Gå til innhold

Underskriftskampanje-Må føde uten far til stede.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Ser på nyheter nå at gravide har laget underskriftskampanje fordi de må føde uten far til stede. Argumentet var : Det skaper frykt å føde uten far til stede.

Jøss! Frykt? Det var da voldsomt.

Synes dette nesten var pinlig. Jeg hadde far med på alle mine fødsler. Hadde han ikke kunnet være med, hadde det i verste fall vært kjedelig at han gikk glipp av opplevelsen, men frykt ?

Er det bare jeg som ikke forstår dette ? 

Fortsetter under...

29 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ser på nyheter nå at gravide har laget underskriftskampanje fordi de må føde uten far til stede. Argumentet var : Det skaper frykt å føde uten far til stede.

Synes dette nesten var pinlig. Jeg hadde far med på alle mine fødsler. Hadde han ikke kunnet være med, hadde det i verste fall vært kjedelig at han gikk glipp av opplevelsen, men frykt ?

Ja, jeg innrømmer glatt at jeg var nervøs før fødsel og fant støtte i å vite at far skulle være til stede.

Ikke dermed sagt at jeg ikke hadde klart det alene eller ikke ser behovet for å begrense trafikken på føden av smittevernhensyn.

Endret av Ekstra
Nicklusheletida
1 time siden, Ekstra skrev:

Ja, jeg innrømmer glatt at jeg var nervøs før fødsel og fant støtte i å vite at far skulle være til stede.

Ikke dermed sagt at jeg ikke hadde klart det alene eller ikke ser behovet for å begrense trafikken på føden av smittevernhensyn.

Ja, nervøs er vel de fleste før fødsel. Synes bare at når det ligger alvorlig syke på sykehus som ikke får besøk , så synes jeg denne underskriftskampanjen av unge og friske er pinlig.

Det er ikke mange tiår siden det var helt vanlig at far ikke var med.

Endret av Nicklusheletida
.
2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg forstår dem veldig godt jeg. Hadde vært fælt ikke å ha med pappaen på fødslene, han kjente meg jo så godt at han visste hva jeg ville selv om jeg kanskje ikke klarte å uttrykke det overfor jordmor. For min del ville fødslene blitt mye vanskeligere om han ikke var der.

Annonse

12 minutter siden, Grendel skrev:

Det kunne jeg gjerne signert på. 

Fint å se at en mann sier det. :) Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være viktigere for Olga på 85 å få besøk enn det skal være for Linn på 22 som skal føde for første gang og står overfor en opplevelse som er en voldsom påkjenning for både kropp og sinn? Jeg er litt overrasket over at en trebarnsmor har et slikt syn som #nicklusheiletida har i denne saken.

Nicklusheletida
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Fint å se at en mann sier det. :) Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være viktigere for Olga på 85 å få besøk enn det skal være for Linn på 22 som skal føde for første gang og står overfor en opplevelse som er en voldsom påkjenning for både kropp og sinn? Jeg er litt overrasket over at en trebarnsmor har et slikt syn som #nicklusheiletida har i denne saken.

Jeg satte også selvfølgelig pris på å ha far til stede under fødselen. Skjønt den siste gangen var det jeg som måtte trøste han. Han følte nok mer frykt enn meg.

Jeg sammenligner ikke med en frisk Olga på 85 år, men med alvorlige syke på sykehus som ikke får besøk.

Jeg forstår at det er viktig å ha med far på fødsel, men forstår ikke at det så viktig under pandemien at det det må settes i gang en underskriftskampanje . 

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg satte også selvfølgelig pris på å ha far til stede under fødselen. Skjønt den siste gangen var det jeg som måtte trøste han. Han følte nok mer frykt enn meg.

Jeg sammenligner ikke med en frisk Olga på 85 år, men med alvorlige syke på sykehus som ikke får besøk.

Jeg forstår at det er viktig å ha med far på fødsel, men forstår ikke at det så viktig under pandemien at det det må settes i gang en underskriftskampanje . 

Da kan vi bare slå fast at vi er uenige. :) Da jeg fikk min første holdt det på å gå galt, om jeg ikke hadde fått ha pappan hos meg da så hadde jeg ikke taklet det på noen måte tror jeg.

Gjest Naana47
15 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nettopp. Det er den synsvinkelen jeg også ser det fra. Om Olga på 85 hadde vært alvorlig koronasyk med usikker overlevelse, synes jeg det er viktigere for henne å få besøk av sine kjære enn det er for en frisk, langt yngre kvinne som skal føde. Sistnevnte vil i Norge antakelig ha 99,9 % sjanse for overlevelse i tillegg, så det er ikke synd på henne om hun må føde aleine uten partner under en pandemi. Det er nå min mening. Så om det skulle stått et valg mellom hvem av disse som skulle hatt med seg noen, så hadde jeg stemt på Olga. 

