Gå til innhold

Takke ja til daglige tilsyn en periode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sitter og grubler på noe. Man kan vel si jeg har havnet i et massivt sammenbrudd, en krise eller noe slikt, som har ført til tilbakefall. Har vært innlagt, men er hjemme nå da jeg jo ikke kan være på sykehuset helt til det går over. Siden ting er som de er så har jeg fått tilbud fra oppfølgingstjenesten om å en periode i tillegg til fast tildelt tid, ønsker daglige tilsyn på ettermiddagen. Det vil si at hver dag vil en tilfeldig person derfra komme til meg og høre om det går greit eller om det er noe jeg trenger. Egentlig bare innom noen minutter. Kanskje for å sjekke at jeg ikke blir like dårlig igjen. 

Jeg er så usikker på om jeg skal takke ja. Jeg er engstelig når det kommer til fremmede og vet ikke om jeg vil klare å være ærlig. Og dersom jeg blir like dårlig igjen, hva kan de liksom gjøre bortsett fra å prate med meg i ti min eller anbefale/tilby meg å dra til legevakten for innleggelse eller hvis nødvendig melde inn bekymring for å få meg innlagt mot min vilje? 

Burde jeg gi det en sjanse, eller bare prøve å håndtere ting på egenhånd? Jeg har jo fortvilt over hvordan jeg skal klare meg med så lite oppfølging framover, men det er jo snakk om fremmede som bare er innom for å sjekke at jeg er i live omtrent. Det er jo som sagt midlertidig da, til jeg forhåpentligvis kommer meg på beina igjen. Og jeg får jo tilbudet da de ser hvor skjørt ting er nå, men. Har ikke lyst til å være så hjelpesløs heller.. 

Noen innspill? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Glitter skrev:

Hei. Jeg sitter og grubler på noe. Man kan vel si jeg har havnet i et massivt sammenbrudd, en krise eller noe slikt, som har ført til tilbakefall. Har vært innlagt, men er hjemme nå da jeg jo ikke kan være på sykehuset helt til det går over. Siden ting er som de er så har jeg fått tilbud fra oppfølgingstjenesten om å en periode i tillegg til fast tildelt tid, ønsker daglige tilsyn på ettermiddagen. Det vil si at hver dag vil en tilfeldig person derfra komme til meg og høre om det går greit eller om det er noe jeg trenger. Egentlig bare innom noen minutter. Kanskje for å sjekke at jeg ikke blir like dårlig igjen. 

Jeg er så usikker på om jeg skal takke ja. Jeg er engstelig når det kommer til fremmede og vet ikke om jeg vil klare å være ærlig. Og dersom jeg blir like dårlig igjen, hva kan de liksom gjøre bortsett fra å prate med meg i ti min eller anbefale/tilby meg å dra til legevakten for innleggelse eller hvis nødvendig melde inn bekymring for å få meg innlagt mot min vilje? 

Burde jeg gi det en sjanse, eller bare prøve å håndtere ting på egenhånd? Jeg har jo fortvilt over hvordan jeg skal klare meg med så lite oppfølging framover, men det er jo snakk om fremmede som bare er innom for å sjekke at jeg er i live omtrent. Det er jo som sagt midlertidig da, til jeg forhåpentligvis kommer meg på beina igjen. Og jeg får jo tilbudet da de ser hvor skjørt ting er nå, men. Har ikke lyst til å være så hjelpesløs heller.. 

Noen innspill? 

Jeg tenker at du neppe har noe å tape på å si ja - og i beste fall kan det fungere godt. 

Hvordan ligger det an med ventetiden på BET nå?

Skrevet
3 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker at du neppe har noe å tape på å si ja - og i beste fall kan det fungere godt. 

Hvordan ligger det an med ventetiden på BET nå?

Jo...Jeg synes bare det virker skummelt. 

Det vet jeg ikke. De sa typ nærmere sommeren. I brevet står det at jeg får vite dato bare 2-3 uker før. Så alt er jo veldig usikkert. 

Skrevet
Akkurat nå, Glitter skrev:

Jo...Jeg synes bare det virker skummelt. 

