Gå til innhold

Kvinne (23år) ville drepe barn for å få så lang fengselsstraff som mulig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror fengsel er det eneste riktige stedet for henne, både for sin egen del men også samfunnet. Jeg ville ihvertfall ikke turt å hatt henne som nabo i en omsorgsbolig hvor hun kunne ha rømt fra.

Anonymkode: 32ef2...53c

Det er helt klart at hun ikke kan gå løs.

Anonymkode: 1debd...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISW skrev (På 29.1.2021 den 17.22):

Det skremmer meg at dere anonyme faktisk har medfølelse med dette monsteret. 

Et annet monster har vært bruker her på dol. Hun drepte tilfeldige mennesker på et kjøpesenter i Kristiansand. Jeg husker jeg hadde sympati med henne og oppfordret henne til å ikke ta livet sitt. Det er den største feilen jeg noen gang har gjort. 

Dette er jeg overrasket over at du mener. I mitt hode kan jeg godt ha empati med både jenta denne tråden omhandler og hun som drepte i Kristiansand. Det betyr ikke at jeg mener de kan få bevege seg fritt i samfunnet med den risiko det medfører, men jeg kan allikevel bli trist for at liv går så ut av kontroll.  

Det er fullt mulig å både føle fortvilelse som følge av den skade ofrene er påført og samtidig føle noe lignende for mennesker som ender opp med å ødelegge andres og egne liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronet

At hun bør bures inn for livstid er bare uvitenhet, godt fagpersoner trekker i trådene her og tar en løpende vurdering på hvor lenge hun bør holdes. Kanskje hun går fri en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (7 timer siden):

Dette er jeg overrasket over at du mener. I mitt hode kan jeg godt ha empati med både jenta denne tråden omhandler og hun som drepte i Kristiansand. Det betyr ikke at jeg mener de kan få bevege seg fritt i samfunnet med den risiko det medfører, men jeg kan allikevel bli trist for at liv går så ut av kontroll.  

Det er fullt mulig å både føle fortvilelse som følge av den skade ofrene er påført og samtidig føle noe lignende for mennesker som ender opp med å ødelegge andres og egne liv. 

Jeg har lest nå en artikkel det er lenket til fra artikkelen som @laban la ut lenke til, "Dinas rop om hjelp" (fra 2018) der jeg mener det kommer tydelig frem at samfunnet har sviktet denne lettere utviklingshemmede jenta gjennom at hver instans sier at "hun er ikke vårt ansvar". Det sa de på ungdomspsykiatrisk avdeling, hvor de mente hun var for frisk og fungerende, og kommunen på sin side mente at hun var for syk. Kommunen satte henne til sist i en spesialtilpasset omsorgsbolig hvor tre personer kontinuerlig passet på henne døgnet rundt, men hun skriver selv i et brev at det eneste hun ønsker seg er et mest normalt liv: "Hjelp til å kontrollere sinnet sitt, for selvmordstankene, for selvskadingen. Hjelp til å komme seg bort fra omsorgsboligen. Hun vil være sosial, hun vil være nær familien sin og hun vil ha en meningsfylt hverdag." Hva var livet hennes egentlig fylt med av interesser hun likte? "Hun føler omsorgsboligen er verre enn et fengsel. Vinduene kan bare åpnes med nøkkel, dørene er låst. Hun har ikke internett eller mobil, og holder seg stort sett på rommet. Noen ganger skal de ansatte ha slått av strømmen så hun ikke fikk høre på musikk heller." Slik jeg leser dette, er det jo en kvinne som ikke ønsker annet enn et meningsfullt liv. Det gjør det hele vanskeligere at hun har betydelige adferdsvansker kombinert med utviklingsforstyrrelse - men at det er hun selv som er skyld i at hun til sist gjorde det hun gjorde, er jeg ikke så sikker på. Jeg føler at i denne saken er alle tapere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (10 minutter siden):

