Gå til innhold

Spørsmål om psykose og tenking 🧠

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har alle med psykose kaos i tankene, usammenhengende tale, er vanskelig å forstå for andre, osv? Eller kan man ha psykose men ordlegge seg ryddig og forståelig? 

Kan man ha noe selvinnsikt under psykose, når det gjelder symptomer og sånn? 

Jeg lurer også på om fler har hatt litt utypisk psykose, der symptomene minner om f. eks rusutløste symptomer, selv om man aldri har vært borti narkotiske stoffer? 

Endret av girlinyellow
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til ditt siste avsnitt, ja har fått høre en gang at mine psykose symptomer høres rus utløse ut. Har ikke noe rus problemer 

Anonymkode: 13cf4...a9c

Skrevet
2 timer siden, girlinyellow skrev:

Eller kan man ha psykose men ordlegge seg ryddig og forståelig? 

Ja, til dette også. Det er fullt mulig. 

Anonymkode: aabeb...fe0

Skrevet
På 10.2.2021 den 9.44, girlinyellow skrev:

Har alle med psykose kaos i tankene, usammenhengende tale, er vanskelig å forstå for andre, osv? Eller kan man ha psykose men ordlegge seg ryddig og forståelig? 

Jeg har en god venn med psykoselidelse. Med han kan jeg snakke om det meste. Han er reflektert og uttaler seg klart og tydelig. Han skriver sanger, spiller og tar spilleoppdrag på ulike scener. Han går på fjellturer og han spiller fotball. Han har innsikt i sin egen lidelse, og har blant annet blitt totalavholdende fra alle rusmidler med unntak av snus.

Skrevet
37 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har en god venn med psykoselidelse. Med han kan jeg snakke om det meste. Han er reflektert og uttaler seg klart og tydelig. Han skriver sanger, spiller og tar spilleoppdrag på ulike scener. Han går på fjellturer og han spiller fotball. Han har innsikt i sin egen lidelse, og har blant annet blitt totalavholdende fra alle rusmidler med unntak av snus.

Ok, takk for svar. Jeg har ikke psykose nå, og jeg har ikke en psykoselidelse, men bp. - Men jeg opplever (når det er aktuelt) at helsepersonell ofte er veldig uenige om jeg har psykose, psykose symptomer, eller evt. noe annet. Bla. har noen uttalt seg om det at folk som har psykose er umulige å forstå, at de snakker usammenhengende, og at de ikke grer håret. Andre har fokus et annet sted. - Men det er frustrerende som pasient, særlig mens man sliter, at fagfolk har så ulik kjennskap til temaet 😳

Skrevet
51 minutter siden, girlinyellow skrev:

Bla. har noen uttalt seg om det at folk som har psykose er umulige å forstå, at de snakker usammenhengende, og at de ikke grer håret.

Hvis noe er på dette kompetansenivå, har de ingenting i helsetjenesten å gjøre.

Skrevet
1 time siden, girlinyellow skrev:

Ok, takk for svar. Jeg har ikke psykose nå, og jeg har ikke en psykoselidelse, men bp. - Men jeg opplever (når det er aktuelt) at helsepersonell ofte er veldig uenige om jeg har psykose, psykose symptomer, eller evt. noe annet. Bla. har noen uttalt seg om det at folk som har psykose er umulige å forstå, at de snakker usammenhengende, og at de ikke grer håret. Andre har fokus et annet sted. - Men det er frustrerende som pasient, særlig mens man sliter, at fagfolk har så ulik kjennskap til temaet 😳

Uten sammenligning for øvrig. De fleste suicidale mennesker er alvorlig deprimert og svært dårlig fungerende. Men det finnes de som utad framstår helt normale som likevel tar livet sitt. På samme måte er det vel sånn med psykose at selv om de fleste som har psykose kan man merke det ganske godt, så finnes det unntak. 

Skrevet

Jeg jobber på en psykosepost, og hadde jeg ikke visst at de er psykotiske hadde jeg ikke en gang tenkt tanken at de er det. De aller fleste fremstår som normale for meg. 

Anonymkode: f8520...b36

Skrevet
5 timer siden, kupton skrev:

Hvis noe er på dette kompetansenivå, har de ingenting i helsetjenesten å gjøre.

Amen.

Dessverre fikk jeg høre det av en overlege (på en avd. på et stort psykehus på østlandet). Alt det jeg nevnte. Pluss at hvis h*n hadde hatt det håret jeg har, hadde h*n valgt noe annet (altså noe annet enn å være på psykehus). Derfor skal jeg aldri dit igjen. Vil aldri havne i en situasjon der jeg er så fortvilet, og må face en person som snakker til meg på den måten. Heldigvis er det den eneste ansatte i helsevesenet som noen gang har behandlet meg dårlig. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en psykosepost, og hadde jeg ikke visst at de er psykotiske hadde jeg ikke en gang tenkt tanken at de er det. De aller fleste fremstår som normale for meg. 

Ja men hvordan vet egentlig legene (og dere) at de faktisk er psykotiske da? 

Og hvorfor står det på nett at psykose gjør at man snakker usammenhengende, ordsalat, neologismer osv? 

Anonymkode: deeb8...4fa

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor står det på nett at psykose gjør at man snakker usammenhengende, ordsalat, neologismer osv? 

Anonymkode: deeb8...4fa

Psykose er et skummelt begrep for uvitende. Psykose er vrangforestillinger. En vrangforestilling trenger ikke å føre til totalt funksjonstap. Det er mange rundt om, flere enn du aner, som daglig lever med vrangforestillinger og likevel greier å skjøtte arbeid og sosialt liv. Det spørs på vrangforestillingen. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vrangforestillingene er ikke alltid åpenbare umiddelbart. Noen ganger kan det kreve meget lange samtaler før forestillingene dukker opp.

Skrevet
4 minutter siden, kupton skrev:

Vrangforestillingene er ikke alltid åpenbare umiddelbart. Noen ganger kan det kreve meget lange samtaler før forestillingene dukker opp.

Det er sånn jeg opplever det også, og jeg er ikke helsepersonell. 

Skrevet
22 minutter siden, kupton skrev:

Men hvis de dukker opp etter lengre samtaler og er av en sånn art at det liksom ikke gjør noe, type "jeg er halvt alien siden moren min fikk meg med en utenomjordisk mann fra planeten X". Vedkommende kan like gjerne skjøtte jobben sin og ha et oppegående sosialt liv for det. Men hva ville du ha foretatt deg hvis det var en pasient som fortalte deg det på kontoret ditt? Ville du gått i rette med han eller tilby AP, eller ville du bare ha latt han leve i den troen.  

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva ville du ha foretatt deg hvis det var en pasient som fortalte deg det på kontoret ditt?

To forhold er av betydning. 1.  Lider vedkommende eller andre pga dette? 2. Går det vesentlig ut over vedkommendes funksjon i utdanning/arbeid, i familie eller sosialt.

Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

To forhold er av betydning. 1.  Lider vedkommende eller andre pga dette? 2. Går det vesentlig ut over vedkommendes funksjon i utdanning/arbeid, i familie eller sosialt.

Hvis vedkommende var livredd og stadig så seg over skuldra av redsel for at "faren" skulle komme og kidnappe han til planeten sin. Turde ikke å gå ut av huset pga det. Fordi "faren" kunne være hvor som helst. 

Skrevet

Kall den første A. B er hvis han til tross for en slik vrangforestilling klarte å leve som en normal person.

Skrevet
Akkurat nå, kupton skrev:

Da er AP neste skritt.

Med tvang?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...