stjernestøv Skrevet 31. januar 2021 Del Skrevet 31. januar 2021 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skremmende likt... Anonymkode: 7dd71...d92 Ok. Jeg går ikke å klemmer på folk til vanlig, det er ikke helt meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/page/2/#findComment-4021704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 1. februar 2021 Del Skrevet 1. februar 2021 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis psykose = vrangforestilling. Tror ikke det var sånn tidligere heller at en uansett psykosesymtom ble erklært utilregnelig for alvorlig forbrytelse. Tror ingen tidligere har ment at du kan frikjennes for å ha drept naboen din selv om du var overbevist om at du hadde 11 fingre på hver hånd. Psykosen og forbrytelsen ses opp i mot hverandre, det har det vel alltid gjort. Har du derimot drept naboen din fordi du trodde han var en demon eller en agent med oppdrag om å drepe deg, blir det annerledes. Da harmonerer det og kan gi frikjennelse fordi det da kan ses i sammenheng med innbilt alvorlig trusel og selvforsvar. Sånn har i alle fall jeg forstått det. Anonymkode: 7dd71...d92 Da tror jeg tror du har forstått det feil. Det sto rett ut i loven at man ikke kunne straffes hvis man var psykotisk i gjerningsøyeblikket. Punktum. Det var ikke noe krav til at det skulle være sammenheng mellom sykdom og forbrytelse. Imidlertid var det et visst skille mellom diagnosekriterier og kriteriene for "rettslig psykose". Du har rett i at ikke alle symptomer gav straffefrihet, ABB var kanskje psykotisk, men han hadde ingen vrangforestillinger av den typen du beskriver. Han forsto utmerket godt hvem han drepte. Det du beskriver er hvordan loven burde være. Ikke sånn som den var. Endret 1. februar 2021 av Grendel 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/459069-psykotisk-blir-erstattes-med-sterk-avikende-sinnstilstand-og-tilregelig-med-skyldsevne-i-rettsystemet-fremover/page/2/#findComment-4021784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.