Gå til innhold

Mareritt igjen

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere skrevet om min erfaring med å få heftige, virkelighetsnære mareritt natten/nettene etter kun et par netters Stilnoct-bruk. Nå har jeg brukt Doxylamine, som egentlig er en allergi-tablett, søn, man og tirs, med det resultatet at jeg sov fra kl. 00-04 i går nett til tors, før jeg våknet livredd av mareritt. Sover ikke mer etter det.

I kveld, natt til fredag, la jeg meg til å sove i 23-30- tiden og våkner nå litt over kl. 01 med følelsen av å ha vært med i en intens skummel thriller.

Det går selvfølgelig greit etter å ha få summet meg, bortsett fra at jeg er våken når jeg absolutt burde ha sovet. Og innser dessverre at det å få hjelp til å klare starten av uken med tbl, rett og slett blir payback siden. Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg får så mareritt dagene etter bruk? Det er aldri noe hyggelige drømmer heller, rett og slett skikkelig mareritt som vekker meg. 

Er jeg alene om dette? Det er veldig underlig at det fortsetter to døgn etter 3/4 allergi-tbl!? Og det er ikke tilfeldig for dette gjentar og gjentar seg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459042-mareritt-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Naana47 skrev:

Høres plagsomt ut. Jeg har null peil på disse medisinene, men fikk en tanke om at disse ekle bivirkningene kanskje vil avta etter noe tids bruk? Det er jo noen medisiner det er ulike innkjøringsvansker med.

Ja takk, men disse skal kun brukes innimellom. Ved hyppigere bruk virker de ikke.  Og medisinen er ute av kroppen når marerittene kommer. 

Endret av cilie
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459042-mareritt-igjen/#findComment-4021275
Del på andre sider

2 minutter siden, Naana47 skrev:

Ok, det visste jeg ikke. Håper du får kyndig svar i morgen (dvs seinere i dag 😅)

👌😅 men vet ikke om det fins noe svar faktisk. Har googlet det, og vet at det er vanlig med mareritt ved bruk, men synes det er rart så lenge etter bruk og når det alltid gjentas. Har aldri vært plaget med mareritt annet enn i denne sammenhengen, men merker jo at jeg har drømt mye de siste årene. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459042-mareritt-igjen/#findComment-4021278
Del på andre sider

Natt til mandag; lite søvn, natt til tirsdag med Doxylamine; lite søvn. Natt til onsdag med null krav til dagen etter og veldig trøtt ; sover drøye 5 timer og så kommer natt til tors - mareritt som vekker meg etter ca 90 minutters søvn- så redd at jeg lager lyder (tror jeg) og våkner til skikkelig. Så nå kom det igjen etter et par dager etter sovetbl-bruk. Jeg blir snart helt sprø av alle elendige netter som jeg vil hevde nedsetter arbeidsevne og fysisk og psykisk helse. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459042-mareritt-igjen/#findComment-4022350
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, cilie skrev:

Natt til mandag; lite søvn, natt til tirsdag med Doxylamine; lite søvn. Natt til onsdag med null krav til dagen etter og veldig trøtt ; sover drøye 5 timer og så kommer natt til tors - mareritt som vekker meg etter ca 90 minutters søvn- så redd at jeg lager lyder (tror jeg) og våkner til skikkelig. Så nå kom det igjen etter et par dager etter sovetbl-bruk. Jeg blir snart helt sprø av alle elendige netter som jeg vil hevde nedsetter arbeidsevne og fysisk og psykisk helse. 

Føler med deg. Nok søvn er så utrolig viktig for å greie og fungere noenlunde.  For første gang har jeg en fastlege som er opptatt av at jeg må få nok søvn og viktigheten av dette. Han hevder også det samme som du sier. Jeg ser også at jeg blir utrolig sulten og fysen når jeg sover for lite. Og har da også mindre krefter til å stå imot med. 

Håper du greide å få noen timer til i natt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459042-mareritt-igjen/#findComment-4022361
Del på andre sider

45 minutter siden, emilie321 skrev:

Føler med deg. Nok søvn er så utrolig viktig for å greie og fungere noenlunde.  For første gang har jeg en fastlege som er opptatt av at jeg må få nok søvn og viktigheten av dette. Han hevder også det samme som du sier. Jeg ser også at jeg blir utrolig sulten og fysen når jeg sover for lite. Og har da også mindre krefter til å stå imot med. 

Håper du greide å få noen timer til i natt.

Takk for det! Det ble noen timer til med intense drømmer, men ikke mareritt; bare frustrerte drømmer🙃 Jeg klarer tidvis å bruke kognitive modeller for å roe ned - men det gjelder primært når jeg ikke skal på jobb. (Så derfor stresser jeg også med å tenke «nå hadde jeg ikke orket å jobbe som vanlig...) 

