Gå til innhold

Kupton: Ustabil (oppfølging fra forrige spørsmål)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Jeg tenkte å bite i det sure eplet og innse at jeg kanskje trenger Zoloft mot angst, muligens livslangt. 

Begynte på (DOSE) for halvannen uke siden og trodde jeg merket litt effekt siden angsten var mindre mot helgen når ting med familien også roet seg ned. Men så fikk jeg plutselig angst i en litt angstskapende situasjon på lørdag morgen, derfor økte jeg til (DOSE) på lørdag. Merk at jeg trenger ca dobbel dose av vanlig for å oppnå samme serumkonsentrasjon. På (DOSE) ligger jeg rundt 30 nmol/l. 

Men jeg føler meg ustabil siden lørdag. Angsten varierer veldig, fra komplett fraværende og ikke-induserbar der jeg ser veldig lyst på verden, til å føle meg i nærheten av et sammenbrudd. Det er nok typisk angst for angst, samt angst for å gjøre ett eller annet uhensiktsmessig når jeg har angst (f.eks skade meg på impuls) - sistnevnte er vel noe jeg har vært redd for før og kjent ledd i min helse/dødsangst. 

Når kan jeg forvente å bli mer stabil og få effekt av behandlingen? Er det vanlig å ha det sånn i oppstarten? 

Prøver å fortelle meg selv at det bare er tanker men det er ikke alltid jeg greier å identifisere hvilke tanker som utløser det. Jeg detter liksom bare ned i et svart hull og blir engstelig.

Har for øvrig begynt i full jobb igjen, bruker bare en time avspasering ved behov. Prøver å gå turer.

Endret av Admin
Ryddet for spesifikke doser - Admin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at du ikke har full effekt før etter fire uker på siste dose.

Det du beskriver er ganske typisk for denne fasen.

Skrevet
2 minutter siden, kupton skrev:

Jeg mener at du ikke har full effekt før etter fire uker på siste dose.

Det du beskriver er ganske typisk for denne fasen.

Takk, 

Vet du hvor lenge effekten av en økt fysisk aktivitet (f.eks en times rask gange) hjelper på angsten? Er det lurt å gå en tur hver dag, annen trening er litt vanskelig for tiden? 

Skrevet

Nei, varigheten kan jeg ikke si noe om. Det er individuelt. 
Ja, det er smart å gå hver dag. 

Skrevet

Takk igjen, da gjør jeg det. 

Jeg katastrofetenker nok en del rundt angsten. Tenker at jeg kommer til å gi opp livet og ikke orke mer og ta livet mitt eller noe sånt. Og da blir jeg jo både engstelig og lei meg fordi det er mange rundt meg som trenger meg, og det er så mye mer jeg vil oppleve i livet før jeg dør. På en annen side skjønner jeg jo at angstlidelsen min er mild, jeg er ikke klinisk deprimert og at jeg selvfølgelig ikke kommer til å gjøre det. Men det er klart at sånne tanker bygger opp under angsten og vedlikeholder den! 

Skrevet
11 timer siden, ISW skrev:

Jeg katastrofetenker nok en del rundt angsten. Tenker at jeg kommer til å gi opp livet og ikke orke mer og ta livet mitt eller noe sånt. Og da blir jeg jo både engstelig og lei meg fordi det er mange rundt meg som trenger meg, og det er så mye mer jeg vil oppleve i livet før jeg dør. På en annen side skjønner jeg jo at angstlidelsen min er mild, jeg er ikke klinisk deprimert og at jeg selvfølgelig ikke kommer til å gjøre det. Men det er klart at sånne tanker bygger opp under angsten og vedlikeholder den! 

Jeg vet ikke hva som er kutyme for slike plager du har, men er det ikke en ide å få mer hjelp utover å ta medisiner «på egenhånd?» Jeg synes ikke det du skriver helt harmoniserer. Katastrofetankene dine er vel verken milde eller ikke-depressive? Samtidig har jo plagene kommet etter seponering, så da var det kanskje rett medisin. (Alternativt blir det kanskje for mye blanding)

Jeg vet hvor flott du er og hvor mye du fortjener å ha det bra og ønsker av hele mitt hjerte at du skal få det bedre asap❤️

Skrevet
12 timer siden, ISW skrev:

Siden vi best kjenner din sterke rasjonelle side her på dol, så er det nesten litt rart å lese om hvor engstelig du blir som følge av at du for tiden har noe angst. Virker som om du mister hodet litt. Er du sikker på at det er fornuftig at du er tilbake i full jobb allerede? Og har dere fått noen avlastning i forhold til faren din? 

Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Jeg vet ikke hva som er kutyme for slike plager du har, men er det ikke en ide å få mer hjelp utover å ta medisiner «på egenhånd?» Jeg synes ikke det du skriver helt harmoniserer. Katastrofetankene dine er vel verken milde eller ikke-depressive? Samtidig har jo plagene kommet etter seponering, så da var det kanskje rett medisin. (Alternativt blir det kanskje for mye blanding)

Jeg vet hvor flott du er og hvor mye du fortjener å ha det bra og ønsker av hele mitt hjerte at du skal få det bedre asap❤️

Tusen takk, snille du ❤️

Vel, det er litt vanskelig å forklare denne angsten og for «utenforstående» høres det mer alvorlig ut enn det i realiteten er. Det er ikke depressive tanker eller reelle selvmordstanker, det er en irrasjonell frykt for å dø på denne måten. Rasjonelt skjønner jeg at svært få tar livet sitt pga angst alene, og enda færre på impuls. Dette er en angst og ikke et ønske om å dø. Kall det gjerne en form for helseangst. 

