FGT Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 (endret) Det betyr at du ikke automatisk slipper straff hvis de har gjort kriminelle handlinger med en psykotisk tilstand, men at du må ha en sterk avvikende sinnstilstand, vanligvis sikkert da i forbindelse med en alvorlig sinnslidelse. Men uansett, hvor er allikevel moralen opp i dette. Betyr det at disse som kan da bli dømt utilregnelig, har mistet all moralsk sann og samling ? Moralen trenger ikke være noe dårlige hos dem som er for eksempel er psykisk syk. Det er vel heller evnen til å kunne takle slike alvorlige tilstander, ikke at en mangler forståelse på hva som er rett og galt i en alvorlig kriminell handling . Friske folk begår også alvorlige kriminelle handlinger , men da må de jo et svekket moralsk gangersyn , som ikke trenger å ha noe med en diagnose, eller en alvorlig avvikende sinntilstand. Endret 30. januar 2021 av FGT 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 Vet ikke helt om jeg fikk tak i hva du mener, men hvis du mener at personlighten spiller inn uansett om en er psykotisk eller ikke, så er jeg enig. Jeg tror f.eks ikke at personer som vanligvis har høy moral kan bli alvorlig kriminelle i psykose. Da tenker jeg at den kriminelle disposisjonen og driven ligger i vedkommende fra før av, og at psykosen avslører sannheten om hvem de egentlig er. Psykose betyr ikke nødvendigvis at en mister all bevissthet og liksom går rundt som en zombie styrt av onde krefter som har tatt bolig i en, og at en må utføre de grusomste ting på kommando fra disse onde kreftene. Psykose er så mye mer enn sånne ting. Anonymkode: 7dd71...d92 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FGT Skrevet 30. januar 2021 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2021 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt om jeg fikk tak i hva du mener, men hvis du mener at personlighten spiller inn uansett om en er psykotisk eller ikke, så er jeg enig. Jeg tror f.eks ikke at personer som vanligvis har høy moral kan bli alvorlig kriminelle i psykose. Da tenker jeg at den kriminelle disposisjonen og driven ligger i vedkommende fra før av, og at psykosen avslører sannheten om hvem de egentlig er. Psykose betyr ikke nødvendigvis at en mister all bevissthet og liksom går rundt som en zombie styrt av onde krefter som har tatt bolig i en, og at en må utføre de grusomste ting på kommando fra disse onde kreftene. Psykose er så mye mer enn sånne ting. Anonymkode: 7dd71...d92 Ja det var det jeg mente, personligheten . Han er ikke bevistløs , men er bevisst sine handlinger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2021 Del Skrevet 30. januar 2021 1 time siden, FGT skrev: Ja det var det jeg mente, personligheten . Han er ikke bevistløs , men er bevisst sine handlinger. Sist jeg var innlagt og småpsykotisk sa en psykiater til meg at jeg var heldig som aldri gjorde noe slemt når jeg var psykotisk. Han sa det hang sammen med personligheten og at vanligvis snille og rolige personer gjerne får snille varianter og uttrykk. Anonymkode: 7dd71...d92 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Nja, jeg er usikker. Jeg tror at noen kan ha høyere terskel for å være voldelig enn andre, selv med psykose. Men handler man alltid som seg selv? Hva med mani, for eksempel? Noen skammer seg veldig over det de har gjort under mani, de har liksom oppført seg helt ulik seg selv. Anonymkode: f5334...3d2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja, jeg er usikker. Jeg tror at noen kan ha høyere terskel for å være voldelig enn andre, selv med psykose. Men handler man alltid som seg selv? Hva med mani, for eksempel? Noen skammer seg veldig over det de har gjort under mani, de har liksom oppført seg helt ulik seg selv. Anonymkode: f5334...3d2 Det samme