Jeg har lest nå en artikkel det er lenket til fra artikkelen som @laban la ut lenke til, "Dinas rop om hjelp" (fra 2018) der jeg mener det kommer tydelig frem at samfunnet har sviktet denne lettere utviklingshemmede jenta gjennom at hver instans sier at "hun er ikke vårt ansvar". Det sa de på ungdomspsykiatrisk avdeling, hvor de mente hun var for frisk og fungerende, og kommunen på sin side mente at hun var for syk. Kommunen satte henne til sist i en spesialtilpasset omsorgsbolig hvor tre personer kontinuerlig passet på henne døgnet rundt, men hun skriver selv i et brev at det eneste hun ønsker seg er et mest normalt liv: "Hjelp til å kontrollere sinnet sitt, for selvmordstankene, for selvskadingen. Hjelp til å komme seg bort fra omsorgsboligen. Hun vil være sosial, hun vil være nær familien sin og hun vil ha en meningsfylt hverdag." Hva var livet hennes egentlig fylt med av interesser hun likte? "Hun føler omsorgsboligen er verre enn et fengsel. Vinduene kan bare åpnes med nøkkel, dørene er låst. Hun har ikke internett eller mobil, og holder seg stort sett på rommet. Noen ganger skal de ansatte ha slått av strømmen så hun ikke fikk høre på musikk heller." Slik jeg leser dette, er det jo en kvinne som ikke ønsker annet enn et meningsfullt liv. Det gjør det hele vanskeligere at hun har betydelige adferdsvansker kombinert med utviklingsforstyrrelse - men at det er hun selv som er skyld i at hun til sist gjorde det hun gjorde, er jeg ikke så sikker på. Jeg føler at i denne saken er alle tapere.

Jeg leste også en god del om dette og fikk inntrykk av at hun fikk enormt mye hjelp men sabotere alt hun bare kunne. Hvor mange har tre ansatte til å passe på seg kontinuerlig? Konstante selvmordsforsøk, grovt hærverk og vold. Da mistet man frihet. Jeg synes tålmodigheten til samfunnet virker nesten uendelig i hennes tilfelle. Grensen gikk ved drap. 

Jeg ser ikke noe poeng i å hate henne. Hun er åpenbart svært alvorlig mentalt syk, men synes det er for enkelt å si at hjelpeapparatet har sviktet.

Ingen har noe svar på hva hjelpeapparatet skulle gjort helt konkret. Er det så sikkert at alle kan hjelpes? Jeg synes de som prøvde å hjelpe henne burde fått en medalje (eller kanskje de heller vil ha mer lønn). Fantastisk at noen orker. De fortjener ikke å få skylden for det hun gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (12 minutter siden):

Hun er åpenbart svært alvorlig mentalt syk, men synes det er for enkelt å si at hjelpeapparatet har sviktet.

Absolutt enig. Det er en vrangforestilling at alle kan hjelpes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (6 minutter siden):

Absolutt enig. Det er en vrangforestilling at alle kan hjelpes.

Det er jeg enig i, og jeg synes det i noen tilfeller går alt for langt før det besluttes at en person kan ikke gå løs ute i det fri av hensyn til samfunnets vern. Da referer jeg både til denne saken, men også min eks som det foreløpig kun er lagt fram en påstand om å sette han i forvaring. Hvor mange offer og hendelser skal til før man beslutter at det ikke er mulig å rehabilitere en person slik at det ikke skjer ennå mer? Det har jeg spurt meg selv om mange ganger etter at jeg selv ble offer for denne mannen, og etter at det er kommet flere offer etter meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grendel skrev (21 minutter siden):

Jeg leste også en god del om dette og fikk inntrykk av at hun fikk enormt mye hjelp men sabotere alt hun bare kunne. Hvor mange har tre ansatte til å passe på seg kontinuerlig? Konstante selvmordsforsøk, grovt hærverk og vold. Da mistet man frihet. Jeg synes tålmodigheten til samfunnet virker nesten uendelig i hennes tilfelle. Grensen gikk ved drap. 

 

Da må man spørre seg om hun fikk riktig hjelp. Mer og mer tvang og strengere og strengere regime vil føre til en opposisjon mot hjelperne og kraftigere og mer alvorlig problematikk. Dette er en jente som åpenbart har manglet omsorg og forståelse og skriker etter å bli sett for den hun er og det hun har vært gjennom. 
 

Anonymkode: 0cd85...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må også legge til at jeg mener absolutt hun bør skjermes fra samfunnet, men at man ikke må gi henne opp. Man må finne den riktige balansen i behandlingen av henne slik at hun på sikt kan bli mer autonom. 

Anonymkode: 0cd85...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at resultatet blir "kasteball i systemet" når små kommuner skal takle så vanskelige tilfeller. Mange forskjellige løsninger har vært prøvd uten at det har blitt bedre. 

Hun kan ikke noe for det, og det blir meningsløst å gi noen "skylden". Men samfunnet må vernes mot en som reagerer på følelser som frustrasjon og meningsløshet ved å sette andre mennesker i livsfare. Alle har slike følelser iblant, og de er sikkert ikke sjeldnere hos dem som må ha ansatte rundt seg hele døgnet. Men det er naivt å tro at hun har normal oppfatning av situasjoner og utagerer bare når noe er alvorlig galt, altså at det alltid ligger en "forståelig" årsak / hendelse bak disse forferdelige handlingene.  

