Gå til innhold

Kvinne (23år) ville drepe barn for å få så lang fengselsstraff som mulig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om så psykisk syke personer? 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/dina-_23_-ville-drepe-barn-_-fordi-det-ga-lengst-straff-1.15326798

Anonymkode: 5e8e9...66d

Det er jo en tragisk historie og det må da ligge noe mer bak enn at hun "bare" er lettere psykisk utviklingshemmet?

Uansett - hun er jo tydeligvis ikke bare til fare for seg selv, men også til enorm fare for samfunnet så kanskje er det like greit om hun blir innesperret på livstid? Skal man risikere andres liv ved å la henne ferdes fritt? Jeg vet ikke og jeg er sjeleglad det ikke er jeg som skal bestemme dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller ytterst på gausskurven er det dessverre også noen individer. I dette tilfellet en person der behandling ikke er mulig, og der faren for andre er ekstremt stor. I dette tilfellet må samfunnsvernet være prioritert over alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg blir litt provosert når media fremstiller henne som offeret her. Ofrene her var de som fikk døra banket inn med øks, og huset tent på. Makan. Hun kan bare sitte inne til hun blir gammel og giktbrudden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrisome Plenty skrev:

Jeg blir litt provosert når media fremstiller henne som offeret her. Ofrene her var de som fikk døra banket inn med øks, og huset tent på. Makan. Hun kan bare sitte inne til hun blir gammel og giktbrudden.

Det er da ganske åpenbart at hun ikke får riktig hjelp eller plasseres på riktig sted, det betyr ikke at det ikke er flere offer her .

Anonymkode: 61c74...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ganske åpenbart at hun ikke får riktig hjelp eller plasseres på riktig sted, det betyr ikke at det ikke er flere offer her .

Anonymkode: 61c74...769

Offer for hva? Sin manglende intelligens? Ja, det er sikkert ikke greit å bli født med psykisk utviklingshemning, men de fleste klarer jo å ikke være kriminelle. Jeg tenker det er farlig om hun blir dullet med, og sagt stakkars deg som har det så vont att du prøver å drepe en familie. Noen sperrer må godheten ha. Lærer hun att utagering på så grov måte = omsorg, så ville ikke jeg likt å bo i nærheten av henne. Jeg mener for øvrig att alle som begår kriminalitet bør i fengsel. Er det psykotiske når de gjør det så bør de behandles først og så i fengsel og ikke slippe dette grunnet "alvorlig sinnslidelse". De fleste med sinnslidelser er ikke mer voldelige enn andre. Så hvorfor skal en sykdom la de slippe gratis? Dette er jeg sterkt i mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ganske åpenbart at hun ikke får riktig hjelp eller plasseres på riktig sted, det betyr ikke at det ikke er flere offer her .

Anonymkode: 61c74...769

Hvorfor er det åpenbart? Er det åpenbart at alle psykiske lidelser kan kureres med dagens kunnskap? 

Jeg synes det er feil at de som tross alt prøver å hjelpe skal holdes ansvarlige på linje med en som prøver å brenne opp en småbarnsfamilie. Det er litt for lettvint å sparke oppover noen ganger. Det sitter mennesker der også.

Men ja, jo. Hun er et offer for sykdom. Hun bør få en slags lindrende behandling i forvaring. Det er ikke noe poeng i at hun skal ha det vondt, bare hun holdes langt borte fra samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker er født onde, det er jeg hellig overbevist om. Å skylde på ulike diagnoser blir oppbrukt. De fleste som er psykisk utviklingshemmet er ikke onde mennesker , heller ikke de som er lettere pu.  At et menneske med viten og vilje, (ja for det er faktisk det) prøver å drepe barn sier vel alt? Lås det inn og kast nøkkelen på sjøen. Ser absolutt ingen formildende omstendigheter. Og denne personen har holdt på å terrorisere i årevis, det er faktisk helt uholdbart! Folk skal gå rundt å være redd en potensiell morder for at personen er både for frisk og for syk til å kunne låses inn et eller annet sted, helt uholdbart! 