gjelder jo psykotiske da. De gjør mye rart i psykose som de angrer på etterpå så er jo ikke rart at psykotiske er mer voldelige enn andre folk.. Anonymkode: 98c48...4a8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021599 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nja, jeg er usikker. Jeg tror at noen kan ha høyere terskel for å være voldelig enn andre, selv med psykose. Men handler man alltid som seg selv? Hva med mani, for eksempel? Noen skammer seg veldig over det de har gjort under mani, de har liksom oppført seg helt ulik seg selv. Anonymkode: f5334...3d2 Ett av mine tegn på oppstemthet/mani er at jeg får en veldig sterk kjærlighetsfølelse til andre. Alt og alle er vakkert, og gleden og kjærligheten inni meg er enorm. Jeg får da en uimotståelig lyst til å uttrykke det f.eks ved å gjøre andre godt. Eksempelvis kan jeg tilby meg å betale for andres matvarer i butikken, gi bort ting jeg har, penger, vise omsorg og ordne opp for dem jeg synes ser triste og lei seg ut (uten at det nødvendigvis stemmer). En gang gikk jeg f.eks bort til en dame på kjøpesenteret og tilbød meg å følge henne til politiet for å anmelde ektemannen for vold fordi hun hadde blåmerker i ansiktet... Sist gang nå så gikk jeg blant annet rundt i gågata og forsøkte så godt jeg kunne å spre kjærlighet til folk gjennom å smile hjertelig og plante øynene mine i dem, i den tro at kjærligheten jeg hadde i hjertet ville stråle ut gjennom øynene mine og treffe dem. Sånne ting kan jeg være utrolig flau over i ettertid, for jeg mangler jo da de normale sperrene. 😅 Men jeg har aldri vært voldelig eller kriminell. Kanskje jeg faktisk er heldig. Anonymkode: 7dd71...d92 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ett av mine tegn på oppstemthet/mani er at jeg får en veldig sterk kjærlighetsfølelse til andre. Alt og alle er vakkert, og gleden og kjærligheten inni meg er enorm. Jeg får da en uimotståelig lyst til å uttrykke det f.eks ved å gjøre andre godt. Eksempelvis kan jeg tilby meg å betale for andres matvarer i butikken, gi bort ting jeg har, penger, vise omsorg og ordne opp for dem jeg synes ser triste og lei seg ut (uten at det nødvendigvis stemmer). En gang gikk jeg f.eks bort til en dame på kjøpesenteret og tilbød meg å følge henne til politiet for å anmelde ektemannen for vold fordi hun hadde blåmerker i ansiktet... Sist gang nå så gikk jeg blant annet rundt i gågata og forsøkte så godt jeg kunne å spre kjærlighet til folk gjennom å smile hjertelig og plante øynene mine i dem, i den tro at kjærligheten jeg hadde i hjertet ville stråle ut gjennom øynene mine og treffe dem. Sånne ting kan jeg være utrolig flau over i ettertid, for jeg mangler jo da de normale sperrene. 😅 Men jeg har aldri vært voldelig eller kriminell. Kanskje jeg faktisk er heldig. Anonymkode: 7dd71...d92 Du hørtes veldig koselig og søt ut 😊 Skjønner at du er litt flau også, da det blir grenseløst overstrømmende. Men enig i at dette ikke hørtes ut som den verste oppførselen sammenlignet med det andre beskriver av seksuell adferd, ekstrem pengebruk osv. Anonymkode: f5334...3d2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Jeg slåss med folk på gata i utlandet jeg tok meg nær av deres tanker jeg visste de ha. føler ikke at dette er en del av min personlighet legen på vår frue fortalte meg at mani og psykose ikke viser din personlighet man ser snilleste, roligste person gå til angrep på møblene, det har ikke med den syke å gjøre Selv påstod de i epikrisen at jeg var så syk og manisk at jeg snakket med legen på innkomst med sex! folk med stålkontroll på økonomien får sendt leilighet på tvangsauksjon men de fleste Kan godt hende er god og snill mens de er syke. Anonymkode: fe984...49c 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ett av mine tegn på