Endret av Naana47
Gjest Naana47
26 minutter siden, Lillemus skrev:

Da kan vi bare slå fast at vi er uenige. :) Da jeg fikk min første holdt det på å gå galt, om jeg ikke hadde fått ha pappan hos meg da så hadde jeg ikke taklet det på noen måte tror jeg.

Selvfølgelig er det under normale omstendigheter aller best å ha med seg partner under fødsel, men når det nå først er en pandemi med et sett regler å følge, setter jeg spørsmålstegn ved om det å føde i lag med partner er så viktig at en må protestere så kraftig på reglene. Men jeg skjønner det også. Vi er jo forskjellige alle mann, og noen trenger sin partner mer enn andre. Men under den gitte situasjonen vi er i synes jeg vi alle etter beste evne bør følge de reglene som helsemyndighetene mener er riktig. Alternativt kunne det i spesielle tilfeller bli gitt dispensasjon. Men sånn er det kanskje allerede?

Endret av Naana47
Nicklusheletida
24 minutter siden, Lillemus skrev:

Ja, vi er forskjellige. Min yngste var 1 kilo da hun ble født. Det hadde hun vært uten far til stede under fødselen også 🙂

Det er vel ingen som påstår at faren skal steppe inn og være lege. Det handler ikke om det. 

Det er helt uforståelig at dette er forbudt når noe som helst annet er lov. Det å være med på fødselen er viktig fordi det er viktig. Man trenger ikke begrunne det med noe annet. 

Annonse

Nicklusheletida
4 minutter siden, Grendel skrev:

Det er vel ingen som påstår at faren skal steppe inn og være lege. Det handler ikke om det. 

Det er helt uforståelig at dette er forbudt når noe som helst annet er lov. Det å være med på fødselen er viktig fordi det er viktig. Man trenger ikke begrunne det med noe annet. 

Det er veldig mye det gjelder nå for tiden :)

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Det er veldig mye det gjelder nå for tiden :)

Jeg synes faktisk ikke det er mye som kan sammenlignes. Kanskje begravelser av nær familie? I normale tider slipper folk alt og hiver seg i flyet for å bli med på fødselen.

Det er bare noen timer et par ganger i livet. Det kan ikke sammenlignes med én tur på byen, én skoledag eller én tur på REMA eller til tannlegen.

Nicklusheletida
2 minutter siden, Grendel skrev:

Jeg synes faktisk ikke det er mye som kan sammenlignes. Kanskje begravelser av nær familie? I normale tider slipper folk alt og hiver seg i flyet for å bli med på fødselen.

Det er bare noen timer et par ganger i livet. Det kan ikke sammenlignes med én tur på byen, én skoledag eller én tur på REMA eller til tannlegen.

Hva det kan sammenlignes med kommer an på øynene som ser. De fleste vil være enig med deg i de tingene du nevner :)

Jeg tror i hvert fall det er viktig ikke å få smitte inn på ei føde og barselavdeling.

2 timer siden, Grendel skrev:

Er enig med deg på en måte og forstår hvorfor de har denne underskriftskampanjen, men jeg synes det er viktigere at alvorlig syke for ha med seg en pårørende.

26 minutter siden, Fionys skrev:

Er enig med deg på en måte og forstår hvorfor de har denne underskriftskampanjen, men jeg synes det er viktigere at alvorlig syke for ha med seg en pårørende.

Så vidt jeg ser så er dette også de eneste unntakene fra besøksforbudet: Pårørende til kritisk syke og partner til fødende.

Altså er hele tråden misforstått: Far har lov til å være med på fødselen.

Underskriftskampanjen handler ikke om fødselen, men om partneren kan være med på kontrollene før. Det er ikke en like stor sak å klage på.

Endret av Grendel
Gjest Naana47
1 minutt siden, Grendel skrev:

Så vidt jeg ser så er dette også de eneste unntakene fra besøksforbudet: Pårørende til kritisk syke og partner til fødende.

Altså er hele tråden misforstått: Far har lov til å være med på fødselen.

Underskriftskampanjen handler ikke om fødselen, men om partneren kan være med på kontrollene før. Det er ikke en like stor sak å klage på.

Å, da har jeg vistt innlatt meg på en diskusjon uten å vite hva jeg egentlig har diskutert 😅 Takk for oppklaring! 🙂

4 timer siden, Lillemus skrev:

Min fødsel ble også komplisert, og det visste vi ingenting om på forhånd - slik det ofte er. Jr ble tatt ut av rommet umiddelbart etter fødselen - uten at vi fikk se han først, og han kom inn til oss igjen først etter en liten halvtime. Jeg ville opplevd dette veldig mye mer utrygt og skremmende om jeg var alene.

I likhet med deg skjønner jeg ikke TS her, men kanskje først og fremst fordi jeg husker at det nylig ble argument for viktigheten av en avskjedsmiddag sammen med eksen for en voksen datter. Jeg forstår ikke at en felles middag betraktes som viktig under corona, mens en fødsel ikke er det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...