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mer og mer tvang og strengere og strengere regime vil føre til en opposisjon mot hjelperne og kraftigere og mer alvorlig problematikk. Dette er en jente som åpenbart har manglet omsorg og forståelse og skriker etter å bli sett for den hun er og det hun har vært gjennom. 

Tror du ikke noen av de mange forsøkene på å finne en balanse mellom tilbud til henne og trygghet for omgivelsene, har inneholdt omsorg? Hvis jeg hadde en potensiell brannstifter i nabolaget, ville jeg satt pris på at det var et relativt strengt regime rundt vedkommende. 

Uten sammenlikning for øvrig, her er et tilfelle som gjerne ble farligere når hun ble vist tillit, altså det motsatte av hva vi ofte tror vil skje: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bAGrd/paatalemyndigheten-drapet-paa-anna-30-var-noeye-planlagt 

Alle passer ikke inn i våre forestillinger om årsak og virkning. 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da må man spørre seg om hun fikk riktig hjelp. Mer og mer tvang og strengere og strengere regime vil føre til en opposisjon mot hjelperne og kraftigere og mer alvorlig problematikk. Dette er en jente som åpenbart har manglet omsorg og forståelse og skriker etter å bli sett for den hun er og det hun har vært gjennom. 
 

Anonymkode: 0cd85...207

Det er dessverre slike følelsesbaserte meninger uten faglig grunnlag som gjør at nødvendige tiltak ikke blir satt inn raskt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Det er dessverre slike følelsesbaserte meninger uten faglig grunnlag som gjør at nødvendige tiltak ikke blir satt inn raskt nok.

At tvang har negative konsekvenser er ikke en følelsesbasert mening. 

Anonymkode: 0cd85...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At tvang har negative konsekvenser er ikke en følelsesbasert mening. 

Anonymkode: 0cd85...207

Det er nok mest i ditt hode. Tvang må brukes på ustyrlige mennesker sånn at de ikke er til skade for andre eller seg selv. Det er nedfelt i loven til og med. 

Anonymkode: 7d811...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

At tvang har negative konsekvenser er ikke en følelsesbasert mening. 

Anonymkode: 0cd85...207

Tenker fagfolk vet hva som er best.

Anonymkode: 1debd...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er nok mest i ditt hode. Tvang må brukes på ustyrlige mennesker sånn at de ikke er til skade for andre eller seg selv. Det er nedfelt i loven til og med. 

Anonymkode: 7d811...ed4

 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tenker fagfolk vet hva som er best.

Anonymkode: 1debd...152

Med sånne kommentarer så vet jeg ikke hva jeg skal svare, føler det blir for dumt. «Det er nok mest i ditt hode»??
Det må da gå an å ha to tanker i hodet på en gang: En person trenger å bli skjermet fra samfunnet + at man må ha i tankene de negative effektene den skjermingen (tvang, isolasjon osv) har på denne personen. 

Anonymkode: 0cd85...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

Med sånne kommentarer så vet jeg ikke hva jeg skal svare, føler det blir for dumt. «Det er nok mest i ditt hode»??
Det må da gå an å ha to tanker i hodet på en gang: En person trenger å bli skjermet fra samfunnet + at man må ha i tankene de negative effektene den skjermingen (tvang, isolasjon osv) har på denne personen. 

Anonymkode: 0cd85...207

Her er det samfunnet som trenger å beskyttes. Da er det klart hva som er løsningen.

Anonymkode: 1debd...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her er det samfunnet som trenger å beskyttes. Da er det klart hva som er løsningen.

Anonymkode: 1debd...152

Man trenger ikke overreagere for å beskytte samfunnet, det blir bare feilaktig bruk av ressurser. 

Anonymkode: 11de3...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man trenger ikke overreagere for å beskytte samfunnet, det blir bare feilaktig bruk av ressurser. 

Anonymkode: 11de3...c18

Hva mener du man skal gjøre for å beskytte samfunnet fra denne kvinnen? institusjonene og omsorgsboligene klarer hun å rømme fra, så fengsel synes jeg høres best ut, både for hennes egen del og for samfunnets.

Anonymkode: 32ef2...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man trenger ikke overreagere for å beskytte samfunnet, det blir bare feilaktig bruk av ressurser. 

Anonymkode: 11de3...c18

Overreagre? I hvilken virkelighet lever du? 

Anonymkode: 1debd...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du man skal gjøre for å beskytte samfunnet fra denne kvinnen? institusjonene og omsorgsboligene klarer hun å rømme fra, så fengsel synes jeg høres best ut, både for hennes egen del og for samfunnets.

Anonymkode: 32ef2...53c

Hun må låses inne på et sikkert sted hun ikke kan rømme fra. Enten det, eller så kommer hun før eller siden til å drepe noen. 

Anonymkode: 1debd...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...