oppstemthet/mani er at jeg får en veldig sterk kjærlighetsfølelse til andre. Alt og alle er vakkert, og gleden og kjærligheten inni meg er enorm. Jeg får da en uimotståelig lyst til å uttrykke det f.eks ved å gjøre andre godt. Eksempelvis kan jeg tilby meg å betale for andres matvarer i butikken, gi bort ting jeg har, penger, vise omsorg og ordne opp for dem jeg synes ser triste og lei seg ut (uten at det nødvendigvis stemmer). En gang gikk jeg f.eks bort til en dame på kjøpesenteret og tilbød meg å følge henne til politiet for å anmelde ektemannen for vold fordi hun hadde blåmerker i ansiktet... Sist gang nå så gikk jeg blant annet rundt i gågata og forsøkte så godt jeg kunne å spre kjærlighet til folk gjennom å smile hjertelig og plante øynene mine i dem, i den tro at kjærligheten jeg hadde i hjertet ville stråle ut gjennom øynene mine og treffe dem. Sånne ting kan jeg være utrolig flau over i ettertid, for jeg mangler jo da de normale sperrene. 😅 Men jeg har aldri vært voldelig eller kriminell. Kanskje jeg faktisk er heldig. Anonymkode: 7dd71...d92 Sånn har jeg følt det og, hatt kjærlighet til alle levende vesener og sett det gode i alle. Det var som å fly på rosa skyer, venninna mi ble skikkelig lei. Hun kunne ikke si et vondt ord om noen for alle hadde noe godt i seg, vi er jo egentlig lys og kjærlighet alle sammen. Ville hjelpe alle så godt jeg kunne, ja jeg var Guds budbringer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det samme gjelder jo psykotiske da. De gjør mye rart i psykose som de angrer på etterpå så er jo ikke rart at psykotiske er mer voldelige enn andre folk.. Anonymkode: 98c48...4a8 Det er forsket på, og mennesker med psykose er ikke mer voldelige enn andre. Sørg for å ha fakt før du kommer med påstander. Anonymkode: ca2cf...ce1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 3 timer siden, stjernestøv skrev: Sånn har jeg følt det og, hatt kjærlighet til alle levende vesener og sett det gode i alle. Det var som å fly på rosa skyer, venninna mi ble skikkelig lei. Hun kunne ikke si et vondt ord om noen for alle hadde noe godt i seg, vi er jo egentlig lys og kjærlighet alle sammen. Ville hjelpe alle så godt jeg kunne, ja jeg var Guds budbringer Kjenner til det ja. Var det mani hos deg også da du hadde det sånn? Det der med Guds budbringer kjenner jeg meg igjen i. Kan bli religiøs når jeg ikke har hodet på stell, og det kan da ta farlige veier for meg... Anonymkode: 7dd71...d92 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg slåss med folk på gata i utlandet jeg tok meg nær av deres tanker jeg visste de ha. føler ikke at dette er en del av min personlighet legen på vår frue fortalte meg at mani og psykose ikke viser din personlighet man ser snilleste, roligste person gå til angrep på møblene, det har ikke med den syke å gjøre Selv påstod de i epikrisen at jeg var så syk og manisk at jeg snakket med legen på innkomst med sex! folk med stålkontroll på økonomien får sendt leilighet på tvangsauksjon men de fleste Kan godt hende er god og snill mens de er syke. Anonymkode: fe984...49c Da mener leger ulikt. Jeg kan forstå at den snilleste og vakreste sjel kan bli voldelig hvis hn er i paranoid psykose. Det ligger jo typisk i instinktene å beskytte seg og forsvare seg. Er en overbevist om at noen skal skade eller drepe en så er det naturlig, utifra en sånn forestilling, å forsvare seg selv om en må ty til vold. Stor frustrasjon kan føre til at noen utagerer mot møbler/ting eller mot seg selv, men selv i psykose vil jeg tro at de færreste bruker vold mot andre. Om det skjer tror jeg som sagt det ligger til personlighten. Anonymkode: 7dd71...d92 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Jeg er usikker på hvordan den nye loven vil fungere, men det var helt idiotisk at det å regnes som psykotisk automatisk skulle gi straffefrihet, uten krav til sammenheng mellom sykdommen og forbrytelsen. Man kan ikke gi folk et sånt fripass til å begå drap. Rettssaken mot Fjotolf (tidligere Breivik) ble til dels en farse på grunn av den forrige loven. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernestøv Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til det ja. Var det mani hos deg også da du hadde det sånn? Det der med Guds budbringer kjenner jeg meg igjen i. Kan bli religiøs når jeg ikke har hodet på stell, og det kan da ta farlige veier for meg... Anonymkode: 7dd71...d92 Jeg vet i grunn ikke hva det var men jeg var sånn i en periode, trodde jeg kunne frelse alle med lys og kjærlighet. Jeg gikk rundt og klemte mange og og sa jeg var glad i dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 58 minutter siden, Grendel skrev: Jeg er usikker på hvordan den nye loven vil fungere, men det var helt idiotisk at det å regnes som psykotisk automatisk skulle gi straffefrihet, uten krav til sammenheng mellom sykdommen og forbrytelsen. Man kan ikke gi folk et sånt fripass til å begå drap. Rettssaken mot Fjotolf (tidligere Breivik) ble til dels en farse på grunn av den forrige loven. Hvis psykose = vrangforestilling. Tror ikke det var sånn tidligere heller at en uansett psykosesymtom ble erklært utilregnelig for alvorlig forbrytelse. Tror ingen tidligere har ment at du kan frikjennes for å ha drept naboen din selv om du var overbevist om at du hadde 11 fingre på hver hånd. Psykosen og forbrytelsen ses opp i mot hverandre, det har det vel alltid gjort. Har du derimot drept naboen din fordi du trodde han var en demon eller en agent med oppdrag om å drepe deg, blir det annerledes. Da harmonerer det og kan gi frikjennelse fordi det da kan ses i sammenheng med innbilt alvorlig trusel og selvforsvar. Sånn har i alle fall jeg forstått det. Anonymkode: 7dd71...d92 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 3 timer siden, stjernestøv skrev: Jeg vet i grunn ikke hva det var men jeg var sånn i en periode, trodde jeg kunne frelse alle med lys og kjærlighet. Jeg gikk rundt og klemte mange og og sa jeg var glad i dem. Skremmende likt... Anonymkode: 7dd71...d92 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 Hvordan vil det gå med den schizofrene dama jeg kjenner som er kleptoman og stjeler som en ravn for å hjelpe fattige rumenere og som ikke kan straffen eller få bøter fordi hun er schizofren ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du hørtes veldig koselig og søt ut 😊 Skjønner at du er litt flau også, da det blir grenseløst overstrømmende. Men enig i at dette ikke hørtes ut som den verste oppførselen sammenlignet med det andre beskriver av seksuell adferd, ekstrem pengebruk osv. Anonymkode: f5334...3d2 Blandet episode kan ha flere likhetstrekk med mani, men fordi det er blandet med depressivitet og litt mørkere krefter gir det ikke alltid et like sjarmerende uttrykk, men jeg har aldri vært voldelig eller slem mot andre likevel. Anonymkode: 7dd71...d92 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 4 timer siden, Grendel skrev: Jeg er usikker på hvordan den nye loven vil fungere, men det var helt idiotisk at det å regnes som psykotisk automatisk skulle gi straffefrihet, uten krav til sammenheng mellom sykdommen og forbrytelsen. Man kan ikke gi folk et sånt fripass til å begå drap. Rettssaken mot Fjotolf (tidligere Breivik) ble til dels en farse på grunn av den forrige loven. Breivik hadde ingen psykose da, selv om det var noe uenighet på grunn av visse fantasier og noe av måten han uttalte seg på. Så loven fungerte fint den. Anonymkode: ca2cf...ce1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/#findComment-4021703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.