Det vet jeg ikke. De sa typ nærmere sommeren. I brevet står det at jeg får vite dato bare 2-3 uker før. Så alt er jo veldig usikkert. 

Du har neppe vondt av at det kommer noen innom deg hver ettermiddag:-) Etterhvert så vil jo heller ikke alle være like fremmende for deg. 

Skrevet
Akkurat nå, frosken skrev:

Du har neppe vondt av at det kommer noen innom deg hver ettermiddag:-) Etterhvert så vil jo heller ikke alle være like fremmende for deg. 

Sant nok. 

Jeg er jo redd for å gi etter og skade meg alvorlig på nytt, gi etter på suget etter rus eller at selvmordstankene skal bli like sterke igjen. Kanskje det kan hjelpe meg denne perioden. Å vite at det er disse tilsynene å forholde seg til. Hm..

Skrevet

Er enig med Frosken over her, ville takket ja. I verste fall om det ikke skulle fungere kan du vel endre mening.

Anonymkode: 6a654...c6e

Skrevet

Det kan jo være at det virker forebyggende mot selvskading/rus at du vet at noen kommer innom for å se til deg? 

Anonymkode: d9876...a8c

Skrevet

Jeg har hatt lignende avtaler i perioder. Det som har vært min erfaring er at de som ikke kjenner meg gjerne blir veldig bekymret og tåler mindre symptomer hos meg før de ringer legevakt. Dette har ført til at jeg har blitt innlagt uten at tiltaket med daglig oppfølging har gått seg til. 

Når det er sagt så hadde jeg takket ja hadde dette blitt aktuelt igjen. Den daglige oppfølgingen er bedre enn å stå helt alene.

Skrevet

Synes også du skal takke ja. Du har jo ingenting å tape, kanskje det at noen kommer innom gjør at du klarer holde deg unna selvskading og rus. Hvis det er en ordning du føler ikke funker kan du jo bare avlyse. Bedre å ha prøvd tenker jeg. 

Skrevet

Jeg er enig med de over. Det er vel ikke uten grunn at de har et slikt tilbud. Om det fungerer for deg vet en ikke før en har prøvd.

Synes det er leit at du sliter sånn. Håper du snart får beina under deg igjen og kan stå støtt. 

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Med tanke på hvor tungt det etter hvert ble i går kveld så tror jeg at jeg får prøve det da. Selv om det i seg selv gir meg mer angst. 

Skrevet
3 timer siden, Glitter skrev:

Takk for svar alle sammen. Med tanke på hvor tungt det etter hvert ble i går kveld så tror jeg at jeg får prøve det da. Selv om det i seg selv gir meg mer angst. 

Noen ganger må man gjennom forverring av angsten før ting kan begynne å se litt lysere ut, det har jeg fått erfare selv . Heier på deg ❤️ 

Anonymkode: d9876...a8c

Skrevet
20 timer siden, Glitter skrev:

Sant nok. 

Jeg er jo redd for å gi etter og skade meg alvorlig på nytt, gi etter på suget etter rus eller at selvmordstankene skal bli like sterke igjen. Kanskje det kan hjelpe meg denne perioden. Å vite at det er disse tilsynene å forholde seg til. Hm..

Jeg tror og håper at et slikt daglig avtale om "tilsyn" eller besøk, jeg synes "tilsyn" var et forferdelig ord å bruke, som om man er et dyr i bur man skal sjekke hvordan har det,  kan hjelpe deg til å komme igjennom dagene en etter en. Jeg hadde noe lignende gjennom akutt ambulant team for 14 års tid siden og det føltes på et vis trygt å vite at det kom noen på et visst tidspunkt. Jeg ble da tilbudt en times samtale, så det var mer enn et kortvarig "tilsyn" som skal se til at du fortsatt lever og har det OK.

Men det gir deg også mulighet til å kommunisere at noe ikke er bra. Kanskje du kan se på det som en mulighet til å øve deg opp? Om det er vanskelig å få sagt det muntlig, kan du høre med de om det er OK at du formidler noe av det skriftlig som de kan ta med seg om de har noen som kan være mottaker av det, med den forutsetning at det ikke er et avskjedsbrev du leverer fra deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...