Gå til innhold

Tanker om schizofreni - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og ser på barndomsbilder av meg selv. Finnes det noen tegn på schizofreni som man kan se fra barnsben av? Jeg filosoferer litt over livsløpet.

Hvordan finner man ut om man i voksne år er blitt frisk? Så lenge man går på medisiner så vet man jo ikke om man er blitt frisk. Jeg har skjønt at det er risikosport å slutte på medisiner. Psykologen min sa forleden: hvis du slutter på medisiner kommer du til å få det jævli’. Dette gjentok psykologen flere ganger. Det var litt uvant å høre vedkommende bruke slike kraftuttrykk så jeg skjønner at det virkelig ikke må skje. Men jeg er samtidig nysgjerrig på hvordan man kan finne ut av at man er blitt frisk etter mange år på medisiner. Det bekymrer meg at schizofrene i mange tilfeller får et kortere liv og kanskje dårligere helse med hjerte-karlidelse og den slags. Er litt redd akkurat i disse dager. På den annen side er jeg redd for å bli gammel. Mye frem og tilbake. Dette ble kanskje ikke et innlegg som appellerer til svar, men noen tanker i natten.

Anonymkode: 9e794...d38

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/459072-tanker-om-schizofreni-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har vært frisk uten symptomer i flere år så burde du jo absolutt prøve uten medisiner. Antipsykotika er faktisk svært sterke medisiner og kan være farlig å bruke. 

Schizofreni er også en diagnose en kan bli kvitt. 

Anonymkode: 5884b...85f

Gjest Naana47
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har vært frisk uten symptomer i flere år så burde du jo absolutt prøve uten medisiner. Antipsykotika er faktisk svært sterke medisiner og kan være farlig å bruke. 

Schizofreni er også en diagnose en kan bli kvitt. 

Unnskyld, men nå ble jeg både sjokkert og provosert. Jeg synes ikke det er noen god ide å si til noen at de bør forsøke seg uten medisiner når legen deres mener at de bør ta dem. 

Og har du tenkt på at du kanskje feilinformerer når du sier at Schizofreni er en diagnose man kan bli kvitt, og du i tillegg også gjør ts usikker på om AP kan være farlig å bruke? Jeg synes egentlig dette innlegget ditt bør rapporteres, for det kan være svært så skadelig det du sier til ts. 

Ts: Jeg synes ikke at du må slutte på medisinene dine uten i samråd med legen din. Grunnen til at du føler deg frisk er jo antakelig nettopp fordi du tar medisiner. Og lytt til det psykologen sa til deg, ikke til ab ...85f. Tilbakefall med den diagnosen du har kan nok være  jævlig ja, og også farlig, så jeg anbefaler deg på det sterkeste å ikke eksperimentere med dette på egenhånd. 

De lærde påstår at jeg har schizofreni og jeg bruker skjeldent medisiner. Det er et valg jeg har tatt der jeg veier opp de positive sidene med medisin mot de negative sidene de har blant annet på min fysiske helse. 

Jeg gjør andre ting i stedet, lever et rolig liv med minst mulig stress, ikke noe alkohol og passer på å få nok søvn. Så har jeg oppfølging på DPS  og kan legge meg inn ved behov.   

Schizofreni er ikke en sykdom men et samlebegrep for mange forskjellige symptomer, så folk er forskjellige.  Så jeg kan selvfølgelig ikke vite hva som er best for deg.

Nå har behandleren din sagt at han tror du kommer til å bli dårlig vis du slutter med medisiner, vis du ikke tror det stemmer så ta det opp med han igjen.  Kanskje dere kan komme opp med en nedtrapping plan .

Alle DPS skal vel også ha et medisin fritt tilbud ,du kan sjekke det ut husk at det er ditt liv og du har rett til å bestemme over det selv.

Stress, inaktivitet, røyking,rusmisbruk ,dårlig søvn og dårlig kosthold, truer helsen til mange med dårlig psykisk helse. Å jobbe med å få orden på disse problemene vis du har noen av dem ,er det viktigste du kan gjøre for å ha god fysisk helse og forhåpentligvis et langt liv.

Anonymkode: e4241...b55

Du kan kanskje ikke se det på bilder, men på film er det synbart. Husker en artikkel jeg leste fra USA. Der hadde en fått tak i videomateriale fra barndommen til tvillingpar der den ene senere utviklet schizofreni. Videoene ble vist for spesialister på schizofreni - psykologer og psykiatere. De kunne uten unntak peke ut den tvillingen som senere utviklet sykdommen.

Hva er frisk? I medisinsk terminologi har jeg aldri sett at en der har skilt på med eller uten medisin. I denne sammenheng snakker en om "i remisjon". Da handler det om personens livskvalitet og funksjon. Har du det bra og stort sett klarer deg selv, er du i remisjon. 

Hvis en en mine nærmeste var i en situasjon som din, ville jeg forsøkt å meget langsomt trappe ned medisiner/AP til et relativt lavt nivå der en nesten ikke har bivirkninger. Så ville jeg anbefalt vedkommende å forbli på den medisinen og dosen videre. Mange kan klare seg med meget små doser, men det må ikke forlede en til å tro at en kan klare seg uten. Forskjellen på en liten dose og ingen dose er meget stor.

3 timer siden, kupton skrev:

Du kan kanskje ikke se det på bilder, men på film er det synbart. Husker en artikkel jeg leste fra USA. Der hadde en fått tak i videomateriale fra barndommen til tvillingpar der den ene senere utviklet schizofreni. Videoene ble vist for spesialister på schizofreni - psykologer og psykiatere. De kunne uten unntak peke ut den tvillingen som senere utviklet sykdommen.

Hva er frisk? I medisinsk terminologi har jeg aldri sett at en der har skilt på med eller uten medisin. I denne sammenheng snakker en om "i remisjon". Da handler det om personens livskvalitet og funksjon. Har du det bra og stort sett klarer deg selv, er du i remisjon. 

Hvis en en mine nærmeste var i en situasjon som din, ville jeg forsøkt å meget langsomt trappe ned medisiner/AP til et relativt lavt nivå der en nesten ikke har bivirkninger. Så ville jeg anbefalt vedkommende å forbli på den medisinen og dosen videre. Mange kan klare seg med meget små doser, men det må ikke forlede en til å tro at en kan klare seg uten. Forskjellen på en liten dose og ingen dose er meget stor.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan så dere på den ene tvillingen at det var den som kom til å utvikle schizofreni?

Anonymkode: 8f53e...eaa

Annonse

4 minutter siden, kupton skrev:

Det korte svaret er at vedkommende holdt seg i bakgrunnen, hadde mindre interaksjon med de andre barna, men mer sto på utsiden og betraktet deres lek. 

Takk, det er interessant.

Anonymkode: 8f53e...eaa

11 timer siden, kupton skrev:

Det korte svaret er at vedkommende holdt seg i bakgrunnen, hadde mindre interaksjon med de andre barna, men mer sto på utsiden og betraktet deres lek. 

Akkurat som en autist med andre ord. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...