Gå til innhold

Går ubrukt helseautorisasjon "ut på dato"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kone var ferdig utdannet sykepleier i 1990.  Utdannelsen var et grovt feilvalg (hun er oppvokst i en streng religiøs sekt der dette var en av de ytterst få godkjente utdanningene for kvinner).  Hun brøt med sekten og har aldri praktisert yrket en eneste dag.  Psykologspesialist har uttalt at et slikt arbeid ville vært uheldig for henne med tanke på flere diagnoser hun har.

Nå er hun for første gang i livet blitt arbeidsledig, og NAV-konsulent krever søknader på sykepleierstillinger.  Nå finnes det garantert ingen sykehjem eller sykehus som vil ansette en person med en over 30 år gammel ubrukt utdannelse, så spørsmålet blir av mer teoretisk art:

Vil en ubrukt helsesautorisasjon på et tidspunkt gå ut på dato? Ville hun kunne gått rett inn i en vanlig stilling, eller måtte det oppdatering til? (Merker at jeg håper på det siste for andre potensielle yrkesutøvere).

Anonymkode: 4966d...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror en beholder autorisasjonen til  pensjonsalderen. Jeg har min selv om jeg ikke har brukt den på  flere tiår.  Jeg ble faktisk ringt opp av et bemanningsbyrå for noen uker siden som lurte på om jeg ville jobbe. Så regner med at de har funnet meg i Helsepersonellregisteret. Kjempe dårlig samvittighet for å ikke kunne hjelpe til under pandemien, men kan man ikke så er det ikke noe å gjøre med det.

En har selv plikt til å sørge for å holde seg faglig oppdatert, vis en skal jobbe, så det kan bli mye å ta igjen og gammel kunnskap å friske opp vis en ikke har jobbe på over 30 år.   Kanskje konen din kunne ta seg jobbe i  bolig for psykisk utviklingshemmede for eksempel, der er det oftest ikke så mye typiske sykepleier oppgaver. 

Anonymkode: 8cc98...d35

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror en beholder autorisasjonen til  pensjonsalderen. Jeg har min selv om jeg ikke har brukt den på  flere tiår.  Jeg ble faktisk ringt opp av et bemanningsbyrå for noen uker siden som lurte på om jeg ville jobbe. Så regner med at de har funnet meg i Helsepersonellregisteret. Kjempe dårlig samvittighet for å ikke kunne hjelpe til under pandemien, men kan man ikke så er det ikke noe å gjøre med det.

En har selv plikt til å sørge for å holde seg faglig oppdatert, vis en skal jobbe, så det kan bli mye å ta igjen og gammel kunnskap å friske opp vis en ikke har jobbe på over 30 år.   Kanskje konen din kunne ta seg jobbe i  bolig for psykisk utviklingshemmede for eksempel, der er det oftest ikke så mye typiske sykepleier oppgaver. 

Takk for svar, men poenget er at min kone absolutt ikke kan/vil arbeide med noe som helst relatert til mennesker på den måten.  Hun utviklet alvorlig selvskading allerede i praksisperiodene og hun sier lett fra seg alt av dagpenger dersom det blir et krav.  Jeg vil heller at hun aldri tjener en krone igjen, enn at hun blir presset til en slik jobb.

Anonymkode: 4966d...2c3

Skrevet

Nå svare jeg på hva du spurte om:)  Om hun ikke kan jobbe med mennesker,kan må hun  finne seg en annen jobb ,eventuelt være uten jobb og penger, vis hun ikke er så syk at hun kvalifisert til ytelse fra staten. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...