Jeg ønsker bare å sove naturlig - og har egentlig ikke opplevd det med noen sovetbl. Hensikten blir dessuten litt borte med innsovning eller andre «nå og da»-medisiner, når det bare blir mareritt i etterkant. Men nå vurderer jeg snart andre faste typer, selv om det har gitt hangover, tørr munn osv.

Ja, jeg mister all motstandskraft og «gir opp» når ukene går med så lite søvn. Trening, «organisert, sunn mat» og verst; jobb - klares ikke. Take away every day... Så nå har jeg vel landet på å gi det ett forsøk til: spise sunt og bevegelse for søvn. Det er jo ingen som tvinger meg til å gjøre de lettvinte løsningene- jeg gjør de selv. Likevel blir jeg motløs når jeg vet at jeg forrige uke var flere timer, 4 dager i frisk luft og sollys uten at det hjalp. Men jeg skal prøve!

Takk for forståelse, kjære deg, jeg vet at vi begge sliter veldig med dette. Jeg blir litt flau over å skrive så mye om det, men det er nesten bare godt å få ut frustrasjonen innimellom! Ønsker deg en god torsdag!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459042-mareritt-igjen/#findComment-4022363
Del på andre sider

1 time siden, cilie skrev:

Takk for det! Det ble noen timer til med intense drømmer, men ikke mareritt; bare frustrerte drømmer🙃 Jeg klarer tidvis å bruke kognitive modeller for å roe ned - men det gjelder primært når jeg ikke skal på jobb. (Så derfor stresser jeg også med å tenke «nå hadde jeg ikke orket å jobbe som vanlig...) 

Jeg ønsker bare å sove naturlig - og har egentlig ikke opplevd det med noen sovetbl. Hensikten blir dessuten litt borte med innsovning eller andre «nå og da»-medisiner, når det bare blir mareritt i etterkant. Men nå vurderer jeg snart andre faste typer, selv om det har gitt hangover, tørr munn osv.

Ja, jeg mister all motstandskraft og «gir opp» når ukene går med så lite søvn. Trening, «organisert, sunn mat» og verst; jobb - klares ikke. Take away every day... Så nå har jeg vel landet på å gi det ett forsøk til: spise sunt og bevegelse for søvn. Det er jo ingen som tvinger meg til å gjøre de lettvinte løsningene- jeg gjør de selv. Likevel blir jeg motløs når jeg vet at jeg forrige uke var flere timer, 4 dager i frisk luft og sollys uten at det hjalp. Men jeg skal prøve!

Takk for forståelse, kjære deg, jeg vet at vi begge sliter veldig med dette. Jeg blir litt flau over å skrive så mye om det, men det er nesten bare godt å få ut frustrasjonen innimellom! Ønsker deg en god torsdag!

Godt du fikk litt mer søvn, litt er bedre enn ingenting. 

Noen ganger ser jeg at aktivitet hjelper, mens andre ganger ser det ikke ut som at det overhode har noe virkning. Det ser ut som at søvnen kommer og går, uansett aktivitetsnivå. Har prøvd det meste (også vært på søvnklinikk) Når jeg greier å ha strenge leggerutiner, så fungerer det best.  Men de blir ødelagt så fort jeg enten har eller er på besøk på kveldstid. 

Selv har søvnen blitt noe bedre de siste årene, noe jeg tror kommer av at jeg har fått det litt bedre. Nå kan jeg innimellom sove i 6 timer. 

Du skal ikke være flau over å skrive om dette. Søvn, eller mangel på søvn, er en stor del av livet ditt. Det gjør også til at hverdagen din blir betydelig verre enn om du hadde hatt god søvn. Dessuten er det godt å få ut frustrasjon. 

Takk!    Ønsker deg også en fin torsdag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459042-mareritt-igjen/#findComment-4022366
Del på andre sider

Gjest Naana47
11 timer siden, cilie skrev:

Men nå vurderer jeg snart andre faste typer, selv om det har gitt hangover, tørr munn osv.

Det er kanskje en god idé. Jeg synes vi skylder oss selv og de vi er glade i å prøve det som skolemedisinen har å tilby for å se om vi blir bedre. Vet du er redd for bivirkninger, og det kan jeg godt skjønne. Men noen ganger tror jeg man må trosse den frykten og forsøke likevel. Tror du må (som du selv har nevnt før) ta en avveining på fordeler vs ulemper.  Hva er verst? Å ha det sånn som nå eller å forsøke enda noen nye medisiner med tilhørende mulige bivirkninger? Svaret vet bare du. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459042-mareritt-igjen/#findComment-4022465
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...