Gå til innhold

Vil du bli innlagt for å få "trygghet og omsorg"?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har fått mye omsorg og trygghet når jeg har vært innlagt og det har gjort innleggelsene lettere. Sist det var snakk om innleggelse så ville terapeuten at jeg skulle legges inn, men det ønsket ikke fastlegen. Så da ble jeg hjemme, noe jeg er veldig glad for. Fikk istedenfor hyppige timer hos fastlege og terapeut. Det fungerte bra. Så nei, jeg vil ikke bli innlagt bare for å få trygghet og omsorg. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang trivdes med å være innlagt fordi du da får trygghet og omsorg? 

Anonymkode: b9e2e...a2c

Ja har fått trygghet og omsorg ved innleggelser og det har føltes godt, de vet at det handler om sykdom og ikke noe man skal få kjeft for. 

Annonse

Trygghet og omsorg er en viktig del av en innleggelse. Trygghet er ofte en av hovedgrunnene til akuttinnleggelsene mine. De kommer når jeg er svært suicidal og ikke stoler mer på meg selv, da søker jeg trygghet for å beskytte meg selv mot meg selv.

Ved planlagte innleggelser er muligens omsorg viktig i form av hjelp og støtte til å komme i rutiner igjen og hjelp til å redusere lidelsestrykket.

Nei, men det fungerer som beskyttelse når det er så ille at jeg ikke evner å beskytte meg selv. Er midt i et massivt sammenbrudd nå og har hatt noen angstanfall her nå hvor jeg har falt om på gulvet pga hyperventilering. Hvor alt jeg vil er å få dø. Det går sjeldent bra når jeg får slike angstanfall hjemme. Jeg prøver å komme gjennom det så godt jeg kan, men jeg blir så utslitt. Så nå har jeg vært her noen dager. Men det er for å få hjelp til å komme meg litt mer opp slik at jeg kan fortsette kampen hjemme. Det er selvsagt trygt her og fra noen av de som jobber her så får jeg omsorg, og det er det jo ikke noe galt i. Jeg har de avtalene i psykiatrien og de bruker jeg. Men det er hardt arbeid å være her også. Jeg kapitulerer i senga 2130 og sover til 0830 fordi jeg blir utslitt pga jeg jobber hardt når jeg er her. Trenger den beskyttelsen når det blir så tøft for å klare å unngå alvorlig skade eller død. Men målet er alltid å komme hjem litt sterkere slik at jeg klarer en ny periode hjemme. Helt alene.. 

Gjest Naana47
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang trivdes med å være innlagt fordi du da får trygghet og omsorg? 

Anonymkode: b9e2e...a2c

Svært så mange lignende tråder det var her i dag da. 

Men for å svare på det du spør om her så har jeg trivdes med å få trygghet og omsorg når jeg har vært innlagt ja. Jeg har tross alt vært veldig syk de gangene jeg har vært innlagt, og da er det jo ofte trygghet og omsorg jeg trenger. Ingenting rart ved det. (håper jeg)

Endret av Naana47
Gjest Naana47
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som legges inn gjør det for å få oppmerksomhet og omsorg, selvsagt. Det er jo den eneste stedet de kan leve seg selv helt ut, helt uimotsagt.

Anonymkode: 51198...76a

Det kan virke som om du tror at eneste årsak til innleggelse er å være suicidal og selvskadende i den hensikt å få oppmerksomhet og omsorg. At alle som blir innlagt er umodne dramaqueens som hyler og skriker, selvskader, tyr til vold og lager faenskap kun for å få omsorg. Slike finnes dessverre, men vet ikke hvor vanlig det er. Jeg har i alle fall aldri vært en av dem. 

Jeg har vært innlagt én gang pga et selvmordsforsøk, men forsøket var ikke et middel for å få omsorg. De andre gangene har det vært for depresjon, psykose og mani/blandet. Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i å "leve seg helt ut, uimotsagt". Skjønner egentlig ikke hva du mener med det en gang. Hvis jeg skal forstå deg i verste mening virker du drit misunnelig på alle som blir innlagt fordi du aldri blir..?

Men innleggelse er jo ikke noe morsomt, men det er dessverre noen ganger nødvendig. Man trenger trygghet og omsorg når man er i psykose, og man trenger trygghet og omsorg når man har mani og alvorlig depresjon. Så hvis du kaller det for å "leve seg helt ut uimotsagt", blir jeg provosert.

Annonse

1 time siden, Naana47 skrev:

Det kan virke som om du tror at eneste årsak til innleggelse er å være suicidal og selvskadende i den hensikt å få oppmerksomhet og omsorg. At alle som blir innlagt er umodne dramaqueens som hyler og skriker, selvskader, tyr til vold og lager faenskap kun for å få omsorg. Slike finnes dessverre, men vet ikke hvor vanlig det er. Jeg har i alle fall aldri vært en av dem. 

Jeg har vært innlagt én gang pga et selvmordsforsøk, men forsøket var ikke et middel for å få omsorg. De andre gangene har det vært for depresjon, psykose og mani/blandet. Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i å "leve seg helt ut, uimotsagt". Skjønner egentlig ikke hva du mener med det en gang. Hvis jeg skal forstå deg i verste mening virker du drit misunnelig på alle som blir innlagt fordi du aldri blir..?

Men innleggelse er jo ikke noe morsomt, men det er dessverre noen ganger nødvendig. Man trenger trygghet og omsorg når man er i psykose, og man trenger trygghet og omsorg når man har mani og alvorlig depresjon. Så hvis du kaller det for å "leve seg helt ut uimotsagt", blir jeg provosert.