Skrevet
20 minutter siden, frosken skrev:

Siden vi best kjenner din sterke rasjonelle side her på dol, så er det nesten litt rart å lese om hvor engstelig du blir som følge av at du for tiden har noe angst. Virker som om du mister hodet litt. Er du sikker på at det er fornuftig at du er tilbake i full jobb allerede? Og har dere fått noen avlastning i forhold til faren din? 

Tusen takk for svar. Ja det er egentlig litt flaut dette. Føler bare at når angsten tar meg så forandrer jeg nesten personlighet, for så å bli normal igjen når angsten gir seg. Det er det jeg legger i «ustabil». 

Jeg skal ta en prat med fastlegen i løpet av uka. Og når det gjelder faren min er moren min ganske «back in business» igjen, og det ser ut til å gå ganske greit med litt dagsenter og lignende. Men ideelt er det selvsagt ikke. 

Skrevet
4 minutter siden, ISW skrev:

Tusen takk for svar. Ja det er egentlig litt flaut dette. Føler bare at når angsten tar meg så forandrer jeg nesten personlighet, for så å bli normal igjen når angsten gir seg. Det er det jeg legger i «ustabil». 

Jeg skal ta en prat med fastlegen i løpet av uka. Og når det gjelder faren min er moren min ganske «back in business» igjen, og det ser ut til å gå ganske greit med litt dagsenter og lignende. Men ideelt er det selvsagt ikke. 

Ikke vær flau for det kan skje det beste, det er vel sånn livet er til tider...litt opp og ned. Masse god bedring ❤️ 

Skrevet
2 minutter siden, ISW skrev:

Det er sikkert ok at du har begynt på AD igjen, men jeg håper du klarer å se etter stressreduserende tiltak fremfor at du surrer deg for langt inn i "psykiatri-landskapet" igjen:-) Er ikke meningen å gjøre deg flau, men det er litt rart å se hvordan du mister hodet. 

Krysser fingrene for at du snart har det bedre igjen! Godt å høre at det gikk bra med moren din. 

Gjest Naana47
Skrevet

Som @stjernestøv sier; ikke vær flau, for du har ingen grunn til det, kjære deg! Angst og annet kan skje den beste, det er absolutt ingenting å skamme seg over! Og som @cilie sier; jeg (også) vet hvor flott du er, og synes du bare fortjener å ha det bra! 

Ønsker at du snart blir kvitt dette. God bedring og lykke til! ❤️

Gjest Naana47
Skrevet
27 minutter siden, frosken skrev:

Er ikke meningen å gjøre deg flau, men det er litt rart å se hvordan du mister hodet. 

Jeg synes dette er litt rart å si til en som sliter. Du hadde sikkert "mistet hodet" litt du også hvis du plutselig ble rammet av angst. Du av alle (som vanligvis gir så mange gode psykiatrirelaterte svar) burde vite at det kan være vanskelig å stole på seg selv og de rasjonelle tankene en har midt oppi angsten når den står på som verst. 🙂

Skrevet
24 minutter siden, Naana47 skrev:

Jeg synes dette er litt rart å si til en som sliter. Du hadde sikkert "mistet hodet" litt du også hvis du plutselig ble rammet av angst. Du av alle (som vanligvis gir så mange gode psykiatrirelaterte svar) burde vite at det kan være vanskelig å stole på seg selv og de rasjonelle tankene en har midt oppi angsten når den står på som verst. 🙂

Tja... jeg synes ikke det er feil å minne folk om deres tidligere erfaringer og evne til rasjonelle vurderinger. 

Skrevet
7 minutter siden, frosken skrev:

Tja... jeg synes ikke det er feil å minne folk om deres tidligere erfaringer og evne til rasjonelle vurderinger. 

Det er måten. Det går an å skrive du pleier jo være så fornuftig i stedet for nå mister du hodet. 

Anonymkode: ec8e6...920

Gjest Naana47
Skrevet (endret)
24 minutter siden, frosken skrev:

Neida, kanskje ikke 🙂 Det kunne bare virke som om du ikke forstod (eller hadde glemt) at man midlertidig kan bli overmannet av irrasjonelle tanker pga angst, selv om man vanligvis er rasjonell og fullt oppegående. Dessuten er han nok fullt klar over sin egen historie selv, og at han derfor ikke trenger å bli minnet på det? Tenkte jeg. 

Endret av Naana47
Gjest Naana47
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Naana47
Skrevet

Tusen takk for svar og støtte alle sammen.

Jeg tåler å bli ristet litt når jeg tenker feil. Jeg er jo ikke alltid den mest diplomatiske selv her inne heller, tenker jeg 😊

Skrevet
1 time siden, Naana47 skrev:

Neida, kanskje ikke 🙂 Det kunne bare virke som om du ikke forstod (eller hadde glemt) at man midlertidig kan bli overmannet av irrasjonelle tanker pga angst, selv om man vanligvis er rasjonell og fullt oppegående. Dessuten er han nok fullt klar over sin egen historie selv, og at han derfor ikke trenger å bli minnet på det? Tenkte jeg. 

Vi kommer neppe til å bli helt enig her. Vi har ulik stil, skriver ulikt, mener ulikt osv. Hvis det skal være feil å gi en ærlig tilbakemelding til en man "kjenner ganske godt" på dol, så synes jeg det begynner å bli lite interessant å være her:-) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er måten. Det går an å skrive du pleier jo være så fornuftig i stedet for nå mister du hodet. 

Anonymkode: ec8e6...920

Jeg tror ikke ISW er så skjør at han ikke tåler uttrykk som "nå mister du hodet".  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...