Gå til innhold

Vil ikke de som er innlagt på psykiatrisk egentlig ta selvmord?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så enkelt er det ikke. Jeg får en del forebyggende hjelp for å unngå skade og selvmord, men både jeg og psykiatrien er fullt klar over at det er en forhøyet risiko for at det vil ende slik med meg. Derfor jobber vi i lag for at jeg skal klare å unngå den skjebnen. Og det har vært nære på noen ganger. Perioder er jeg glad jeg overlevde. Akkurat nå skulle jeg ønske jeg ikke gjorde det. Men jeg har blitt flinkere til å holde ut selvmordstankene, og det er nettopp fordi jeg blir tatt på alvor og får hjelp. Men er som oftest kun innlagt i en uke, kanskje litt mer. Bortsett fra når jeg er ekstra dårlig. Da får jeg litt mer tid, men for meg er det ingen garanti at jeg blir å overleve. De gjør det som er rett å gjøre for å hjelpe meg, og jeg jobber hardt for å klare meg. 

Viktig å føle seg sett og hørt. Og tatt på alvor. Men til syvende og sist er det ens eget valg. Man kan ikke være innlagt for alltid. Det er jo ikke noe til liv. 

Så enkelt er det ikke nei. Man kan gjerne ha et dødsønske, og også gjøre både hel- og halvhjertede selvmordsforsøk, men likevel søke og ønske hjelp av hensyn til sin familie. 

Anonymkode: 0061a...586

Annonse

De som er i psykiatrien vil vel helst klare å leve og er innlagte for å sørge for at de ikke har muligheten til å dra hjem og ta livet sitt? De so virkelig vil dø er jo ikke så dumme at de sladrer om at " nå gjør jeg det! " .

Anonymkode: b4295...2a9

Det trenger ikke å være lett å gjennomføre et selvmord, selv om man faktisk ønsker å dø. 

Legens mening var lite reflektert eller gjennomtenkt. 

Da jeg var innlagt etter mitt (eneste) selvmordsforsøk, hadde jeg en lege som sa til meg: "du vet du kunne dødd, ikke sant"? Og så hadde jeg en annen lege som sa: "det var et stusselig forsøk". Den siste kommentaren har satt seg godt i minnet, og jeg tenker at hvis jeg kommer dit igjen engang, alt jeg vil ta livet mitt, skal jeg bruke det legen sa som motivasjon neste gang. 

Enkelte leger burde tenke seg litt om før de snakker, noen ganger. Heldigvis er ikke alle så uempatiske. Jeg antar at de som kommer med slike kommentarer tror de vet hva de snakker om, men de gjør de ikke nødvendigvis. 

7 minutter siden, girlinyellow skrev:

Det trenger ikke å være lett å gjennomføre et selvmord, selv om man faktisk ønsker å dø. 

Da jeg var innlagt etter mitt (eneste) selvmordsforsøk, hadde jeg en lege som sa til meg: "du vet du kunne dødd, ikke sant"? Og så hadde jeg en annen lege som sa: "det var et stusselig forsøk". Den siste kommentaren har satt seg godt i minnet, og jeg tenker at hvis jeg kommer dit igjen engang, alt jeg vil ta livet mitt, skal jeg bruke det legen sa som motivasjon neste gang. 

Enkelte leger burde tenke seg litt om før de snakker, noen ganger. Heldigvis er ikke alle så uempatiske. Jeg antar at de som kommer med slike kommentarer tror de vet hva de snakker om, men de gjør de ikke nødvendigvis. 

"det var et stusselig forsøk", hva faen slags ting er det å si? 

Anonymkode: 071ef...008

56 minutter siden, girlinyellow skrev:

Det er desverre mange sleivkjefta leger, som i alle andre yrker. Å være lege gjør deg ikke garantert til ett godt menneske.

Anonymkode: 55df8...5f6

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"det var et stusselig forsøk", hva faen slags ting er det å si? 

Anonymkode: 071ef...008

Enig. Det kan fort tolkes som om man burde prøve igjen, og lykkes neste gang, liksom. 

Anonymkode: 13556...392

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det kan fort tolkes som om man burde prøve igjen, og lykkes neste gang, liksom. 

Anonymkode: 13556...392

Tror mange leger og de i helsevesenet ønsker at pasientene skal dø sånn at staten sparer pengene som ellers ville gått til sykehusopphold og trygder.

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror mange leger og de i helsevesenet ønsker at pasientene skal dø sånn at staten sparer pengene som ellers ville gått til sykehusopphold og trygder.

For noe tull - det er jo ikke noe poeng å ha et utbygd helsevesenet med mange ansatte, hvis alle (unntatt de med bagatellmessige lidelser) dør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...