Gå til innhold

Er det frekt å spørre om kjæresten hans kan bidra med mat?

Anbefalte innlegg

Kjæresten til sønnen min er mye hos oss. Vi har dårlig råd, og matbudsjettet har økt fordi vi er en person mer, selv om hun ikke spiser mye. Men nå holder det ikke med en pk pølse liksom, vi må kjøpe to. Er det frekt å spørre om hun kan bidra med mat? I så fall; hva er rimelig å be om? Hun er her som regel fra onsdag til søndag fordi hun har hjemmekontor. 

Anonymkode: 2a69c...200

Fortsetter under...

Når ungdommen gjør slik det er vanlig, kommer på helge-/høytidsbesøk noen ganger i året, er det ikke vanlig at de bidrar hos foreldre/svigerforeldre. Men når en flytter inn mer enn halve tiden (4 av 7 dager) bør det være selvsagt at de bidrar.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten til sønnen min er mye hos oss. Vi har dårlig råd, og matbudsjettet har økt fordi vi er en person mer, selv om hun ikke spiser mye. Men nå holder det ikke med en pk pølse liksom, vi må kjøpe to. Er det frekt å spørre om hun kan bidra med mat? I så fall; hva er rimelig å be om? Hun er her som regel fra onsdag til søndag fordi hun har hjemmekontor. 

Anonymkode: 2a69c...200

Hvis hun har hjemmekontor er hun såpass gammel at hun tjener egne penger. Om hun bor hos dere så lenge hver uke bør hun vel egentlig betale husleie? Hvor bor hun resten av tiden da? Det går jo litt mer strøm (varmtvann / dusj) + at hun spiser på deres regning + klesvask kanskje? Det hun gjør grenser til snylting etter min mening - særlig om dere har dårlig råd. Hun bør i alle fall betale litt for maten! 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I så fall; hva er rimelig å be om?

Jeg tror jeg ville valgt å be dem ta ansvar for bestemte måltider eller dager, det ville jeg følt var mindre kjipt enn å be om penger. Men jeg påstår ikke at du og / eller ungdommene føler det på samme måte. Jeg ville altså sagt f.eks. at de fikk ta ansvaret for annenhver helgehandel eller noe sånt (finn noe som passer med deres rutiner for mathandel), og så hadde jeg latt dem bestemme minst én av middagene og gitt dem beskjed om hva vi trengte av brød, pålegg og drikke i tillegg. På den måten får de også se hva mat faktisk koster.

Du kan gå for hvilken variant du vil, finn noe som tilsvarer omtrent de merutgiftene dere har. Men jeg ville altså tatt opp temaet ved å be henne handle i stedet for å be om penger - og da gitt henne sjansen til å si at hun foretrakk å betale. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...