra vanlige folk som kanskje har fått hacket telefonen sin eller de bare tar et tilfeldig nummer. Det er visst ganske lett. Jeg er som deg, tar aldri telefon fra nummer jeg ikke kjenner. Og kjenner jeg ikke personen som har ringt når jeg sjekker, så tar jeg heller ikke telefonen. 

Takk, da lander jeg nok på at dette er folk (utenlandske) som på en eller annen måte får tak i og misbruker andres telefonnummer til å ringe meg og andre opp i den hensikt å få meg/oss til å ringe dem tilbake igjen for å belaste meg/oss økonomisk.  

Endret av Naana47
11 minutter siden, Naana47 skrev:

Takk, da lander jeg nok på at dette er folk (utenlandske) som på en eller annen måte får tak i og misbruker andres telefonnummer til å ringe meg og andre opp i den hensikt å få meg/oss til å ringe dem tilbake igjen for å belaste meg/oss økonomisk.  

Ja, det er nok det. Hvis det skjer med meg, for det gjør det fra tid til annen, så tenker jeg at hvis det er noen som absolutt må ha tak i meg, så finnes det andre måter. Ennå er det ingen som har kontaktet meg på annen måte😂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...