Gå til innhold

Folk med autisme og deres oppheng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at de med autisme får sånne oppheng? Tenker da på psykiatrisk innleggelse, fengsel osv. 

Anonymkode: d4fff...589

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vanlig å få oppheng ja, men synes det å ønske seg i fengsel er et litt uvanlig oppheng da. 

Generelt synes jeg det er fryktelig mange tråder om autisme for tiden. 

Skrevet
26 minutter siden, Glitter skrev:

For tiden? Synes det har vært sånn lenge. Det er minst 9 stk med diagnose innenfor autismespekteret som holder til her. Det kom frem av den spørreundersøkelsen du ikke likte. Jeg synes det var oppklarende for min del om hva som er årsaken til alle disse trådene. Så slike spørreundersøkelser har absolutt noe for seg. Støtter et forslag om å opprette et eget forum for de med denne diagnosen. Bedre det enn at de skal bli utestengt herfra slik flere av dem er blitt fra KG. 

Anonymkode: 46727...c14

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For tiden? Synes det har vært sånn lenge. Det er minst 9 stk med diagnose innenfor autismespekteret som holder til her. Det kom frem av den spørreundersøkelsen du ikke likte. Jeg synes det var oppklarende for min del om hva som er årsaken til alle disse trådene. Så slike spørreundersøkelser har absolutt noe for seg. Støtter et forslag om å opprette et eget forum for de med denne diagnosen. Bedre det enn at de skal bli utestengt herfra slik flere av dem er blitt fra KG. 

Anonymkode: 46727...c14

Det var da voldsomt. Jeg har ikke mislikt noen spørreundersøkelse. Jeg så bare ikke poenget i det.

Skrevet
53 minutter siden, Glitter skrev:

Er vanlig å få oppheng ja, men synes det å ønske seg i fengsel er et litt uvanlig oppheng da. 

Jeg skrev selv noen tilsvarende tråder her på DOL for mange år siden når ting var vanskelig(ere), tror ikke det er uvanlig å ønske noen som tar vare på deg og ordner ting når ting er tungt.

Synes egentlig det er rart at dere synes det er rart, mange sliter med å klare seg selv, skaffe bolig, skaffe jobb, møte mennesker, alle slike behov vil du få oppfylt i fengsel, du blir en del av et samfunn. Så er det selvsagt nedsider med fengsel også (obviously) men når ting er veldig tungt er det en naturlig følelse tror jeg.

Det er vanskelige å oppfylle alle kravene som det forventes at en skal oppfylle i samfunnet, i fengsel forsvinner disse forventningene der er eneste forventning at du ikke skal starte slosskamper eller bæsje ned cella di.

Anonymkode: 22b34...e91

Skrevet

Det er vanlig at folk med asperger får oppheng, men jeg er enig med Glitter. Fengsel og innleggelse på psykiatrisk er det litt merkelig å få oppheng i. Selv forstår jeg ikke hvordan noen med asperger kan ønske dette. Brudd i daglige rutiner, man må spise den maten man blir servert, på det tidspunktet den blir servert, tvinges til å være sosial, man må følge andres ordre, man kan ikke gå ut og inn som man vil. Høres mildt sagt ganske jævlig ut.

Skrevet
5 minutter siden, Trine skrev:

Det er vanlig at folk med asperger får oppheng, men jeg er enig med Glitter. Fengsel og innleggelse på psykiatrisk er det litt merkelig å få oppheng i. Selv forstår jeg ikke hvordan noen med asperger kan ønske dette. Brudd i daglige rutiner, man må spise den maten man blir servert, på det tidspunktet den blir servert, tvinges til å være sosial, man må følge andres ordre, man kan ikke gå ut og inn som man vil. Høres mildt sagt ganske jævlig ut.

For en med Asperger må vel psykiatrisk og fengsel være perfekt tenker jeg? Da har man jo rutiner som de liker og samma mat om igjen og om igjen til samme tidspunkt hver dag. 

Skrevet

For meg var psykiatrisk en lettelse, jeg fikk på plass mange rutiner som var gått i oppløsning hjemme, slapp å lage mat, slapp å gå på jobb,  vaske og rydde, og følge opp alle forpliktelser som hverdagen følger med seg. Jeg fikk bygge meg opp igjen rett og slett. Jeg trenger rutiner, men klarer noen ganger ikke å følge dem når det blir for mye for meg, og da kollapser jeg. 

Anonymkode: 591e4...4d1

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en med Asperger må vel psykiatrisk og fengsel være perfekt tenker jeg? Da har man jo rutiner som de liker og samma mat om igjen og om igjen til samme tidspunkt hver dag. 

Samme mat om igjen og om gjgen til samme tidspunkt hver dag er det noe å trakte etter?

Anonymkode: 7ff24...071

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme mat om igjen og om gjgen til samme tidspunkt hver dag er det noe å trakte etter?

Ja men aspergere liker vel det samme ting. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men aspergere liker vel det samme ting. 

Ikke alle linker den samme maten hver dag vel.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle linker den samme maten hver dag vel.

Jo alle med Asperger er like og har de samme symptomene. 

"Har du møtt 1 med Asperger så har du møtt alle." 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har asperger og selv om jeg liker rutiner så hadde det vært drepen å måtte spise samme mat om og om igjen. For ikke å snakke om den sosialiseringen man blir presset til og rutiner som slettes ikke hadde passet meg. Jeg trenger å ha mine rutiner, ikke noen som noen andre har bestemt for seg og når de skal utføres.

Anonymkode: 65555...304

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo alle med Asperger er like og har de samme symptomene. 

"Har du møtt 1 med Asperger så har du møtt alle." 

Noe sånt.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne egentlig bare kopiert svaret til 304. Vi liker rutiner, men jeg må ha mine rutiner, ikke andre sine rutiner. Jeg spiser ikke samme mat hver dag, men jeg spiser samme mat om og om igjen. Men igjen, det er jeg som velger hvilken mat jeg skal spise. Det er ganske vanlig å være kresen på maten, både i smak og konsistens, når man har asperger. Og institusjonsmat er ikke godt. Og det sosiale.... Jeg hadde klikka! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...