Anonymkode: 03cbd...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nok født både med den lave intelligensen og med den enorme aggresjonen. Å klandre henne, er som å klandre ulven for at den tar sau. Det er åpenbart for meg at det ikke finnes hjelp for dette. Å tro på at det finnes en riktig hjelp som hun ikke får, er som å tro på julenissen. Livslang forvaring er sannsynligvis det eneste riktige. Forvaringsoppholdet bør gjøres så godt som mulig for henne uten at det går ut over samfunnsvernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Hun er nok født både med den lave intelligensen og med den enorme aggresjonen. Å klandre henne, er som å klandre ulven for at den tar sau. Det er åpenbart for meg at det ikke finnes hjelp for dette. Å tro på at det finnes en riktig hjelp som hun ikke får, er som å tro på julenissen. Livslang forvaring er sannsynligvis det eneste riktige. Forvaringsoppholdet bør gjøres så godt som mulig for henne uten at det går ut over samfunnsvernet.

Men hun har lært forskjell på rett og galt. Ulven har bare lært seg hvordan den skal overleve. Hun er ikke et dyr, men et tenkende menneske. 

Anonymkode: 03cbd...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun har lært forskjell på rett og galt. Ulven har bare lært seg hvordan den skal overleve. Hun er ikke et dyr, men et tenkende menneske. 

Anonymkode: 03cbd...6fc

Vi har Overjeg (Superego), Jeget (Ego) og Id. Id er impulsene. Disse modereres av Jeget/Ego som igjen får høre av Superego hva som er rett og galt. Hos denne damen er egofunksjonene nesten ikke til stede. Selv om hun vet det er galt, klarer ikke Ego å moderere impulsene. Hun er i sine impulsers vold.  Det er ingen grunn til å dømme henne moralsk, det finnes ingen virksom behandling, og det eneste korrekte er å verne samfunnet mot henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Vi har Overjeg (Superego), Jeget (Ego) og Id. Id er impulsene. Disse modereres av Jeget/Ego som igjen får høre av Superego hva som er rett og galt. Hos denne damen er egofunksjonene nesten ikke til stede. Selv om hun vet det er galt, klarer ikke Ego å moderere impulsene. Hun er i sine impulsers vold.  Det er ingen grunn til å dømme henne moralsk, det finnes ingen virksom behandling, og det eneste korrekte er å verne samfunnet mot henne. 

Hun jakter på hus med barn. Hadde hun impulsivt tatt hvilket som helst hus, skulle jeg vært enig.  Derfor dømmer jeg henne moralsk, i høyeste grad.  Hun klarer jo å være beregnende, det er vel ikke så impulsivt?

Anonymkode: 03cbd...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun jakter på hus med barn. Hadde hun impulsivt tatt hvilket som helst hus, skulle jeg vært enig.  Derfor dømmer jeg henne moralsk, i høyeste grad.  Hun klarer jo å være beregnende, det er vel ikke så impulsivt?

Anonymkode: 03cbd...6fc

Ulven jakter også beregnende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi kan være uenige om vi skal være moralsk forarget. Jeg er mest forarget på de blåøyde som har latt henne holde på så lenge. Hun skulle vært i forvaring for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Ulven jakter også beregnende.

Det var for enkel. Ulven jakter på det den kan drepe, hun jakter på det som skader samfunnet mest.

Anonymkode: 03cbd...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Men vi kan være uenige om vi skal være moralsk forarget. Jeg er mest forarget på de blåøyde som har latt henne holde på så lenge. Hun skulle vært i forvaring for lenge siden.

Der er vi enige.

Anonymkode: 03cbd...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om så psykisk syke personer? 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/dina-_23_-ville-drepe-barn-_-fordi-det-ga-lengst-straff-1.15326798

Anonymkode: 5e8e9...66d

Jeg tenker at hun må sperres inne så ikke dette skjer igjen:

https://www.aftenposten.no/norge/i/zL1xo4/16-aaring-doemt-til-elleve-aars-fengsel-for-knivdrap-paa-kjoepesenter

Anonymkode: 1debd...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan verne samfunnet mot hennes handlinger og samtidig ivareta henne? 

Det er feil å legge henne på seng og binde henne fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes på en måte det er synd at vi ikke har dødsstraff for slike tilfeller (Altså mennesker som ABB, denne saken, osv. - som uansett bare må forvares på livstid). Det ville vært det beste for alle involverte. Men jeg er jo egentlig imot dødsstraff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...