Gå til innhold

Angående psykisk utviklingshemming

Anbefalte innlegg

Det vil fortsatt være noe meningsløst for meg . Det er så mange ting som spiller inn her når det gjelder funksjonsnivå . Jeg har spurt meg selv flere ganger, hvorfor de vil ha alt under et spekter ? Jeg tror jeg har kommet til noe løsninger siden det vil være lettere å komme under radaren for å få en diagnose. For det andre kan noen av de med Asperger syndrom være en utfordring for fagpersoner, det vil si at de slipper billigere fra  dette, hvis de mest høyt fungerende blir fjernet , ikke kommer innenfor spekteret, selv om det har Asperger etter grunkritereien .Jeg for del har hatt mye kontakt med fagpersoner i forskjellige fagleirer, og prøvd å utfordre flere som har hatt en begrenset innsikt i diagnosen. 

Fortsetter under...

28 minutter siden, FGT skrev:

Jeg for del har hatt mye kontakt med fagpersoner i forskjellige fagleirer, og prøvd å utfordre flere som har hatt en begrenset innsikt i diagnosen. 

På hvilken måte har fagpersoner dårlig innsikt i diagnosen?

Anonymkode: 18b43...015

Dette gjelder ikke alle men noen, det varierer, men det har blitt bedre. Men jeg har hørt eller lest uttalelser , spesielt for noen år siden, da de satt mennesker Asperger syndrom mer i bås. De med AS. kan ikke.... Forstår ikke...…..osv osv. I dag finnes det unge psykologer som ikke har den innsikt og fartstid til å diagnose Asperger diagnose. Flere blir avist etter en kort stund, fordi de har tilsynelatende såkalte normale trekk, noen er ikke syke nok. 

På 7.2.2021 den 22.03, FGT skrev:

Dette gjelder ikke alle men noen, det varierer, men det har blitt bedre. Men jeg har hørt eller lest uttalelser , spesielt for noen år siden, da de satt mennesker Asperger syndrom mer i bås. De med AS. kan ikke.... Forstår ikke...…..osv osv. I dag finnes det unge psykologer som ikke har den innsikt og fartstid til å diagnose Asperger diagnose. Flere blir avist etter en kort stund, fordi de har tilsynelatende såkalte normale trekk, noen er ikke syke nok. 

Men er vel ikke vanlige psykologer som utreder AS eller? Jeg ble i hvert fall utredet av nevropsykolog. 

Det er jo som du er inne på viktig at den som utreder har god nok erfaring og kompetanse. 

2 timer siden, Glitter skrev:

Men er vel ikke vanlige psykologer som utreder AS eller? Jeg ble i hvert fall utredet av nevropsykolog. 

Det er jo som du er inne på viktig at den som utreder har god nok erfaring og kompetanse. 

Jeg ble utredet av vanlig psykolog for asperger .

Anonymkode: 3712c...22d

Annonse

4 timer siden, Glitter skrev:

Ja  det er sant.

7 minutter siden, FGT skrev:

Når var det, og var psykologen ung eller eldre ? Ikke 80 da 

Det var for bare noen få uker siden, og psykologen tror jeg er ca 1-2 eldre en meg, så hun må ha vært 30 mens hun andre psykologen er i 40-åra.

Anonymkode: 3712c...22d

• 2 uker senere...
På 4.2.2021 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Kan man få en psykisk utviklingshemmet diagnose om man klarer å få over 70 i iq på testen man tar? 

Anonymkode: 2b4a4...5f7

den iq testen er ikke nok alene til å sette diagnosen fordi det også er andre forhold som avgjør dette, men om du får over 70 på skårene (eks. tatt med tester som WAIS , eller har fått det denne skåren med WISC test mens du gikk i skolen) så er ikke det utviklingshemning! Men da vil en betegne dette som generelle lærevansker. 

main-qimg-627605a424b035b002f8ae8f14ada672 (396×326) (quoracdn.net) 

Annonse

På 4.2.2021 den 21.01, AnonymBruker skrev:

Ok. Men hva om personen scorer veldig lavt på noen områder og normalt på andre områder? 

F. Eks scorer med en iq under 70 på noen tester, mens normalt på andre tester? 

Hva får man da? Kognitiv svikt? Fins det noen andre navn på ting jeg ikke vet om? Eller får man bare f. Eks "normal i - Dårlig hukommelse - Dårlig logisk tenkning på nivå med en 12åring"? 

Anonymkode: 2b4a4...5f7

ja omtrent vil det konkluderes slik, men ikke helt. Du tenker på WISC-V ikke sant?  (nevropsykologisktesting gjort av PPT og BUP) kan si noe om avvik eller funksjonsforstyrrelser i hjernen, f.eks. bearbeidelse av sanseinntrykk, visuell og romlig persepsjon, hukommelse, abstrakt tenkning etc. 

Jeg er masterstudent i spesialpedagogikk ved UiO og tar nå denne sertifiseringen nå i vår.  Men..husk at dagsform for test utførelse kan avgjøre resultatet hos barn. 

Deltetester WISC-V
1.Terningmønster, 2.Likheter, 3.Matriser,4.Tallhukommelse,  5.Koding,  6.Ordforståelse,  7.Figurvekter, 8.Visuellepuslespill, 9.Bildehukommelse, 10.Symbolleting, 11.Informasjon, 12.Tall-bokstav-serier, 13.Utstrykning, 14.Resonnering og 15.Regning

Hver deltest kan generere én eller flere skårer. Ved siden av disse er det også en generell del av selve testen!

Herunder i vedlegg står det kort om de deltestene og hva de måler osv. 

WISC_V_presentasjon_deltester.pdf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...