Nå sa jeg ikke at alle gjorde det for omsorg og oppmerksomhet, men mange. Det er så rart at du tror at jeg er misunnelig,  Hvorfor skulle jeg være det? Har ikke og har aldri hatt et ønske om å bli innlagt av den enkle grunn at jeg er frisk. Så det virker veldig fjernt for meg.  Men det understreker vel bare poenget i det jeg sa,; mange gjør det for omsorg og har et ønske om det, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Uansett om det er nødvendig eller ikke så er jo en person som blir innlagt psyk i en eller annen grad. 

Gjest Naana47
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sa jeg ikke at alle gjorde det for omsorg og oppmerksomhet, men mange. Det er så rart at du tror at jeg er misunnelig,  Hvorfor skulle jeg være det? Har ikke og har aldri hatt et ønske om å bli innlagt av den enkle grunn at jeg er frisk. Så det virker veldig fjernt for meg.  Men det understreker vel bare poenget i det jeg sa,; mange gjør det for omsorg og har et ønske om det, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Uansett om det er nødvendig eller ikke så er jo en person som blir innlagt psyk i en eller annen grad. 

Det er lett å blande når man skriver som anonym (gjør det selv også i blant, så ingen kritikk). Det er en anonym som ofte trekker fram temaer som at de som gjør selvmordsforsøk egentlig ikke ønsker å dø, at alle klarer å dø hvis de bare vil, at noen gjør det bare for å få oppmerksomhet og omsorg, at man egentlig ikke er syk, at man burde hatt en annen diagnose enn den man har, at man gjør seg til/spiller skuespill/manipulerer, osv. Har bare sett meg lei på det. 

Det er kanskje ikke deg, men det er ikke lett å vite. Det er i alle fall en her som virker misunnelig på folk som får  hjelp av psykiatrien og mener at han/hun må skade seg selv eller gjøre selvmordsforsøk for å bli tatt på alvor og få hjelp, helst bli innlagt. Fordi det bare er "sånne typer" som gjør slike ting som får hjelp i psykiatrien og blir innlagt. Men det er jo helt feil. 

Leit at vedkommende opplever å ikke bli sett, hørt og forstått og ikke får den hjelpen hn mener hn trenger, men det er unødvendig å på en måte klandre andre som får hjelp og nærmest påstå at de kun får hjelp hvis de utagerer og oppfører seg som umodne drittunger. For det stemmer jo ikke. 

Endret av Naana47
Gjest Naana47
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det understreker vel bare poenget i det jeg sa,; mange gjør det for omsorg og har et ønske om det, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Uansett om det er nødvendig eller ikke så er jo en person som blir innlagt psyk i en eller annen grad. 

Fikk lyst til å kommentere dette spesielt: Jeg tror ikke at noen, bortsett fra kompetente leger, kan vite hva som er nødvendig og ikke nødvendig. Blir noen innlagt så er det i alle fall i mine øyne nødvendig. Såpass tiltro har jeg til leger/psykiatere. 

Da jeg jobbet på psyk, skal jeg innrømme jeg reagerte litt på alle dem som tilsynelatende stortrivdes med å være innlagt. De følte seg oppvartet og noen var til og med kravstore. Alt fra hvordan maten skulle tilberedes til hvordan de skulle få medisinene sine servert. Dager der enkelte ikke fikk den oppmerksomheten de ønsker, endte ofte med selvskading eller andre former for utagering. Mange viste tegn til forverrelse medd et samme det var snakk om å skrives ut. Det var en korttidsavdeling og snittet på innleggelsene skulle være 1-2 uker. Husker en pasient som fikk kritikk fra psykiater fordi hun hadde malt og pyntet veggene sine på pasientrommet sitt. Han mente hun hadde begynt å trives ‘litt for godt. Hun ville pynte opp for å få det litt mer koselig. Men ‘det skulle jo ikke være koselig å være her’. Så da ble det snakk om å skrive henne ut, reagerte hun med å skjære seg opp. Akkurat nok til at hun fikk bli værende 2 uker til. Sånne ting. Tror det er ganske vanlig på en psykiatrisk institusjon. Og når alt kommer til alt, så handler jo all helsehjelp i stor grad om å yte omsorg. Alle mennesker har behov omsorg når de mottar helsehjelp enten det er innen psykiatri eller somatikken. Men innen psykiatrien har man nok lettere for å bli avhengig av denne hjelpen og omsorgen enn andre.

Anonymkode: e4e18...40a

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange som legges inn gjør det for å få oppmerksomhet og omsorg, selvsagt. Det er jo den eneste stedet de kan leve seg selv helt ut, helt uimotsagt.

Hva mener du med å leve seg helt ut og helt uimotsagt? Det høres helt fjernt ut. Der jeg pleier å være er det ingen som pakkes i bobleplast og det forventes at man gjør sin del av jobben. Hvis man ikke gjør det så blir ikke det stående uimotsagt i det hele tatt. Faktisk er det mange som skrives ut hvis de ikke gjør noe som helst av det som forventes. Forutsatt at man er der frivillig. 

Endret av Glitter
21 minutter siden, Glitter skrev:

Hva mener du med å leve seg helt ut og helt uimotsagt? Det høres helt fjernt ut. Der jeg pleier å være er det ingen som pakkes i bobleplast og det forventes at man gjør sin del av jobben. Hvis man ikke gjør det så blir ikke det stående uimotsagt i det hele tatt. Faktisk er det mange som skrives ut hvis de ikke gjør noe som helst av det som forventes. Forutsatt at man er der frivillig. 

Da er det vel ulikt fra sted til sted. Det at mange skrives ut fordi de ikke gjør "jobben" sin, tyder vel på at behovet ikke er så stort da og forventningene til oppholdet ikke var som man trodde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...